Ni som samlar på fulltångeknivar för överlevnad, jag fick en tanke, vad kan en sådan som inte en liten yxa kan?

Jag erkänner att jag också är skyldig till detta.

Jag ber om ursäkt om detta är fel val av underforum.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
En liten yxa har (oftast) ett för kort skaft och för lätt huvud för att fungera bra till det en yxa är ämnad för, att hugga och klyva.

En liten yxa är för stor för att på ett bra sätt användas som kniv..

Har en Wetterlings yxa med kort skaft som ytterst sällan följer med till skogs. Kniv har jag dock alltid med mig..

Obs. Min personliga uppfattning, finns säkert många som trivs med sina yxor etc..

En liten yxa har (oftast) ett för kort skaft och för lätt huvud för att fungera bra till det en yxa är ämnad för, att hugga och klyva.

En liten yxa är för stor för att på ett bra sätt användas som kniv..

Har en Wetterlings yxa med kort skaft som ytterst sällan följer med till skogs. Kniv har jag dock alltid med mig..

Obs. Min personliga uppfattning, finns säkert många som trivs med sina yxor etc..
Men frågan handlade ju om varför man använder en stor fulltånge kniv istället för en liten yxa? Och den kniven lär ju inte direkt vara bättre på yxjobbet?

En liten kniv och en liten yxa borde ju i alla fall vara vettigare än en stor kniv?

Eller så kan man skippa yxan helt och använda en slipad spade, som Fowler gjorde i Alone.

Jag ser det lite svårt att peta naglar, rensa fisk och annat finlir med en yxa - och då har jag ändå ganska stora händer.

Gäller de hugga småved så finns ett visst överlapp mellan stor kniv (och ett extra vedträ) och liten yxa.

/Patrik

Klart man kan ta med en liten yxa om man känner för det.
Nackdel är vikten bl a.
Men ska man inte gå så långt så. Allt handlar väl om vilket behov man har.

Det har varit dags för mig ett tag att skaffa en yxa.
Har tittat på Gränsfors liten skogsyxa.
Användningsområdet för mig är främst att spetsa pinnar och slå ned dem i marken med yxan
när jag gör sittställningen till latringropen.
Det är det främsta användningsområdet.
Sedan finns det andra situationer där en yxa med fördel kan användas.
Tarpen skall upp och det finns inga träd då kan yxan användas till att spetsa längre pinnar
och bygga stabila fästen för tarpen.
Är marken för mjuk så att inte vanlig tältspik fungerar så är det enkelt spetsa markspik
av grövre pinnar och slå ned dem med yxan.
Gränsfors liten skogsyxa väger 1 kg och jag tror det är precis lagom vikt för dessa användningsområden.

Men frågan handlade ju om varför man använder en stor fulltånge kniv istället för en liten yxa? Och den kniven lär ju inte direkt vara bättre på yxjobbet?

En liten kniv och en liten yxa borde ju i alla fall vara vettigare än en stor kniv?

Eller så kan man skippa yxan helt och använda en slipad spade, som Fowler gjorde i Alone.

Tråden heter "yxa istället för kniv"..?

Tråden heter "yxa istället för kniv"..?
Ja?
Jag funderar inte på att ersätta min kansbol med en fällyxa.

Halva vikten av en fulltångekniv är i skaftet (mer eller mindre), majoriteten av en yxas vikt är i huvudet. Så ja en liten yxa väger mer än en stor kniv men vikten och därmed kraften kommer bättre till användning.
Jag har både moras yxa, gränsfors lilla yxa, eka axeblade och karesuandoknivens minsta, ja de vanliga yxorna är inte lika bra som en kniv till knivens jobb men bra nog. Och för sin storlek så är alla bra som yxor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips