Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Haven - lätt tält för två
- Trådstartare Jörgen Fjaderlatt.se
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mm, MSR Carbon 2 känns onekligen som mycket tält för vikten. 130 cm är också ganska rejält för två personer. Martin sov i ett Hillebergs Rajd i helgen som gick, när vi var i Vålådalen. Det är 120 cm och kändes som om det skulle rymma 2 pers helt OK, särskilt om man låg skavfötters.
Ett tvåmanstält som är lite tyngre är Tarptent Scarp 2. Hörde dock från Chris Townsend att detta är ett av hans favorittält just nu (Scarp 1 alltså). I kombination med de något mindre Vaude PL och TN Laser så finns det en hel del lätta tvåpersonerstält att tillgå nu. Alltid trevligare och inte veta vad man skall välja än att inte ha något att välja på
Jörgen
Ett tvåmanstält som är lite tyngre är Tarptent Scarp 2. Hörde dock från Chris Townsend att detta är ett av hans favorittält just nu (Scarp 1 alltså). I kombination med de något mindre Vaude PL och TN Laser så finns det en hel del lätta tvåpersonerstält att tillgå nu. Alltid trevligare och inte veta vad man skall välja än att inte ha något att välja på
Jörgen
Haven är antagligen ganska mycket rymligare än Carbon 2. Haven har ju ungefär samma innermått som Lunar Duo (men är antagligen lite lägre eftersom det har innertält).
I den här diskussionstråden finns jämförande bilder mellan Lunar Duo och Carbon 2.
http://www.backpackinglight.com/cgi...ums/thread_display.html?forum_thread_id=20710 (jag tror inte man behöver logga in för att läsa).
I den här diskussionstråden finns jämförande bilder mellan Lunar Duo och Carbon 2.
http://www.backpackinglight.com/cgi...ums/thread_display.html?forum_thread_id=20710 (jag tror inte man behöver logga in för att läsa).
Varför har man inte mer pengar?
Å varför är det så dyrt att bara gå ut och vandra.
Ja, MSR Carbon reflex 2 verkar som du säger att man får mycket tält för pengarna.
Men att det inte är fristående tycker jag är klart en nackdel.
Sedan är absiderna för ryggsäckarna kanske i minsta laget. Men har mailat lite med 2 ägare här på utsidan av tältet och de har också lämnat bilder och egna erfarenheter om tältet som har gett en possitiv bild.
Målet mitt är ju att försöka införskaffa ett 2 personer 2 väggs tält som är fristående, plats för 2st 70L ryggor i absiderna, tre sesongs och ska helst inte väga mer än 1,5kg med stänger, pinnar alltså allt.
Har ni fler förslag på tält i denna klass så är det välkommet.
Gillar dock tackhöjden i msr tälten så har också övervägt deras Hubba hubba HP 2 som nu har kommit i en lättare grön version. men då är man uppe i 1,9kg.
Heaven tältet verkar ju bra på alla sätt å vis, å som jag tolkar det så använder man stavana till mitt pinnar. smart.. (tarp stuk) (tak rymden uplevs inte på samma sätt när det lutar, icke fristående, är de nackdelar jag ser på det i mina kriterier.)
Rymligheten ser annars bra ut, skulle gärna se och läsa lite mer om tältet, vilket innebär att jag får googla
Ja, MSR Carbon reflex 2 verkar som du säger att man får mycket tält för pengarna.
Sedan är absiderna för ryggsäckarna kanske i minsta laget. Men har mailat lite med 2 ägare här på utsidan av tältet och de har också lämnat bilder och egna erfarenheter om tältet som har gett en possitiv bild.
Målet mitt är ju att försöka införskaffa ett 2 personer 2 väggs tält som är fristående, plats för 2st 70L ryggor i absiderna, tre sesongs och ska helst inte väga mer än 1,5kg med stänger, pinnar alltså allt.
Gillar dock tackhöjden i msr tälten så har också övervägt deras Hubba hubba HP 2 som nu har kommit i en lättare grön version. men då är man uppe i 1,9kg.
Heaven tältet verkar ju bra på alla sätt å vis, å som jag tolkar det så använder man stavana till mitt pinnar. smart.. (tarp stuk) (tak rymden uplevs inte på samma sätt när det lutar, icke fristående, är de nackdelar jag ser på det i mina kriterier.)
Rymligheten ser annars bra ut, skulle gärna se och läsa lite mer om tältet, vilket innebär att jag får googla
Hmm, på backpackinglight så klagade de på storleken på MSR tältet, själv tycker jag att det är onödigt stort :S (tjocka amerikaner?)
//Erik
//Erik
Ser ut som the Haven får samma problem med "cornerstruts" som Spitfire Sul ?
"After two hail storms we have two holes in the fly at the point these rods contact the fly"
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=442762
Trevlig sommar !
Eagleeye
"After two hail storms we have two holes in the fly at the point these rods contact the fly"
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=442762
Trevlig sommar !
Eagleeye
spitfire sul har fått dåliga omdömen överlag
Ser ut som the Haven får samma problem med "cornerstruts" som Spitfire Sul ?
Hörnpinnar är det ju många tält som har, så det beror ju på utförandet om det ska bli hål eller inte.
Däremot undrar jag om det verkligen är nödvändigt att ha hörnpinnar både i ytter- och innertält som på Haven.
North star!
North star kommer med ett prisvärt lättvikts tvåmans tält. Om jag inte kommer ihåg rätt när jag besökte butiken sa de att vikten skulle hamna på 1,7 kg. Priset vet jag inte men garanterat ett bra pris om man kikar vad deras WBT tält kostar.
Varför har man inte mer pengar?
Rymligheten ser annars bra ut, skulle gärna se och läsa lite mer om tältet, vilket innebär att jag får googla![]()
North star kommer med ett prisvärt lättvikts tvåmans tält. Om jag inte kommer ihåg rätt när jag besökte butiken sa de att vikten skulle hamna på 1,7 kg. Priset vet jag inte men garanterat ett bra pris om man kikar vad deras WBT tält kostar.
Med risk för "forum-nackskott" så ligger en Haven på prylmarknaden![]()
Tvärtom! Jag är nyfiken på vad du tyckte (och såklart nyfiken på varför du säljer).
Liknande trådar
- Svar
- 44
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar