Handhållen GPS med sjökort vid segling

Ett exempel

Torbjörn Klockare; sa:
Därför tror jag att en handhållen kartplotter bör uppfylla mina önskemål, men frågan är bara om den lilla displayen räcker till.
Ja vi som har dem verkar vara överens om att den räcker till för det du beskriver att du vill göra. Därutöver är det individuellt då någon dessutom anser sig få tillräcklig överblick för att köra med enbart handhållen GPS på okända vatten.

Här är en skärmbild som visar ungefär hur det kan se ut: http://hem.bredband.net/pelrin/Temp/BC.bmp
Observera att här visas sjökortet utan de datafält man normalt sett också vill ha med när man navigerar.

Smaragd-GPS

Min fru och jag hyrde en gång (före GPS) en Smaragd under 5 veckor på västkusten och seglade upp till Norge och sedan tillbaka mot KOsteröarna. Full spinnakerläns åter i 7-8 s/m vind. Vi kom bara 500 meter fel efter fyra timmar på kompass. Sen ville jag styra in i kanalen mellan Nord- och Sydkoster. Den glipa jag styrde in i såg ut som den rätta vägen in på kortet. Men det var fel, jag var för långt norrut och höll på att spinnakerlänsa full rulle rakt in i en vik. Som tur var gick det ännu att ta sig mellan skären söderöver och byta spår.

Jag tar upp den situationen därför att den såväl illustrerar behovet dels av att hinna se översikten, dels grynnorna. GPSen bör således rita om snabbt. Är det en färgskärm ska den vara mycket bra för att synas i fullt solsken, monokromt är förstahandsval ännu (bra färg kräver yttre strömförsörjning och de apparaterna blir mycket dyra). Färgskärmen på en handhållen kan vara svårare att se men lättare att tolka detaljerna på, det handlar mycket om hur snabbt man kan titta på GPsen för att ha koll på läget.

Det måste också finnas en bra plats att lägga den ifrån sig så att den behåller fixen. Hemgjort hölster på rorkulten?

Problemet är naturligtvis att sätter du en fast GPS som du ska se på båda bogarna sittande i lovart så måste den långt fram i nivå med ruffluckan (och dessutom helst vridas mellan bogarna) ( tex garmin 176). Och på det avståndet ser du inte detaljerna tillräckligt bra så jag håller med om att en handhållen är att föredra. Med den kan du också vinkla bort reflexer.

Det är just så jag använder min NAV6000 vars skärm är större än på en ordinär Palm. Men den är nog inte aktuell, så min enda övriga synpunkt är att se till att välja en GPS som fungerar bra med sin inbyggda antenn, vilket uppenbarligen inte alla Garmin gör (se annan tråd om garmin 176). Hela vitsen går förlorad om du måste använda extern antenn för att få hygglig noggrannhet.

Jonas
[Ändrat av jonasolof 2003-11-12 kl 16:12]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips