Hanwag med eller utan Gore-Tex?

Har efter mycket letande hittat vilka vandringskängor som mina fötter verkar trivas i. Det är Hanwag Tatra (normalläst, inte »wide»). Problemet är att jag har svårt att bestämma mig om jag ska välja med (GTX) eller utan Gore-Tex.

Har läst igenom många av de diskussioner som finns på forumet angående kängor med och utan Gore-Tex, men blev tyvärr inte mycket klokare av det, snarare än mer villrådig. :(

Finns det någon eller några som har erfarenheter av Hanwag Tatra med eller utan Gore-Tex och som skulle kunna ge lite input? Är tacksam om det finns de som även kan komma med lite mer generella tankar när det gäller detta val av material i kängan.

Jag och min fru har tänkt vandra i Skottland nu i sommar. Senare blir det förmodligen både Jotunheimen och andra utmaningar. Skottland är ju känt för sitt klimat med regn var och varannan minut (nåja, kanske inte riktigt så ofta) och då är frågan om det är bättre med gore-tex-foder i skon eller med en sko med läderfoder?

Vill ju helst ha en känga som står emot väta och som inte blir som en tvättsvamp om den oturligt nog skulle bli blöt.
 
Möjligen står den med Gore-Tex emot väta något bättre men du klarar dig långt om du smörjer in din icke GT sko ordentligt och med jämna mellanrum.

Är ganska säker på att den utan GT torkar snabbare om man nu ändå blir blöt.

GT håller ett antal hundra tusen böjningar innan den är slut. Frågan är hur många fler skon håller och hur länge man få ha en sko som är hel med ett trasigt GT.

Ryktet säger att GT i skor sätter igen av salter i svett och slutar andas. Jag kan inte bedöma om det är så, men är det så. Hur lång tid tar det? Och hur svettig blir man i en känns som inte andas och dessutom torkar långsamt?

Som du säkert förstår skulle jag sikta på den utan Gore-Tex. Själv har jag Hanwag Grunten, randsydd med norsk som , helläder, läderfoder, inget GT. Rekommenderas.

Skickat från mobilen
 
Kan inte rekommendera kängor med gore-tex.

Gore-tex har en tendens till att gå i sönder i framtoten plus om ett par gore-tex kängor blir blöta på insidan så tar det jättelång tid innan de torkar (pga fodret).

Satsa på ett par utan gore-tex och wax in med gärna mellanrum. Funkar bäst!!
 
Jag är en förespråkare för Gore-tex i kläder för att jag tycker det fungerar bra.
MEN
Man måste självklart se nyktert på det.
Om man tror att det fungerar som ett vattentätt skikt med magiska egenskaper som gör att man aldrig blir svettig vid ansträngning så har man fel ingångsvärden.

Så här tänker jag angående kängor av skinn med och utan Gore-tex.

1. Membranet ser jag som ett underhållsfritt sätt att ha vattentäta kängor. Inte för att lufta fötterna.

2. Det finns ingen känga som håller tätt för vatten som "andas" bra. Då får man välja sandaler om man vill ha luftigt.
Det här betyder att om man vill ha vattentäta kängor så väljer man antingen att smörja dem återkommande och därigenom få funktionen eller så väljer man Gore-tex för att ha "underhållsfritt" vattentätt skikt.
Olika lösningar passar säkert för olika personer.
Vissa orkar inte smörja och vissa gillar inte membran.

Därför spelar det heller ingen roll om man smörjer Gore-texkängorna eller svettas igen porerna...för någon "andning" handlar det knappt om ändå.

Det är min erfarenhet och åsikt.

För att röra om lite så kan jag nämna att mina insmorda läderkängor utan membran (två olika modeller) är svettigare än mina 10+ år gamla Gore-texkängor (också läder) som jag aldrig smort. :)
Fast det sitter kanske mest i mitt huvud. :)
 
Som tidigare nämnt är böjhålligheten olika på läder och membram. Efter att ha prövat membramkängor en gång, kan jag berätta att det fabrikatet var än svettigare än andra kängor utan membram, att membramet gick sönder redan på första turen samt att jag inte har för avsikt att åter pröva ett klart tveksamt sätt att göra kängor på.

I vårt gröna land fungerar bondeförbundare, cellgummiklädda ofodrade kängor väl. De kan till skillnad mot membramförsedda kängor torkas under vandringen, bara det är en rejäl fördel.

Inbillar du dig att du behöver stegjärnsfasta sulor se åt annat håll men tänk på var du mest skall gå med dina skodon.

Många sommarturer kan med fördel genomföras i lågskor, bara man undviker myrmarker.
go tur
 

avslutad210712

Gäst
Har ett par Hanwag Tatra GTX som jag i första hand köpte för att ha en "vattentät" sko när jag cyklade mycket förut under hela året.

Har ett pat Lundhags Professional High som är köpt i första hand för vandrig.

Har ett par Meindl Borneo som är en hellädersko dvs läder utvändigt som invändigt.

Har vandrat med Lundhags och Meindl och kan säga att när Meindl blev blöta så förblev de blöta och tunga. Misstänker att polstringen suger åt sig en del vatten. Lundhags blir aldrig blöta på samma sätt.

Hanwag skulle jag aldrig ens fundera på att vandra i sommartid eftersom de är så in åt helskotta varma. På vintern använder jag dem i -20 utan problem enbart med en tunn strumpa medan mina Lundhagare aldrig skulle gå att använda i den temperaturen. Däremot så är kängan väldigt skön för mina fötter och används flitigt hemmavid både på asfalt som i skogen.

Så i valet mellan GTX eller ickeGTX så skulle jag säga Lundhags, Jörnkängan elelr någon annan cellgummisko och speciellt om man skall vandra med tält då det är svårt att torka ett par skor som blivit genomsura.
 
Möjligen står den med Gore-Tex emot väta något bättre men du klarar dig långt om du smörjer in din icke GT sko ordentligt och med jämna mellanrum.

Är ganska säker på att den utan GT torkar snabbare om man nu ändå blir blöt.

GT håller ett antal hundra tusen böjningar innan den är slut. Frågan är hur många fler skon håller och hur länge man få ha en sko som är hel med ett trasigt GT.

Ryktet säger att GT i skor sätter igen av salter i svett och slutar andas. Jag kan inte bedöma om det är så, men är det så. Hur lång tid tar det? Och hur svettig blir man i en känns som inte andas och dessutom torkar långsamt?

Som du säkert förstår skulle jag sikta på den utan Gore-Tex. Själv har jag Hanwag Grunten, randsydd med norsk som , helläder, läderfoder, inget GT. Rekommenderas.

Skickat från mobilen

Tänker väl lite åt samma håll, alltför mycket finesser kan leda till alltmer problem längre fram.
 
Kan inte rekommendera kängor med gore-tex.

Gore-tex har en tendens till att gå i sönder i framtoten plus om ett par gore-tex kängor blir blöta på insidan så tar det jättelång tid innan de torkar (pga fodret).

Satsa på ett par utan gore-tex och wax in med gärna mellanrum. Funkar bäst!!

Vill gärna inte gå omkring med två »tvättsvampar» på fötterna, men jag får se vilken av modellerna jag slutligen väljer. Till dess passar jag på att samla in lite mer Pros och Cons.
 
Jag är en förespråkare för Gore-tex i kläder för att jag tycker det fungerar bra.
MEN
Man måste självklart se nyktert på det.
Om man tror att det fungerar som ett vattentätt skikt med magiska egenskaper som gör att man aldrig blir svettig vid ansträngning så har man fel ingångsvärden.

Så här tänker jag angående kängor av skinn med och utan Gore-tex.

1. Membranet ser jag som ett underhållsfritt sätt att ha vattentäta kängor. Inte för att lufta fötterna.

2. Det finns ingen känga som håller tätt för vatten som "andas" bra. Då får man välja sandaler om man vill ha luftigt.
Det här betyder att om man vill ha vattentäta kängor så väljer man antingen att smörja dem återkommande och därigenom få funktionen eller så väljer man Gore-tex för att ha "underhållsfritt" vattentätt skikt.
Olika lösningar passar säkert för olika personer.
Vissa orkar inte smörja och vissa gillar inte membran.

Därför spelar det heller ingen roll om man smörjer Gore-texkängorna eller svettas igen porerna...för någon "andning" handlar det knappt om ändå.

Det är min erfarenhet och åsikt.

För att röra om lite så kan jag nämna att mina insmorda läderkängor utan membran (två olika modeller) är svettigare än mina 10+ år gamla Gore-texkängor (också läder) som jag aldrig smort. :)
Fast det sitter kanske mest i mitt huvud. :)

Sant, Gore-tex är lite annorlunda i kläder än i skor. Vill ha det så enkelt som möjligt, men samtidigt vill jag att skorna ska hålla och vara funktionella så länge som möjligt.
 
Som tidigare nämnt är böjhålligheten olika på läder och membram. Efter att ha prövat membramkängor en gång, kan jag berätta att det fabrikatet var än svettigare än andra kängor utan membram, att membramet gick sönder redan på första turen samt att jag inte har för avsikt att åter pröva ett klart tveksamt sätt att göra kängor på.

I vårt gröna land fungerar bondeförbundare, cellgummiklädda ofodrade kängor väl. De kan till skillnad mot membramförsedda kängor torkas under vandringen, bara det är en rejäl fördel.

Inbillar du dig att du behöver stegjärnsfasta sulor se åt annat håll men tänk på var du mest skall gå med dina skodon.

Många sommarturer kan med fördel genomföras i lågskor, bara man undviker myrmarker.
go tur

Ursäkta min okunskap, men har ingen aning vad »stegjärnsfasta sulor» är. Men om jag inte vet det så kanske behöver jag inte det? ;)
 
Har ett par Hanwag Tatra GTX som jag i första hand köpte för att ha en "vattentät" sko när jag cyklade mycket förut under hela året.

Har ett pat Lundhags Professional High som är köpt i första hand för vandrig.

Har ett par Meindl Borneo som är en hellädersko dvs läder utvändigt som invändigt.

Har vandrat med Lundhags och Meindl och kan säga att när Meindl blev blöta så förblev de blöta och tunga. Misstänker att polstringen suger åt sig en del vatten. Lundhags blir aldrig blöta på samma sätt.

Hanwag skulle jag aldrig ens fundera på att vandra i sommartid eftersom de är så in åt helskotta varma. På vintern använder jag dem i -20 utan problem enbart med en tunn strumpa medan mina Lundhagare aldrig skulle gå att använda i den temperaturen. Däremot så är kängan väldigt skön för mina fötter och används flitigt hemmavid både på asfalt som i skogen.

Så i valet mellan GTX eller ickeGTX så skulle jag säga Lundhags, Jörnkängan elelr någon annan cellgummisko och speciellt om man skall vandra med tält då det är svårt att torka ett par skor som blivit genomsura.

Så du anser att Hanwag Tatra GTX är alltför varma för att använda under sommartid, även uppe på lite högre höjd (Skottland, Norge, fjällen)? Vill absolut inte gå omkring med »tryckkokare» runt fötterna.

Idag fick vi hem ett annonsblad från XXL här i Linköping och där fanns det en annons där de säljer Meindl Island MFS Aktive för drygt 1900 kr. Nu är ju dessa skor definitivt Gore-texskor, men hur är de i förhållande till Hanwags Tatra (GTX) när det gäller kvalité, användningsområde och liknande? Någon som vet? Priset just nu gör att de t o m blir billigare än Hanwags dito.
 
Det blev tillslut ett par Hanwag Tatra utan Gore-Tex. Kommer att testa dem mer ingående i samband med turen i Skottland lite senare i sommar. Sitter som gjutna på foten (med ett par Outdoor Mid Sock och ett par Liner Sock, tillräckligt med tåutrymme etc).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Hjälp med kängval Rockport xcs eller Hanwag Yukon? Kläder 5
30-06 Hanwag kvalitetsproblem? Kläder 6
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
Miss Parker Hanwag Alta bunion Lady - någon som provat? Kläder 2
moa_k40 Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka? Kläder 8
nicko_ Hur sköta Hanwag Tatra Wide Kläder 0
arniklasses Beställa Hanwag från Tyskland Kläder 8
NikonD90 Hanwag kängor trånga? Kläder 10
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
bovver Hanwag Alaska släpper in vatten Kläder 7
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...