Handdukar (Packtowl Personal, Tek Towl, Pocket Towl,

Hej!
Har några frågor här som rör
1) Packtowl (MSR)
2) Packtowl Personal (MSR)
3) Tek Towel (sea to summit)
4) Pocket Towel (sea to summit)

Jag har tidigare använt Packtowl under flera år, tycker att dom är ok, lite synd bara att man inte känner sig helt torr efteråt utan behöver lufttorka någon/några minuter innan man klär på sig.

En annan nackdel är ju att de blir rejält mycket sämre om man ignorerar råden att undvika sköljmedel, de suger då sämre och blir jättesladdriga.

Har nu sneglat på de andra tre typerna av handdukar och har följande fråga om någon haft öjlighet att jämföra.


a) Torkar de bättre eller får man även av dessa en "våt hinna" kvar på kroppen?

b) Är dom känsliga för sköljmedel?

c) Torkar själva handduken snabbare eller långsammare när man har använt den?


Mvh
/Fredrik
 
Känslighet för sköljmedel gäller för samtliga syntetfibrer med vätsketransport / adsorption som funktion mig veterligen.
 
Utmärkt för den lilla packningen

Har själv Pactowl (det stora formatet) och tycker att den fungerar bra, framför allt för att den tar så otroligt lite plats. Men känslan är lite som att torka sig med en wettex trasa. Synd att supertjock frotté är så opraktisk när man är ute och vandrar... ;-)
 
Sköljmedel - på handdukar?!

Sköljmedel är ju inget annat än ett "hårbalsam" - en impregnering som lägger sig på fibrernas yta. Inte jättesmart om man vill ha uppsugningsförmåga, oavsett om det är bomull eller viskos (som i dessa handdukar).
Använder du sköljmedel på din bomullshandduk blir den säkert mjuk och gosig, men nån bra handduk blir den inte.

(Personligen tycker jag att sköljmedel är larv, men det kanske inte hör hit :))

Om man inte vill ha den där "fuktiga hinnan" så är det nog tyvärr bomull som gäller. Men man kan ju köra med en diskhandduk, det måste inte vara frotté.

Själv kör jag med supertrasor som säljs på precis alla marknader i hela landet för nån tia. Det är nämligen exakt samma material som i PacTowl (viskos, alltså cellulosafiber).
Finns i gul och ljusblå version som är tjockare respektive tunnare.
Tvättar man dem många gånger så tycker jag att de funkar fint. Så jäkla stort behov av en gosig handduk har man ju faktiskt inte ute i naturen.
 
packtowl

Getout har en packtowl för 30 kronor lagom stor o som fungerar helt ok, har även jag provat packtowl o Getouts är i samma klass dock inte färggrann som vissa modeller men spelar roll, Stadiums hade också en variant men den var kass, tyckte jag
 
Torkhanduk

Packtown fungerar bra men badlakan behöver man väl bara om man är blyg... Per ytenhet så blir det dock billigast av den sorten. Den går ju att klippa upp.
En allduk på Ö&B kostar inte mer än en 10a men gör samma jobb.... Alla de här behöver tvättas rejält först innan de fungerar väl... Samt efter bruk.
De som klagar på att handukarna luktar fynk efter ett par dagar sköjer nog inte bort epitel och skit tillräckligt väl innan de torkar sin handuk utanpå ryggsäcken, vid regn under regnbyxorna...
FMs frottesyntethanduk är lättare i samma yta och torkar snabbare men det är ett tag sen jag såg den i grönt hos Ö&B.
Bomull tex FMs gröna bomullshalduk suger upp vatten suveränt om man strukit av sig först, men den tar tid och kroppsvärme att torka vid Svenskt normalväder...
Mjukmedel fick mig att dra på smilbanden...Han kanske oxså har rakvatten med sig ut...

God tur
 
Verkar som om jag behöver vara extra tydlig rörande sköljmedel.
Jag använder mina handdukar vid flera tillfällen, när jag paddlar kanot samt när jag fjällvandrar men använder dem även när jag tränar för att slippa släpa med mig en jätteväska. De jag använder vid träning tvättar jag väldigt ofta så att de inte skall börja lukta skunk. Då är det skönt att slänga med dem med den tvätt man för tillfället kör istället för att köra en separat tvättmaskin med 2-3 handdukar om nu resten av tvätten är bomull som jag oftast kör med sköljmedel.

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag själv använd Packtowl men ingen av de andra varför jag efterfrågade erfarenheter från någon som använt någon av de andra typerna. Finns det någon som utöver att tala om det jag redan skrivit (nämligen att sköljmedel inte är positivt för uppsugningsförmågan) kan bidra med någon informatino rörande de andra tre modellerna av handduk?
 
Anledningen till frågan är att jag tänkte fylla på med lite nya handdukar och vill då att de skall vara, "lättskötta", torka bra (helst bättre än Packtowl), ta lite plats samt även ha snabb torktid när man blött ned handduken. Lika gärna som Packtowl kan man ju köpa de oranga varianterna som finns för någon 10:a på marknadeer runt om i landet men om någon har bra erfarenheter av de andra tre alternativen så kunde det vara vrät att testa.
 
tusenkonstnar; sa:
1) Packtowl (MSR)
4) Pocket Towel (sea to summit)
Har nu sneglat på de andra tre typerna av handdukar och har följande fråga om någon haft öjlighet att jämföra.
a) Torkar de bättre eller får man även av dessa en "våt hinna" kvar på kroppen?
c) Torkar själva handduken snabbare eller långsammare när man har använt den?
Har Packtowl och Pocket Towl (nyköpt) samt en vanlig tunn (den blåa ovan?) viskosduk från matbutiken.

fråga a) Viskosduken är bättre än Packtowl och Pocket Towl. Våt hinna kanske ett större "problem" hos Pocket Towl än med Pac Towl *.
fråga b) Viskosduken är bäst tror jag. Viskosduken och Pocket Towl är bättre än Pactowl (som är tjockast).

Ytan/Volymen:
Min viskosduk är liten till ytan och volymen. Den är alltid med!!
Min Pactowl är varkens pytteliten till ytan eller till volymen. För liten till ytan för att ha "som plagg" runt höften. Sällan med!
Min helt nya Pocket Towl är fortfarande liten till volymen (tunn!) men så stor till ytan att jag kan ha den "som plagg" runt höften. Den kommer troligen att konkurrera ut Pactowl utan problem.

Brasklapp:
* Pocket Towl är lite konstigt glansig och den glider lite märkligt mot huden. Där är den klart sämre än Pactowl. Nu är min Pocket Towl ny, men det är lik väl någon lattjo skillnad här... Får se om några tvättar gör susen.

Om inte; då köper jag ett gäng Vileda Super (eller vad viskosduken nu hette) och syr mig en större yta - för "plagg runt höften-grejen". Skönt ibland. Eller för att ligga på...

Men skall jag bara torka mig - då tar jag en pytteliten viskosduk. Torkar, vrider ut, torkar, rimligt torr! Häpp!

Var det ett svar?
// Patric
ps1. Jag har haft problem med "doft" från Pactowl
ps2. Om din lilla viskosduk luktar; Tvätta den snabbt med lite tvål/schampo innan du torkar dig. Vrid ur, torka. Häpp!
 
Hej och tack för svaren.

Har nu testat lite med alla fyra handdukarna.
1) Pocket Towel
2) Packtowl
3) Packtowl Personal
4) Tek Towel

Pocket towel:
är i särklass minst och torkar väsentligt mycket snabbare än någon av de andra handdukarna. Däremot känns det lite vått efteråt (doch inte värre än med Packtowl). Nackdelar är att den är lite svårare att torka sig med om man har bråttom då man måste "dra" den över huden samt att den känns lite "skör" då den är extremt tunn, definitivt inget man skulle vilja ligga på oavsett storlek.

Tek Towel:
Är skönast att torka sig med och torkar faktiskt lite bättre än de flesta vanlgia frottehanddukar. MEN den tar lika mycket plats som en vanlig frottehandduk och torkar heller inte snabbare så enda fördelen är att den är hyfsat skön att använda även om den är våt (dvs efter en plurrning) jämfört med vanlig bolullsfrotte. Billigast av de fyra alternativen men nästan inga fördelar jämfört med en vanlig hannduk, desutom går den ju inte att tvätta i 60 grader som vanlig bomull.

Packtowl:
Tar mindre plats än Tek Towel och torkar något snabbare (men mycket långsammare än Pocket Towel). Hyfsat tålig. Placerar sig mitt emellan de båda ovan även i hur lätt den är att torka sig med.

Packtowl Personal:
Tar mindre plats än Packtowl (endast pocket towel som tar mindre plats än denna). Torktid som packtowl, dvs långsammare än Pocket Towel men någon snabbare än TekTowel eller en vanlig handduk. Känns betydligt stryktåligare än pocket towel.
Känslan att torka sig med den är ungefär densamma som packtowl.

//****
Om man bortser från priset är alltså min slutsats att
Packtowl Personal är bättre än Packtowl i alla lägen (mindre skrymmande, känns stadigare, torkar jämnsnabbt eller något snabbare.

TekTowel är skönast att använda men med tanke på plats den tar så kan man nästan lika gärna ha med sig en vanlgi hannduk (om man inte tror sig hamna i situationeer där man MÅSTE torka sig på en våt handduk)

Pocket Towel är överlägsen i att ta liten plats och i att torka snabbt så skall man exempelvis minimera packningen för en resa där man vill att grejerna skall hinna torka över natten och spara på packutrymme är den det själklara valet. För paddling och fjällvandring skulle jag nog ändå föredra Packtowl Personal då den inte är lika elastisk och känns stryktåligare samt att den nog är betydligt skönare att ligga på om man har en större variant.
 
Billigt resebadlakan

Vet ju inte om nån läser den här tråden fortfarande...men jag har iaf just köpt ett badlakan i siden och viscose från Siden Selma (99 kr, dvs väldigt mkt billigare än från friluftsbutikerna) och är väldigt nöjd med det. Stor handduk (140*80 cm) som tar liten plats, väger ca 120 gram, och torkar snabbt!

Mtp att en "stor" resehandduk ofta kostar över 200 kr i friluftsbutikerna, så skulle jag säga att det här är ett bättre alternativ. Får väl återkomma om ett halvår och recensera livslängd/slitstyrka, men det känns som att den kommer att hålla länge - det är ingen tunn och sladdrig känsla i tyget.

//Ulrika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xyz32 Personal Locator Beacon (PLB) i Sverige? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.