Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx?

Hej!
Funderar på att köpa någon av dessa nämda modeller. Tacksam för svar om det finns någon innehavare av dessa. Som kan berätta fördelar och nackdelar. Jag vet redan fördelar och nackdelar med gtx.

Mvh Nicklas

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har ett par Kansas gtx. Jag har haft dem två år och de är still going strong utan tecken på förslitning trots flitig användning

Sulan är mycket styv. Jag själv uppskattar detta, men om man ska gå mycket på hårt underlag kanske man kan tycka den är för styv. Den är heller inte särskilt vid i tårna, som om man behöver bred tåbox är det inte ultimat.

Kansas

Mina Kansas gick sönder efter bara ett par dagar i fjällen. Sulan lossnade på båda kängorna och dom började läcka trots att jag fettade in dom varje dag. Så jag är inte nöjd men kanske fick jag måndagsexemplaren. I övrigt en ganska skön känga för mig som gillar stora rymliga sådanan.

När man har läderkängor med goretex är det viktigt att man inte fettar in lädret, för läderfettet skadar goretexmembranet / tejpade sömmarna. Använd lädervax istället. Ibland kan det syftas på vax med "fetta in" men jag vill nämna detta. T.ex. smörjmedel från Meindl, Fibertec osv består av vax. Lundhags lädersmorning (grease) däremot ska inte användas på goretexkängor för det är fettbaserat.

Det är samma princip som för skaljackor - att tvätta jackan för sällan och den blir ingrodd av fett från nacke och hår så är det vanligt med läckage just i nacken på skaljackor.

Har även jag Hanwag Tartra, fast utan gtx. Mycket nöjd med dessa även om jag inte direkt hårdtestat dem. Mest skogsprommisar à la småbarnsfamilj. Sitter mycket skönt på mina fötter och har förtroendeingivande kvalitet.

mvh

A

Jag trivs med mina Tatra GTX (Wide). Tidigare har jag kört Meindl Performance GTX men de var nog lite för smala för mig. Jag har kört ett par fjällvandringar och de har funkat finfint. Jag har kört med Superfeets innersulor så jag kan ej uttala mig om originalsulorna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips