Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har du räknat ut vad din tur kostar klimatet?
- Trådstartare xoxoxo
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Lite komplext. Skall man räkna med annat än transporter till och från turen och produktion av ny utrustning.
Thure
Man gör väl det så avancerat som man vill.
Vilken enhet eller vilka enheter talar vi om?
Naturen tar inte betalt i kronor, så det går bort. Det behöver vara någonting annat.
När det gäller hur mycket vi använder jordens resurser brukar man prata om att det skulle behövas flera jordklot för att kunna tillgodose våra behov, i den takt som vi nu använder jordens resurser. Har inte tid att kolla upp detta mer nu.
Naturen tar inte betalt i kronor, så det går bort. Det behöver vara någonting annat.
När det gäller hur mycket vi använder jordens resurser brukar man prata om att det skulle behövas flera jordklot för att kunna tillgodose våra behov, i den takt som vi nu använder jordens resurser. Har inte tid att kolla upp detta mer nu.
Vilken enhet eller vilka enheter talar vi om?
Utsläpp.
Njae... Jag minns att jag utan några krav på vetenskaplig stringens skull räknade på skillnaden i koldioxidutsläpp mellan att ta bil till Ljungdalen och tåg till Enafors. (Ifrån Uppsala om det spelar någon roll)
Minns inte vad siffrorna var, men väl att
1) Bil till Ljungdalen (två personer) var avsevärt "dyrare" för miljön än tåg till Enafors. Så stor skillnad att det var meningslöst att labba med andra beräkningsmodeller.
2) I jämförelse med mina totala utsläpp är en enstaka fjällresa inte det stora problemet. Vardagsrutinerna är avsevärt viktigare.
1) Bil till Ljungdalen (två personer) var avsevärt "dyrare" för miljön än tåg till Enafors. Så stor skillnad att det var meningslöst att labba med andra beräkningsmodeller.
2) I jämförelse med mina totala utsläpp är en enstaka fjällresa inte det stora problemet. Vardagsrutinerna är avsevärt viktigare.
Frågeställningen är ju intressant, men komplex som Thure säger. För jämförelser av utsläpp vid olika sätt att resa mm finns flera sidor.
För beräkning av semesterutsläpp finns klimatsmartsemester.se Den har naturligtvis sina begränsningar och är ju bara delvis användbar för friluftssemestrar. Men ändå något! Jag tror på att varje människas val betyder något (det debatteras ju i annan tråd
) och att ju mer vi lär oss om vad olika val innebär, desto mer medvetna blir vi och kan välja utifrån det.
För att beräkna totalkostnad, där man tar med faktorer som utsläpp vid tillverkning och transport av olika typer av produkter man använder sig av etc (ex vis tält, kök och rygga vid fjällvandring, surfbräda/dykutrustning vid den typen av resa...) har jag inte hittat någon sida. Skulle inte tro att det finns.
Här finns stöd och fakta för olika sätt att räkna Naturvardsverket
Här fins info om kriterier för begreppet Klimatsmart resa
Här finns en kalkylator för lite olika semestertyper zeromission.myclimate.org
Här finns att läsa om tåg, flyg, bil eller buss - vilket transportsätt är miljövänligast European Environment Agency
För beräkning av semesterutsläpp finns klimatsmartsemester.se Den har naturligtvis sina begränsningar och är ju bara delvis användbar för friluftssemestrar. Men ändå något! Jag tror på att varje människas val betyder något (det debatteras ju i annan tråd
För att beräkna totalkostnad, där man tar med faktorer som utsläpp vid tillverkning och transport av olika typer av produkter man använder sig av etc (ex vis tält, kök och rygga vid fjällvandring, surfbräda/dykutrustning vid den typen av resa...) har jag inte hittat någon sida. Skulle inte tro att det finns.
Här finns stöd och fakta för olika sätt att räkna Naturvardsverket
Här fins info om kriterier för begreppet Klimatsmart resa
Här finns en kalkylator för lite olika semestertyper zeromission.myclimate.org
Här finns att läsa om tåg, flyg, bil eller buss - vilket transportsätt är miljövänligast European Environment Agency
Det beror nog lite på hur och vart man reser - jag har hört folk responera "Jag sopsorterar minsan hela året så jag får lov att flyga till Thailand på semestern".Njae... Jag minns att jag utan några krav på vetenskaplig stringens skull räknade på skillnaden i koldioxidutsläpp mellan att ta bil till Ljungdalen och tåg till Enafors. (Ifrån Uppsala om det spelar någon roll)
En lång flygresa kompenseras inte av sopsrtering 50 veckor om året.
Såklart ska man sopsortera men man ska inte ta det som ursäkt för att "synda" i något annat avseende.
/Patrik
Sant, men nu var det en fjällresa det gällde. Och nej, sopsortering ger dig inga bonuspoäng. Ska du köra "jag sparar på X, så jag kan unna mig Y"-argumentet så måste åtminstone "X" vara något utöver det lagstadgade/normala.Det beror nog lite på hur och vart man reser - jag har hört folk responera "Jag sopsorterar minsan hela året så jag får lov att flyga till Thailand på semestern".
En lång flygresa kompenseras inte av sopsrtering 50 veckor om året.
Såklart ska man sopsortera men man ska inte ta det som ursäkt för att "synda" i något annat avseende.
/Patrik
Utan att sätta siffror på saken så är det lättast att se alternativkostnaden mot vardagslivet.
Dvs resan till och från start och slutpunkt mot vilka transporter du hade utnyttjat under tiden om du var hemma. Jag cyklar eller går till jobbet.....
Utrustningen äger jag redan så den alternativkostnaden är 0. Eventuellt negativ om jag skulle köpa något som inte används regelbunvet i vardagen (ryggsäck, tält eller sovsäck, men ny skaljacka används till vardags och alternativkostnaden är 0).
Mat, mindre svinn under turen mot vardagen. saker blir dåliga i kylskåp och skafferi medan varje uns av näringsrik föda går åt på turen.
Av dessa är resan absolut i särklass mest miljöpåverkande. Väljer jag att flyga pga usla och dyra tågkomunikationer blir det ännu värre....
Dvs har man utrustningen sen gammalt är det i paraktiken bara resan till och från start och slutpunkten som påverkar hur mycket turen kostar klimatet.
Dvs resan till och från start och slutpunkt mot vilka transporter du hade utnyttjat under tiden om du var hemma. Jag cyklar eller går till jobbet.....
Utrustningen äger jag redan så den alternativkostnaden är 0. Eventuellt negativ om jag skulle köpa något som inte används regelbunvet i vardagen (ryggsäck, tält eller sovsäck, men ny skaljacka används till vardags och alternativkostnaden är 0).
Mat, mindre svinn under turen mot vardagen. saker blir dåliga i kylskåp och skafferi medan varje uns av näringsrik föda går åt på turen.
Av dessa är resan absolut i särklass mest miljöpåverkande. Väljer jag att flyga pga usla och dyra tågkomunikationer blir det ännu värre....
Dvs har man utrustningen sen gammalt är det i paraktiken bara resan till och från start och slutpunkten som påverkar hur mycket turen kostar klimatet.
Liknande trådar
- Svar
- 203
- Visningar
- 18 K
- Svar
- 10
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar