Havskajak med plats för dykutrustning...

Är det någon som har funderat på att paddling och dykning vore en perfekt kombination?

Kan man inte kunna bygga kajaker med plats för tuber, som en köl, under sittbrunnen eller ngn annan stans. Vikten gör att kajaken blir stabilare men också mer djupgående.

Tänk att paddla en dag ut i skärgården, göra korta dagsturer och sedan dyk/klättring på eftermiddagen/natten. Klockrent.

/Samuel
 
K2 fixar det

Jag har paddlat med mycket packning vid flera tillfällen.
Den som jag tyckt best om är YooAKim, med då måste det vara två i kanoten.
Om du är ensam kan du ta en Anita K2, et funkar ba att paddla den själv. Du bör välja en liten paddel för att inte frästa korsryggen mer än det behövs.

De "vanlig" större K1 orna blir nog prblem med när grejorna ska i och ur.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Paddeldyk

Jag vet att Magnus Fisher har paddlat och dykt från en Jooakim. Skriv och fråga vetja. Har tänkt på samma sak själv.

Pelle
 
Dykutr i kajak

I en kajak utan skott (eller med små skott) borde man få in sin dykarutrustning. I min gamla Caribou går det garanterat in en tub bakom sittbrunnen. Detsamma borde gälla för t ex en VKV Lisa. Jag tror nästan att man skulle få ner en tub i akterluckan på min VKV Måsen också, den luckan är nämligen gigantisk. Hur mycket plats det blir över till annan utrusting än dykprylar är väl en annan fråga...

Peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Kajak-dyk

Hej !
I min Klepper expedition fås det lätt rum med 2 kompletta dykutrustningar (K2:eek:rnas pråm nr.1), men jag skulle nog hellre använda en rymligare och bekvämare farkost på sjön när när jag dyker...

Jag vet inte om det finns någon K1:a som klarar att få ner all utrustning. Hursomhelst bör man ju ha en parkamrat med sig på dyket.

Mvh./ Martin
[Ändrat av masc 2002-03-13 kl 16:43]
 
På kustjägarna hade vi två 55-kilospackningar + AK4 och ibland även KSP-GRG (kulspruta, granatgevär) i en Klepper 2K. Därför kallas kleppern också "vårt minsta slagskepp".
 
Yoo-A-Kim

Visst går det att paddla VKVs Yoo-A-Kim ensam. Antingen från akterbrunnen eller från mittbrunnen (då flyttar man dit styranorning och sits). Yoo-A-Kim finns f ö också i en roddversion. http://www.utsidan.se/utrustning/foretag/visa.asp?ID=20000153

K-1 kan fungera vid dagspaddling men knappast om du skall ha med övernattningsutrustning mm. Men varför släpa på tuber? Snorkling är en underskattad aktivitet.

Hälsningar Thure
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.