Havskajak, fullständig nybörjare?

Tjenare, ja det var då mitt första inlägg här!
Jag är lite sugen på att köpa en havskajak att använda här på västkusten, men det är ju en djungel detta!
Frågan finns väl antagligen i tre miljarder upplagor här på forumet redan..
Jag vill ju ha en som är enkel i början men kanske inte alldeles för nybörjarorienterad så att den känns ok när man blivit lite mer erfaren också.
Vidare köper jag gärna en begagnad då budgeten är något begränsad, det finns ju en hel del ute på annons och jag känner att jag inte vågar chansa på att bara köpa en.
Så ifall någon ville ge tips på vad man skall leta efter , eller kanske tipsa om en annons i Göteborgsområdet eller i övre Halland hade jag varit väldigt tacksam.

Vänliga hälsningar
Fredrik
 
Hej Fredrik!

Det har sagts många gånger tidigare men det tål att sägas igen. Prova flera innan du bestämmer dig! Det var väl nu i helgen det skulle vara någon prova på dag, tror det var i lysekil. Läs dagens GP (eller gårdagens, kommer inte ihåg) Där finns 60 olika modeller att prova.
Själv började jag med en Point 65 och jag har fortfarande kvar den. Precis som du önskar så var den tillräckligt snäll att börja i och fortsätter att vara helt OK även när man har vant sig. Jag har haft min i 4 år nu och trivs kanonbra i den. Allt är däremot individuellt. Det är inte alls säkert att just du sitter bra i en Point.
Ett annat tips är att hyra kajaker. Escape kajakcenter i frölunda är ett bra ställe. Sen finns Gotskärs kajak lite längre söderut. Som sagt, prova runt så kommer du hitta en kajak som du trivs med!

Maua
 
Hurdana turer tänker du göra?

Långa med övernattningar, dagsturer med fika och lunch, eller mer motionsinriktade turer?

Havspaddlingar i rykande vågor?

Rockhopping och rollövningar?
 
Jo det var imorgon de skulle ha kajakprovning om jag inte minns fel, kan man åka dit om man aldrig paddlat tror ni?
Hur som helst, det är väl mest motionsinriktad paddling jag tänker på, kanske ta sig ut och runt öarna lite grann här, det är en del pålandsvind här så det går vågor rätt ofta.
Jag kan ju nämna att jag är mellan 175-180cm och väger 80kg också.
Nu kanske det låter lite ointresserat men det är ju jobbigt att åka runt och prova en massa kajaker.
Jag har ju aldrig paddlat innan, så jag vet inte om jag kan utröna så mycket nyttigt av kajakerna, jag kommer väl mest försöka hålla mig flytande :)
Jag har nära till Gottskär så jag kanske skulle slå dem en signal, kan man paddla som det är nu? med vattentemperatur och så tänkte jag..
Ja ni märker vilken koll jag har..
Det kanske var dumt av mig att tro det bara går köpa en kajak, det verkar vara mycket att tänka på.

/Fredrik
[Ändrat av loabanan 2006-06-06 kl 00:34]
 
Ang GP: Ja, själva tanken verkar ju vara att ge folk möjlighet att prova samt komma med lite råd på vägen. Låter ju perfekt för en nybörjare med andra ord!

Ang kajakköp: Är man helt nybörjare så kanske ett par hyrtestomgångar inte är dumt. Är men köpsugen så varför inte begagnat första gången? Nöjer man inte sig med använt så: köp en kajak nästan vilken som helt, du har ju ändå ingen kolla på vad som är bra eller dåligt eller vad som passar. Det blir ju tyvärr inte uppenbart förrän man testat.

Att bara testsitta kajaken ger dock ofta mycket info. Känns det skönt, känns det rätt? Använd sunt förnuft och magkänsla så blir det inte HELT värdelöst :)
 
Räcker det att provsitta på land? Alltså jag menar inte att ENBART provsitta, utan först provsitta på land och sen när man väl hittat en som känns bekväm då kan man ge sig iväg på en provpaddling...?

Funderade f.ö. också på att bege mig till Lysekil, men idag när de annonserat i tidningen, alla är lediga och vädret ser ut att bli kanon så är det väl mängder med folk. Bättre att åka en annan dag...
 
Mats Torwmo som äger Grebbestad Kajakcenter är en mycket bra person att tala med när det gäller kajaker. Jag har själv inte handlat hos honom - enbart hyrt. OM du handlar där kan du emellertid provhyra några kajaker innan du bestämmer dig. Upp till en veckas hyra dras av på priset när du väl kommer till skott.
OBS! Jag har inget som helst ekonomiskt intresse av detta. jag är bara en mycket nöjd kund.

Här har du hemsidan:

http://www.kajakcenter.com/

HåkanF
 
Om det är motionsinriktad paddling du är ute efter så vill du antagligen, i alla fall efter ett tag, att det ska gå undan - i alla fall lite.

(Det gör man kanske annars också...)

Att hitta en lite mer lättdriven kajak kan vara lite svårare; du måste ju hitta nåt som är lagom stabilt också!

Apropå provsittning så är det väl så att om du inte känner att det är bra ens vid "torrsim" så behöver du nog oftast inte provpaddla. Om det känns bra när du provsuttit, så är det kanske anledning att provpaddla.

Vad som tillkommer då är hur kajaken känns att manövrera, hur stabil den är samt hur det känns med bekvämligheten efter en timme eller så.

Har du aldrig paddlat så är ju i och för sig chansen stor att du får träsmak även i en kajak som du så småningom skulle kunna trivas i.

Beträffande stabiliteten så tycker jag inte du ska vara för orolig. Köp inte en s k motionskajak utan att provpaddlat, om du inte räknar med att övningspaddla i insjö en halv säsong först om det visar sig behövas.
Är man ovan så är en regelrätt motionskajak som regel inget vidare på öppnare vatten.

Samtidigt så är det så att man vänjer sig ganska snabbt och det som kändes rankt vid första försöket går säkert riktigt bra efter en några turer. Självklart är det också ganska individuellt hur man klarar balansen.

Det finns lite olika "skolor". Vissa har sitt ursrpung i rena grönlandskajaker, andra har sitt utsrpung i engelska grönlandsinspirerade havskajaker medan andra sprungit ur en mer svensk skärgårdstradition. Utöver detta finns mer tävlings- och motionsinriktade kanotister.

Se till att utsätta dig för mer än en av dessa "skolor", så att du inte hamnar i klorna på en säljare som bara förespråkar en variant. Jag har förstås min uppfattning om vilket som är bäst, men inser att andra har stor glädje av sin annorlunda inriktning.

Helt seriöst, tycker jag också att du kan köpa nåt begagnat som du bara kollar att du får plats i. Prova denna kajak en halv eller hel säsong, och sälj den sedan och köp nåt som känns mer rätt därefter. Betala i så fall inte mer än 5 000:-. Det finns billiga estländska kajaker som kostar en bra bit under 10 000:- nya, betala inte för mycket för en begagnad sådan.

Köper du nåt billigt (eller dyrt) på chans, finns ju förstås alltid en viss risk att du ledsnar på din nya sport för att du köpt "fel" kajak...


PS. Om du vill paddla motionsinriktad och inte ägna dig åt rockhopping och rollövningar ser jag ingen anledning till att inte börja med en vingpaddel. Detta är dock ett ämne som brukar diskuteras vilt av de med olika kanotinriktningar...

[Ändrat av Mezzner 2006-06-06 kl 08:25]
 
Ok, tack för alla svar, det är till stor hjälp!
Jag ska se till att låna en kompis rundbottnade Reval lite grann så jag kommer in i det lite bättre.
Så får jag hyra lite olika och så vidare och sen köpa, det är väl det vettigaste antar jag.
Tack än en gång.
/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.