Handsåg

Gerber

Just nu rear dom Gerber Gator EAB (viksåg) på Jaktia i Kållered (Göteborg). Ordinarie pris 499:- nu 149:- mot kupong (som finns i tidningarna i affären). Jag har köpt mig en :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Det går att avverka mycket mer virke utan att man blir helt död i hand och underarm. Det är ju en mer riktig såg men den snäva vinkeln fram begränsar lite, man vänjer sig att inte dra bak så långt så den kliver ur veden.

Det var därför jag först tyckte Sawvivor verkade bättre än Eka, men på YouTube-klippet du länkade till verkar det vara svårt att såga rakt med den. Och det tycker jag är en stor nackdel.

Laplandern är ju trevlig, men ingen arbetshäst direkt.
Tar hellre någon form av hopfällbar bågsåg.

En underskattad variant är den s.k. "bucksaw".
Säkert många som byggt en sådan i unga år, och jag anser att det är en suverän "ta-med-sig-såg". Framför allt är det ju skoj att bygga sin egen såg.

Ett bågsågsblad, fyra träbitar, och en bit snöre. Väger inte mycket och sågar bra. Tar inte lång stund att snickra ihop om man är någorlunda händig.

Ett annat alternativ är att enbart ta med sig ett bågsågsblad, en bit snöre, samt två skruvar/spikar och bygga den på plats i skogen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips