Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel?

Har en Nordkap LV med "vanlig" Lendal paddel i karbon. Paddlar mest längre turer. Skapligt tempo men inte högintensivt. Testade kompisens vingpaddel i fjol. Tyckte att jag blev ngt snabbare eller kanske snarare, samma fart mindre ansträngning.

Skulle sedan köpa en men blev avrådd av handlaren. Med min kajak "skulle man inte ha vingpaddel... det får kajaken att guppa upp och ner".

Avstod därför köp. Idag fick jag tillfälle att testa kompisens (samma) paddel på nytt. Bytte paddel efter ung halva sträckan på en tre tim paddling. Hade betydligt tuffare vindar/mer sjö jmf första testet. Samma känsla. Mindre ansträngning för samma (upplevda + jmf mina två paddl kamrater) fart. Fick däremot (ovanan kanske) tänka betydligt mer på tekniken för att få ut kraften i vattnet. Särskilt i sidvind/-sjö och vind/sjö snett framifrån. Frågade även kompisarna om kajaken "guppade" men de såg inget annat än vad de brukar se.

Kan därför verkligen tänka mig att handla en vingpaddel. Men har tagit intryck av vad handlaren sade. Ytterligare en paddlingkompis har en VKV Fischer Edition + vingpaddel. Han säger sig ha hört att VKV är lämpade för vingpaddel.

Många budskap. Någon som vet vad som verkligen gäller?
 
klart du ska ha vinge

Klart du ska ha en vinge. Men du ska nog ha små blad till Nordkappen eftersom maxfarten är rätt låg. Med Vinge kör du hög paddelföring och vill sätta i paddeln nära kajaken. Det är därför viktigt att kajaken är smal där du sätter i paddeln om du ska ha vinge och Nordkappen är ju inte bred någonstans.

De flesta styrtagen och ett antal rollar går att göra med vingpaddel. Du får arbeta lite för att hitta rätt vinklar bara och det är lite svårare. Men går gör det!
 
Du har väl redan svarat på frågan själv. Mindre ansträngning för samma upplevda fart...

Vad försäljaren kanske menade var att en kajak som Nordkappen i händerna på en paddlare som har fysik och teknik att paddla fort snabbt når sin praktiska toppfart, sen sätter den sig på "häcken", gräver ner aktern och varje liten fartökning kostar mycket kraft. Så han har väl rätt såtillvida att man kanske inte får ut något mer ur Nordkapen fartmässigt med en vingpaddel men om du upplever att du du behöver lägga mindre kraft för samma fart så är ju det gott nog.
 
klart du skall ha en Winge. Mindre anstränngning för samma fart betyder längre räckvidd. om du skulle välja mellan två bilar som är identiska i allt förutom att den ena drar mindre bensin vilken skulle du köpa:)

vad gäller handlaren är det bara att glömma vad han sagt han hade inte en susning om vad han snackade om.

//Magnus
 
Någon som verkligen vet?

Knappast :) Men man kan väl ändå tänka/tycka/tro att man vet.

Min tanke är att det kanske inte är helt rätt kombination med Nordkapp LV och vingpaddel. Vingpaddel vill man ju generellt ha då man vill att det ska gå fort, men LV:n får man att gå så fort den går också utan vingpaddel. Guppandet med vinge kommer ju från att man försöker driva kajaken fortare än vad dess skrovform tillåter, eller alternativt har man på tok fel paddelföring. Visst går det att göra styrtag mm. med vingpaddel, men då talar vi ändå inte om rätt paddel för rätt ändamål. Vill man ha vingpaddel till vad den egentligen är bra på så kanske man även borde välja ngt annat än Nordkapp LV? Nordkappen hör hemma i stökig och grov sjö där man kanske inte vill finlira med tekniken eller optimera hög paddelföring för bästa fart, utan kanske man hellre vill växla mellan hög och låg paddelföring och få stöd- och styrtagen rätt på en gång även om tekniken bara är ditåt.

Skillnaden du upplever mellan europaddeln och vingpaddeln kanske är något du även kunde uppleva med byte av din europaddel till en annan europaddel? Samma fart med mindre anstränging låter i mina öron som lättare paddel, mindre blad eller kortare skaft. Jag vet ju inte vilken Lendal du har, men jag var själv många år fullt nöjd med Lendal Archipelago och Lendal Nordkapp ända tills Lendal fick leveransproblem och jag blev tvungen att pröva på nåt annat som visade sig vara någonting jag aldrig ångrar.
 
Någon som verkligen vet?

. Vingpaddel vill man ju generellt ha då man vill att det ska gå fort,

fel wingpaddeln använder man för att den är effektivare när det gäller att driva fram kajaken än europaddeln vilket i kombination med en kajak som medger högre fart ger en högre fart vid maxansträngning men den ökade effektiviteten kan lika gärna utnyttjas för att spara energi och orka längre i en låg fart.
 
Skillnaden i fartpotential med vinge istället för plattpaddel är ju inte så dramatisk.

Som redan konstaterats är nog ändå skillnaden märkbar i husshållningen med krafterna, och på samma sätt kan man ju konstatera att kanotägaren använder sin kanot på ett sätt som gör att skillnaden har betydelse, dvs det är viss distanspaddling och inte ren rockhopping det handlar om för det mesta.

En gång när vingpaddlarna kom, har jag för mig att vissa kanoter kom i ny, lätt reviderad, vingpaddelversion. Det gällde väl tävlingkanoter, och skillnaden var inte jättestor, men om jag förstod rätt så var tanken att kanoten skulle bli ytterligare riktningsstabil för att inte vingla vid de ev större styrkrafterna vid varje normalt paddeltag med en vinge. Just detta resonemang skulle ju lite hypotetiskt kunna innebära att vissa kanoter lämpar sig mindre för vingpaddel, men det är nog så att paddelergonomin med vinge uppväger dessa effekter. Vidare kan man väl konstatera att vissa kanoter tillåter mindre bålrotation än andra vilket också kan vara en nackdel vid användandet av vinge. Men återigen verkar fördelarna överväga med den aktuella kanoten efter de provturer som gjorts!
 
Ansluter

mig till den allmänna upp fattningen här i tråden. Trivs du med vingpaddel så skaffa dig en sådan. Nordkapp LV är ju inte så kursstabil men med skäddan nedfäld är det kanske inte något problem?

Vad upplever du är maxvikt för Nordkapp LV inklusive paddlare och last?

Thure
 
Man skall paddla med det man trivs med. Och byta då man känner för det.

Intressant i sammanhanget är att, om jag läser resultatlistan rätt, så vann en grönlandspaddel i Malmö Kanotklubbs 24-timmars race! Därefter kommer en blandning av vingpaddlar och plattpaddlar, så utifrån det så kan man nog bara dra slutsatsen att paddlaren viktigare än paddeln vad det gäller uthållighet.
http://mkklangfard.blogspot.com/2010/04/resultat-m24kc.html
 
fel wingpaddeln använder man för att den är effektivare när det gäller att driva fram kajaken än europaddeln vilket i kombination med en kajak som medger högre fart ger en högre fart vid maxansträngning men den ökade effektiviteten kan lika gärna utnyttjas för att spara energi och orka längre i en låg fart.

Jag orkar inte ett dugg längre med vingpaddel och Nordkapp, och paddeln är inte den begränsande faktorn för vad jag orkar paddla på en dag.

Låt mig precisera min tidigare mycket förenklade kommentar:

Vingpaddeln används för att optimera kraftöverföringen till att driva kajaken framåt, dvs att tyngdpunkten för vingens effektivitet ligger på att driva kajaken framåt vilket i sin tur ger större potential för snabbare framdrivning. Ofta utnyttjar man den potentialen om skrovformen tillåter, och väljer man vinge väljer man i ofta hellre nånting snabbare än en fullblodad havskajak av brittisk design. Härifrån kommer att vinge ofta används för fart.

Vingen använder man alltså då man vill koncentrera sig på framåtdrivade paddlingsteknik och inte vill utmana vädergudarna och öva så mångsidiga paddlingsmanövrar.

I mitt tycke går vingens ökade effektivitet förlorad i lägre farter där man inte utnyttjar paddelns (oavsett design) fulla potential för framdrivning men snarare behöver en bredare skala av paddeldrag än vingens rätt statiska grunddrag. Vingens nytta går förlorad vid svepdrag, paddelstöd, roder osv. samt att min personliga långdistansstil "kräver" större variation i hög vs låg paddelföring än hyggligt effektiv använding av vinge tillåter. Behöver man inte aktivt styra och stöda med paddeln och orkar i längden med den rätt statiska och monotona rörelsen som optimal vingeteknik förutsätter så är det ju absolut ingen nackdel med att använda vinge, men då är det kanske en nackdel att paddla Nordkapp.

Om paddlingstakten är lugn (fågelskådarpaddling) har det inte så stor betyde vilka blad som finns på paddeln, men ju lättare paddel desto mindre belastar den.

Havsracing i hyggligt väder (med t.ex. Inuk, Rapier, H20): Vinge
Havspaddling i busväder (med t.ex. Romany, Nordkapp LV, Alaw Bach): Euro
 
Vad upplever du är maxvikt för Nordkapp LV inklusive paddlare och last?

Thure

Vet inte till vem frågan är ställd, men svarar ändå :)

Jag har som riktlinje att försöka hålla totalvikten för paddlare och last vid ca 100kg för att själva paddlandet fortfarande ska vara ett nöje oavsett väder.
Själv har jag lastat min LV till ca 120kg (+20kg kajak) för en veckas tur, vilket gick bra i hyggliga förhållanden och övriga gruppens medelhastighet kändes rätt låg (5-6km/t) trots att jag satt lågt i vattnet. Den kändes inte rank eller farlig men nog så trög och tung att jag gärna skulle ha dumpat ett tiotal kilo om jag hade hamnat i riktigt busväder.
 
Tack för era engagerade svar. Intressant det här. Båda paddeltyperna har sina anhängare.

Tolkar det så att min kajaktyp iofs inte är någon fartfarkost men verkar kunna paddlas med vingpaddel ändå. Åtminstone upp till (nära) den inbyggda maxfarten. Och i lugnare förhållanden. Verkar också vara så att det jag upplevt om paddelns egenskaper i stökigare sjö överensstämmer med er feedback. Alltså att vingpaddeln gör sig bäst i lugnare vatten. Kan det vara så att man på långturer kan ha båda med sig. Välja efter förhållanden. Och alltid ha en reserv.

Om Nordkap LV är åt det "långsammare" hållet, vilka (havskajaker) är då åt det snabbare? VKV? Innebär det att de automatiskt besvärligare att paddla i grov sjö, stökiga förhållanden? Något som jag inte vill förlora. Har även en Quest LV i familjen. Är även den åt det "långsamma" hållet och mer besvärliga förhållanden? Eller är den (mer) OK för vingpaddel?

Sedan om paddlar. Finns det andra Europaddlar (som i ett a era svar, kortare, mindre blad...) som kan ge samma upplevda "mindre ansträngning" som vingpaddeln gav mig? Farten behöver inte öka så rasande mycket men det vore kul att kunna öka räckvidden.

Avslutn vis packning. Nästan alltid matsäck + reservkläder. Dvs ganska lätt. Jag själv = 70 kg, ca.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...