Havskajak med plats för dykutrustning...

Är det någon som har funderat på att paddling och dykning vore en perfekt kombination?

Kan man inte kunna bygga kajaker med plats för tuber, som en köl, under sittbrunnen eller ngn annan stans. Vikten gör att kajaken blir stabilare men också mer djupgående.

Tänk att paddla en dag ut i skärgården, göra korta dagsturer och sedan dyk/klättring på eftermiddagen/natten. Klockrent.

/Samuel

K2 fixar det

Jag har paddlat med mycket packning vid flera tillfällen.
Den som jag tyckt best om är YooAKim, med då måste det vara två i kanoten.
Om du är ensam kan du ta en Anita K2, et funkar ba att paddla den själv. Du bör välja en liten paddel för att inte frästa korsryggen mer än det behövs.

De "vanlig" större K1 orna blir nog prblem med när grejorna ska i och ur.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Paddeldyk

Jag vet att Magnus Fisher har paddlat och dykt från en Jooakim. Skriv och fråga vetja. Har tänkt på samma sak själv.

Pelle

Dykutr i kajak

I en kajak utan skott (eller med små skott) borde man få in sin dykarutrustning. I min gamla Caribou går det garanterat in en tub bakom sittbrunnen. Detsamma borde gälla för t ex en VKV Lisa. Jag tror nästan att man skulle få ner en tub i akterluckan på min VKV Måsen också, den luckan är nämligen gigantisk. Hur mycket plats det blir över till annan utrusting än dykprylar är väl en annan fråga...

Peter

Kajak-dyk

Hej !
I min Klepper expedition fås det lätt rum med 2 kompletta dykutrustningar (K2:eek:rnas pråm nr.1), men jag skulle nog hellre använda en rymligare och bekvämare farkost på sjön när när jag dyker...

Jag vet inte om det finns någon K1:a som klarar att få ner all utrustning. Hursomhelst bör man ju ha en parkamrat med sig på dyket.

Mvh./ Martin
[Ändrat av masc 2002-03-13 kl 16:43]

På kustjägarna hade vi två 55-kilospackningar + AK4 och ibland även KSP-GRG (kulspruta, granatgevär) i en Klepper 2K. Därför kallas kleppern också "vårt minsta slagskepp".

Yoo-A-Kim

Visst går det att paddla VKVs Yoo-A-Kim ensam. Antingen från akterbrunnen eller från mittbrunnen (då flyttar man dit styranorning och sits). Yoo-A-Kim finns f ö också i en roddversion. http://www.utsidan.se/utrustning/foretag/visa.asp?ID=20000153

K-1 kan fungera vid dagspaddling men knappast om du skall ha med övernattningsutrustning mm. Men varför släpa på tuber? Snorkling är en underskattad aktivitet.

Hälsningar Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips