Lowa Combat Boot ont vid uppför.

Tjena!
Jag har ett par mycket väl ingångna kängor vid namn Lowa Combat boot GTX.

LOWA Combat Boot GTX
Hårdlästad känga för oländig terräng. Väl anpassad för våra nordiska terrängtyper med sten, ojämnheter och fukt. Kängan har anpassats mot sin civila grundvariant med ett innerfoder i Cambrelle som klarar större påfrestningar än
civila vandringskängor. LOWA´s combat boot har blivit mycket populär i hela Europa inte minst i alpländerna.

Terräng saluför idag kängan med stor framgång mot
militär och polis där kraven är mycket höga.

• Kängan är tillverkad i europeiskt fullnarvläder
• LOWA Comfort tongue ger extremt god komfort
• Gore-tex membran gör kängan vattentät
• LOWA climate control system ventilerar kängan
• PU-Mellansula ger mycket bra stöd
• SjälvrensandeVibram Tsavo TF Sula
• Cambrelle foder för bästa slitstyrka.

Jag älskar kängorna och de fungerar så grymt bra, förutom när det blir dags för stigning i terrängen.
Jag kan nästan gå hur långt som helst på plan terräng men så fort det börjar luta hyffsat mycket uppåt så känner jag nästan direkt av att det börjar göra ont en bit upp på hälen.

Om jag inte tejpar fötterna får jag skavsår snabbt, om jag tejpar fötterna så får jag tryckblåsor efter ett bra tag.
Min häl sticker ganska markant ut bakom själva hälsenan så jag är inte som många andra, kan det vara mitt problem?
Jag har provat att snöra skorna hårt och löst, olika ilägg och olika strumpor inget hjälper.

Finns det speciella skor för såna som mig? Eller några speciella ilägg av något slag?

Jag kanske är helt lost det vet jag inte.

Tack på förhand!

Mvh
Robin
 
Jag rekommenderar att du stoppar fötterna i kängorna och noga känner efter med fingrarna och även tittar tittar efter den punkt som ger dig obehag och skapar smärta. Stoppa sedan in skoblock med stålfjäder och placera den träknoppen på precis de punkterna i kängan och låt de stå så, länge.
Kontrollera så knoppen inte glider iväg då och då och justera vid behov. Om de inte vill vara stilla så bygg upp under eller ändra angreppsvinkel beroende på vilket sätt de ev bråkar.

Gjorde en längre marsch i min ungdom i undermånliga kängor som käkade upp mina hälar och skadade hälsenans infästning bak på hälarna. Kalkpålagringen som följde med läkningen medförde att där blev knölar som gett mig de besvär du beskriver.

Skoblocksmetoden har gjort alla mina kängor genom åren till mina bästa vänner. Lundhags, Jörn, Meindl, Haix osv.

Tricket för mig är att alltid ha böjen på stålfjädern liggande vågrätt så sitter de där de ska hur länge jag önskar.

Vill du känna skillnaden kan du köra en i taget, snöra på dig dem och testa genom att provocera manövern likt som du stretchar vaden stående mot en vägg eller på ett trappsteg.
 
En riktig skomakare kan trycka ut ovanlädret där det trycker, om du vet var. DIYmetoden är att föredra då det inte blir några missförstånd, man kan även skära sig en träfot, dela den i bitar så den går in i skon och addera där det trycker. (avgjutning i silicongummi är en snabbare väg, i formen gjuter du en gipsfot etc). Passande skor är ett fundament.
go tur
 
Tack så hemskt mycket! Det ska jag prova direkt, aldrig slagit mig tanken :)
hade fint!

Det var så lite :)

Om du köper nya skoblock så gör dig besväret att kläm på flera sorter, besök fler butiker eller skomakare. Anledningen är att det på senare tid dykt upp varianter med riktigt dålig fjång i fjädern, välj de med bäst stuns.

Det går fortare om du fuktar upp lädret och smörjer in det med skovax, torkat läder kan vara hårdnackat som attan.
Var inte rädd att låta behandlingen verka länge, och upprepa en tid innan du ska ut på äventyr då de gärna sakta vill återgå till ursprungsformen.

Lycka till.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.