Handskar

Nån med bra handskerfarenhet?
Ska skaffa ett par tunna, smidiga helst vattentäta( eller åtminstone vattenmotståndskraftiga) handskar. Att ha som skalskydd för handen de där dagarna när det spöregnar och blåser 10m/s på fjället. De ska inte vara varma.
Kan EXTREMITIES STICKY WATERPROOF POWER LINER eller Arcteryx Venta vara nåt?
 
Det beror lite på hur du tänkt använda dem. Problemet brukar vara att om (när) "vattentäta" handskar väl blir våta är de vanligen svåra att torka. Har dock ingen erfarenhet av just de du föreslår.

Om du ska vara ute i flera dagar och sover i tält så du inte har bra torkmöjligheter tycker jag det fungerar bättre att ha ett par enkla fingervantar i ylle/fleece utan windstopper etc. med ett par tunna skalvantar utanpå som stoppar vind/vatten.
 
Vi är alla olika och inte minst skiljer vi oss åt beroende på hur varma vi är om händerna ... har jag lärt mig.

Under min första längre vandring i Sarek hade jag med mig ett par vattentäta fingervantar (SealSkinz). Tog lång tid att få torra när de blev blöta invändigt ... och det blev de förr eller senare. Isolerade dessutom dåligt när de var blöta invändigt. När det inte regnade utan "bara" blåste eller var kallt så var de för täta. Blev varm och svettig om händerna.

Numera har jag ett par tunna fingervantar i ull eller tunn fleece. Skönt när det är kallt och de ventilerar bra. Om det antingen blåser för hårt eller regnar så har jag ett par tunna vattentäta tumvantar som jag drar utanpå.
Jag kan lätt variera både ventilation och täthet utifrån väder och vind ... och om de blir fuktiga/blöta så torkar de på en liten stund.
 
köp helt vattentäta tunna överdrags-skalvantar istället. de skyddar även bättre mot vind än tex sealskins.
om det vattentäta skiktet ligger tight mot huden så blir de lätt fuktiga och kalla av handsvett.
 
Jag använder ett par Hestra Work Glove som jag fettat in riktigt ordentligt så att de blir vattentäta. Det räcker för det mesta. Blir det ändå kallt så har jag ett par tunna merinoullvantar under som en liner.
 
Som redan nämnts, jag skulle satsa på två lager. Yttre helt vattentät (jag gillar tumvantar) och inre liners i tunna fingervantar.

De torkar fortast och anpassas efter situation. Ofta går man bara runt i liners, det är först när det riktiga busvädret kommer som skalen åker på.


/G
 
Jag hade samma behov och köpte dessa för några veckor sedan:

http://www.engelsons.se/mossor-vantar/vattentat-jaktvante

De vrängdes ut och in och fylldes med vatten när jag kom hem. Blev inte blöta på utsidan efter 6 h hängandes på det sättet.

Priset gör mig dock tveksam till livslängden. Det verkar för bra för att vara sant, och då brukar det vara det. Men det blir skarpt test om några veckor, så då får jag se hur de håller i verkligheten. Men det tar ju några år att säga något om slitstyrkan.
 
"Jaktvante"

Jag hade samma behov och köpte dessa för några veckor sedan:

http://www.engelsons.se/mossor-vantar/vattentat-jaktvante

De vrängdes ut och in och fylldes med vatten när jag kom hem. Blev inte blöta på utsidan efter 6 h hängandes på det sättet.

Priset gör mig dock tveksam till livslängden. Det verkar för bra för att vara sant, och då brukar det vara det. Men det blir skarpt test om några veckor, så då får jag se hur de håller i verkligheten. Men det tar ju några år att säga något om slitstyrkan.

Jag har använt ett par i ungefär ett halvt år, kanske någon dag i veckan i snitt. Väldigt smidiga och än så länge håller dom,
 
Venta har grym fingerfärdighet men de är inte vattentäta och när de blir blöta är de svåra att få på eftersom de är så tajta. Mina (och hustruns) gick sönder (söm sprack) efter kort tid, kanske var måndagsex, jag fick pengarna tillbaka.

På fjället föredrar jag vattentäta överdragsvantar (som någon annan också tipsade om) som vid behov kan kombineras med valfri tunn handske / fingervante / foder under.

https://www.ultralightoutdoorgear.c...mitts-hats-c151/mitts-c153/minimus-mitt-p3222

Lätta och tar ingen plats så de kan följa med överallt.
 
Jag hade samma behov och köpte dessa för några veckor sedan:

http://www.engelsons.se/mossor-vantar/vattentat-jaktvante

De vrängdes ut och in och fylldes med vatten när jag kom hem. Blev inte blöta på utsidan efter 6 h hängandes på det sättet.

Priset gör mig dock tveksam till livslängden. Det verkar för bra för att vara sant, och då brukar det vara det. Men det blir skarpt test om några veckor, så då får jag se hur de håller i verkligheten. Men det tar ju några år att säga något om slitstyrkan.

Köpte deras vattentäta vinterhandskar och gjorde samma test som du (fast inte så länge). Har funkat toppen för mig. Men - min kompis som cyklar liggcykel utan skärmar (går inte att få tag på) och sitter så skiten sprutar rakt på händerna lyckades få dem att suga åt sig vatten på nolltid. Så han var inte lika nöjd. Men det är också extremt bruk.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...