har nån tipps om knivblad

Hej jag har i planerna att göra en kniv och jag behöver tipps på ett riktigt bra standardblad, obs jag jagar inte en huggare eller file kniv bara en allt i allo kniv. Om det är nån som brukar göra knivar och vet nått super så tippsa gärna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Frost gjorde en serie som heter Lapplander, men vet inte om den säljs fortfarande. Clas Ohlson hade de tidigare i alla fall. Jag gjorde fyra knivar med olika Lapplander-blad varav två åt mig själv med skaft i mahogny och jakaranda. Utan tvekan de bästa knivarna jag någonsin har haft och jag har inte köpt en enda sedan de gjordes för en fyra-fem år sedan. Skulle du snubbla över ett sådant blad kan jag varmt rekommendera det. :)

Hej !

Lapplander-blad i all ära måste jag slå ett slag för Jano eller Nordell.
Förutom att det är två mycket bra och knivkunniga så har dom väldigt bra blad. Ett laminerat är vad jag föreslår av någon av dessa två.

Dom är lite dyrare än ett Lapplander-blad eller liknande men mycket bättre och det är bladet som gör kniven. Jag gillar vackra knivar men ska man pruta så gör det på skaftet.

En bra sida http://www.svenskkniv.nu/ som har ett diskussionsforum.

Kan vi förvänta oss en bild här på utsidan när den är klar ?

Patrik

ja visst

Jag kan lägga in bilder på kniven men det blir nog först till sommaren jag sätter igång helt på den. håller bara på att plannera lite nu.

Längsta tiden med att göra en kniv eller annat hantverk är planeringen.
Mitt råd är att tänk mindre och börja jobba. Själv har jag en beställning på en kniv sedan 2 månader och har inte börjat !

Patrik

Ett mycket bra standardblad

Hej!
Söker du ett mycket bra standardblad, ska du gå in på Slöjddetaljer och beställa KI-Erikssons rostfria blad, som SD av någon anledning rear ut för 30 kronor styck. Bladet är 125 mm lång vilket gör att det går lätt att spänta ved med, den har en bra och seg skärpa, och en bra vinkel som gör den lätt att bryna och håller sig skärpt länge. Det är inga problem att använda den till finsniderier heller eftersom den har en lätt böj på knivryggen. Jag har använt mitt blad oavbrutet i 11 år till i princip allt från att spänta ved i skogen, slöjda i både segt virke och när det gällt att vara lätt på handen. Nemas problemas. Och som sagt; lätt att skärpa. Gör bara ett schysst skaft så håller den länge.
http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=449381071&pf_id=SE-141281&dept_id=SE-430

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips