Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej jag har i planerna att göra en kniv och jag behöver tipps på ett riktigt bra standardblad, obs jag jagar inte en huggare eller file kniv bara en allt i allo kniv. Om det är nån som brukar göra knivar och vet nått super så tippsa gärna.
Frost gjorde en serie som heter Lapplander, men vet inte om den säljs fortfarande. Clas Ohlson hade de tidigare i alla fall. Jag gjorde fyra knivar med olika Lapplander-blad varav två åt mig själv med skaft i mahogny och jakaranda. Utan tvekan de bästa knivarna jag någonsin har haft och jag har inte köpt en enda sedan de gjordes för en fyra-fem år sedan. Skulle du snubbla över ett sådant blad kan jag varmt rekommendera det.
Lapplander-blad i all ära måste jag slå ett slag för Jano eller Nordell.
Förutom att det är två mycket bra och knivkunniga så har dom väldigt bra blad. Ett laminerat är vad jag föreslår av någon av dessa två.
Dom är lite dyrare än ett Lapplander-blad eller liknande men mycket bättre och det är bladet som gör kniven. Jag gillar vackra knivar men ska man pruta så gör det på skaftet.
Längsta tiden med att göra en kniv eller annat hantverk är planeringen.
Mitt råd är att tänk mindre och börja jobba. Själv har jag en beställning på en kniv sedan 2 månader och har inte börjat !
nån som vet om AEB-L rostbeständigt stål från Uddeholm
är nått vettigt till kniven (bladet). all info tas med mycket gärna emot. Det är nämligen dessa jag tänker på, http://nordellknives.com/bu.htm
[Ändrat av cancerman 2004-10-03 kl 17:47]
Hej!
Söker du ett mycket bra standardblad, ska du gå in på Slöjddetaljer och beställa KI-Erikssons rostfria blad, som SD av någon anledning rear ut för 30 kronor styck. Bladet är 125 mm lång vilket gör att det går lätt att spänta ved med, den har en bra och seg skärpa, och en bra vinkel som gör den lätt att bryna och håller sig skärpt länge. Det är inga problem att använda den till finsniderier heller eftersom den har en lätt böj på knivryggen. Jag har använt mitt blad oavbrutet i 11 år till i princip allt från att spänta ved i skogen, slöjda i både segt virke och när det gällt att vara lätt på handen. Nemas problemas. Och som sagt; lätt att skärpa. Gör bara ett schysst skaft så håller den länge. http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=449381071&pf_id=SE-141281&dept_id=SE-430
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer