Handskar på vandring

Har läst lite här och där på nätet och i böcker om utrustning/kläder för vandring i nordiska fjällmiljöer sommar och höst.

Hittar dock ingen samlad bild av vad som används.

Varma, vindtäta och snabbtorkande finns det?

Någon som använder handskar av typen där man kan vika undan en tummvante så det blir ett par fingervantar.

/Botak

Jag brukar ta med mig ett par skidhandskar typ tunna, skönt att ha något på händerna om man ska pilla med utrustning och det är blött och kallt.

senare på hösten följer något varmare med, fleecevantar alt ullvantar

/micke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Likt KLAGER så använder jag arbetshandskar från Tegera. Slitstarka, billiga och bra. Finns även fodrade för de kallare barmarksårstiderna.

Lager på lager, thinnies, ylletumvantar, skalvantar. Går att torka i fält. Kan kompeteras med torghandskar. Inför regniga höstturer kan skalvantarna bytas till mc regnskalvantar.
go tur

Arbetshandskar till arbete och vandring och tumvantar till rasten. Köps billigast på typ Jula. Är det riktigt kallt åker kungens tumhandskar med innervante av ull med istället!

Handskar

Löparhandske i andassyntet, med fuskskinn/läder på handflattorna. Funkar klockrent vår/sommar, finns i vanliga sportbutiker. men teamsportia o intersport känns säkrast. sedan har jag med mig ett par Linner och vanlig femfinger-skidvante som komplement till höst och vinter. Har fungerat utmärkt hittills. Kanske ska/borde byta ut skidhandsken till en tumme eller skjutfinger till riktigt kalla turer.

Har använt div. torgvantar och tunna softshellhandskar men jag har landat i att använda Hestras "vikundanvante" som en bra kompromiss. Den är gjord i windstopperfleece och är varm, vindtät och vattenavvisande. Det går fort att vika undan överdraget för att få fingerfärdighet men tummen är fortfarande vantklädd så det blir ändå lite fippligt.

Skulle också kunna tänka mig att använda en bra och lagom fodrad montagehandske, Tegera 295 tycker jag är bra.

Många intressanta svar. Passade på mellan OS-sändningarna och klämde på några Hestra varianter som såg fina ut.

En tur till Jula eller liknande blir det för att kolla arbetshandskarna.

Tack för fina tips.

tunna cykelhandskar (halva fingrar) i syntetmaterial, om jag behöver dvs. Detta för att kunna vara homo habilis vid behov utan att frysa om händerna samtidigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips