Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx?

Hej!
Funderar på att köpa någon av dessa nämda modeller. Tacksam för svar om det finns någon innehavare av dessa. Som kan berätta fördelar och nackdelar. Jag vet redan fördelar och nackdelar med gtx.

Mvh Nicklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har ett par Kansas gtx. Jag har haft dem två år och de är still going strong utan tecken på förslitning trots flitig användning

Sulan är mycket styv. Jag själv uppskattar detta, men om man ska gå mycket på hårt underlag kanske man kan tycka den är för styv. Den är heller inte särskilt vid i tårna, som om man behöver bred tåbox är det inte ultimat.

Kansas

Mina Kansas gick sönder efter bara ett par dagar i fjällen. Sulan lossnade på båda kängorna och dom började läcka trots att jag fettade in dom varje dag. Så jag är inte nöjd men kanske fick jag måndagsexemplaren. I övrigt en ganska skön känga för mig som gillar stora rymliga sådanan.

När man har läderkängor med goretex är det viktigt att man inte fettar in lädret, för läderfettet skadar goretexmembranet / tejpade sömmarna. Använd lädervax istället. Ibland kan det syftas på vax med "fetta in" men jag vill nämna detta. T.ex. smörjmedel från Meindl, Fibertec osv består av vax. Lundhags lädersmorning (grease) däremot ska inte användas på goretexkängor för det är fettbaserat.

Det är samma princip som för skaljackor - att tvätta jackan för sällan och den blir ingrodd av fett från nacke och hår så är det vanligt med läckage just i nacken på skaljackor.

Har även jag Hanwag Tartra, fast utan gtx. Mycket nöjd med dessa även om jag inte direkt hårdtestat dem. Mest skogsprommisar à la småbarnsfamilj. Sitter mycket skönt på mina fötter och har förtroendeingivande kvalitet.

mvh

A

Jag trivs med mina Tatra GTX (Wide). Tidigare har jag kört Meindl Performance GTX men de var nog lite för smala för mig. Jag har kört ett par fjällvandringar och de har funkat finfint. Jag har kört med Superfeets innersulor så jag kan ej uttala mig om originalsulorna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips