Hanwags randsydda kängor

Jag ska köpa nya kängor och funderar i huvudsak på ett par Meindl (utan Gore Tex) eller ett par randsydda Hanwag. Jag är mest sugen på Hanwag-kängorna då de är hur snygga som helst (ser ut som gamla bergsbestigar/vandrings-kängor från 40-talet).

Så jag undrar om Hanwags kängor är bra för vandringar och dyl. Jag har enbart provat dem i butiken och tycker att de käns hur sköna som helst. Är det någon som har erfarenheter av Hanwag? Modellen jag är intresserad av heter Bergell.

Sen undrar jag om det finns någon som har erfarenheter av randsydda kängor överhuvudtaget? Håller de mycket längre än limmade?

Mvh

Jacob Hamilton
 
Om Hanwag och randsydda kängor

Hej!
Jag köpte ett par Hanwag (Yukon) ifjol efter att ha ledsnat på mina Lundhags luffarkängor. Jag har använt de två år nu och mina erfarenheter är inte av det bättre slaget. Under förra årets Sarekvandring blev de blöta under den första regndagen och var så resten av turen. I år regnade det redan den andra turdagen (i Pessisvagge) med påföljd att de var dyngsura (och mycket tunga) resterande nio dagar. Att jag smörjt kängorna mycket noga samma morgon som regnovädret satt in, har inte hjälpt mot videsnår, lera och regntunga moln.
Jag tycker också att de ser bra ut och är gediget gjorda. Problemet är att de är gjorda för det mer torra alplandskapet. Trots att jag är övertygad om (vet...) att man oavsett kläder och skor, förr eller senare alltid blir dyngsur under en riktigt regning tur, så ställer jag högre krav på ett par vandringskängor (för de svenska fjällen). Vad jag har hört så håller ett par Gore-tex kängor tätt (ansträngande och orösade turer minst ett par tre gånger per år) i en tre-fyra år om man sköter de exemplariskt. Det är vad jag kommer att satsa på nästa gång. Allt utöver dessa tre-fyra år ser jag som ren bonus.
Hanwagkängorna kommer jag hädanefter att enbart använda vintertid, t ex vid snöskovandring.
Om man har fötter som tillåter och inte bär allt för tungt är givetvis ett par stövlar ett utmärkt alternativ till kängor.
/joakim
PS. Strax norr om Mårma stötte jag på en kille som limmat sömmarna på sina Lundhags Alaska med något som verkade påminna om det man använder till tältsömmar. Han var mycket nöjd.
 

Guest

Gäst
Hanwag Alaska

Jag har ett par Hanwag Alaska G-Tex kängor som jag förvisso inte använt jättelänge. Till utseendet så ser ju onekligen Hanwag kängorna väldigt snygga och robusta ut, kanske typiskt tyskt? Funktionsmässigt så känns mina Hanwag kängor väldigt hårda i sulan i jämförelse med mina gamla Meindl samt Boreal kängor. Tar man upp sulan så ser man att denna är ganska tunn och det lönar sig säkert att köpa en ny. Nu skiljer sig ju naturligtvis konstruktionen från modell till modell men på Alaska kängan så är gummikanten som sluter an mot lädret limmat runt kängan och är således inte i ett ena stycke (gjutet?) som på t ex Meindl Island. Detta innebär att man hittar en vertikal skarv på kängan vilket jag först trodde var ett fel som uppstått, dvs att gummikanten spruckit. Gick och tittade i butiken på några nya kängor och de såg likadana ut. Jag ogillar ändå tanken på skarven med tanke på att det är denna som skall skydda från vattenintrång. Tydligen har Hanwag löst detta på något annat sätt. Efter två vandringar hade två sprickor mellan "yttersulan" och "innersulan" uppstått framtill på utsidorna, dvs sulan hade antydan på att lossna även om det inte förelåg någon större risk för det, men ändå. Jag blev dock ganska besviken eftersom kängorna endast använts två gånger under väldigt lugna förhållanden. Troligen har jag fått ett par dåliga kängor och det är inga problem att reklamera. Vad som är f_bannat kasst är att man då står där ett bra tag utan kängor eftersom de tydligen måste skickas till Tyskland... och inga reservkängor kan lånas ut. Vad gör man? Kanske är det tid för oss konsumenter att kräva lite mer av butikerna? I jämförelse med Yukon kängan tidigare nämnd är Alaska kängan med G-Tex och något marginellt högre, enligt Utemagasinet även något mindre vridstyv.
Du hade tittat på Hanwag Bergell och som du säger så är det en mycket snygg känga. Det är dock ingen känga avsedd för traditionell vandring utan avsedd för mera alpin verksamhet i kombination med stegjärn (därmed inte sagt att det inte går). Således så är den säkerligen för hård och vridstyv. Titta på http://www.hanwag.de för mer information om Hanwag kängor!
[Ändrat av f94bw 2001-08-07 kl 15:09]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...