Handdukar (Packtowl Personal, Tek Towl, Pocket Towl,

Jag läser tråden! :)

Personligen använder jag mig av microfiberhandduken ifrån Clas Ohlson... just i år har de kommit med en ny modell som är lite större (och mer skrymmande), men fjolårets modell finns fortfarande att få tag på :)

Tycker den funkar strålande. Det blir aldrig lika 'mysigt' att torka sig med som en frottéhandduk, men jag skulle väl aldrig komma på tanken att dra med mig bomull ut i fält... :-o Tror Classes handduk går på en 79-lapp eller något sånt. :) Väl använda pengar.

Och jag förstår det (för några år sedan :cool: ) nämnda problemet med om att inte vilja tvätta en helt egen maskin med bara handdukar. Men - då får man ju tåla att man får handdukar med försämrad funktion också. You win some/you loose some.

(",)
 
Vet ju inte om nån läser den här tråden fortfarande...men jag har iaf just köpt ett badlakan i siden och viscose från Siden Selma (99 kr, dvs väldigt mkt billigare än från friluftsbutikerna) och är väldigt nöjd med det. Stor handduk (140*80 cm) som tar liten plats, väger ca 120 gram, och torkar snabbt!

Mtp att en "stor" resehandduk ofta kostar över 200 kr i friluftsbutikerna, så skulle jag säga att det här är ett bättre alternativ. Får väl återkomma om ett halvår och recensera livslängd/slitstyrka, men det känns som att den kommer att hålla länge - det är ingen tunn och sladdrig känsla i tyget.

//Ulrika

Den kan vara värd att testa. Är det den här http://www.sidenselma.se/p-139-resebadlakan-i-siden-viscose.aspx?
Tvättrådet säger iofs max 40 grader men har du provat att tvätta den i 60 grader? Jag tycker att handdukar kan vara ganska sunkiga efter en utevecka.


Hittills har jag kört med en stor wettexduk modell Soft&Fresh http://www.vileda.se/se/products/show/1363/998. Eftersom den säljs i måttet 150 x 25 cm har jag sytt ihop två i bredd.
Fördelar: absorberar bra, lätt att vrida ur, torkar fort, tål 90 graders tvätt, vikt 2x50 gram, billig.
Nackdelar: lite skör i torrt tillstånd, ganska stel och svår att komprimera i torrt tillstånd, kanske inget för den modemedvetne.

Mvh, Klas
 
Köpte en handduk på Clas Ohlsson i går som egentligen är till för husdjur. Det är en snabbtorkande och superabsorberande microfiberhandduk och kostade 39:- i strl 40x80 cm (finns i 60X120 också). Ska prova den på en 3-dagars paddeltur i helgen.

/Måns
 
Köpte en handduk på Clas Ohlsson i går som egentligen är till för husdjur. Det är en snabbtorkande och superabsorberande microfiberhandduk och kostade 39:- i strl 40x80 cm (finns i 60X120 också). Ska prova den på en 3-dagars paddeltur i helgen.

/Måns

En sån tjackade jag också, mest för att ha när jag tränar. Men den var dålig, för den rymde...
 
Varför göra det svårt, weetex fungerar och blir mjukare med ett par tre tvättar. Metod tvätta, stryk med handen bort överflödigt vatten, torka med weetxduken, krama ut när den blir våt.
En ren till att ta upp dagg med, räcker med en halv, sista halvan till disken. 3 för 15:-.
go tur
 
Vet ju inte om nån läser den här tråden fortfarande...men jag har iaf just köpt ett badlakan i siden och viscose från Siden Selma (99 kr, dvs väldigt mkt billigare än från friluftsbutikerna) och är väldigt nöjd med det. Stor handduk (140*80 cm) som tar liten plats, väger ca 120 gram, och torkar snabbt!

Mtp att en "stor" resehandduk ofta kostar över 200 kr i friluftsbutikerna, så skulle jag säga att det här är ett bättre alternativ. Får väl återkomma om ett halvår och recensera livslängd/slitstyrka, men det känns som att den kommer att hålla länge - det är ingen tunn och sladdrig känsla i tyget.

//Ulrika

Jag har den här!
http://www.sidenselma.se/p-220-resehandduk-100-siden.aspx
Billig, man blir torr & den torkar väldigt fort. Eftersom den är väldigt tunn (som en diskhandduk) så tar den ingen plats heller.
Dessutom gillar jag att slippa syntet samt att vara lite miljöhållbar :)
Handduken har jag haft i cirka 5 år, den är flitigt använd & kommer att hänga med länge än.
 
Varför göra det svårt, weetex fungerar och blir mjukare med ett par tre tvättar. Metod tvätta, stryk med handen bort överflödigt vatten, torka med weetxduken, krama ut när den blir våt.
En ren till att ta upp dagg med, räcker med en halv, sista halvan till disken. 3 för 15:-.
go tur

är det wettex du menar? vanlig disktrasa? använder du det till att torka hela dig med efter en ordentlig tvätt i en jokk?
 
Hej och tack för svaren.

Har nu testat lite med alla fyra handdukarna.
1) Pocket Towel
2) Packtowl
3) Packtowl Personal
4) Tek Towel

Pocket towel:
är i särklass minst och torkar väsentligt mycket snabbare än någon av de andra handdukarna. Däremot känns det lite vått efteråt (doch inte värre än med Packtowl). Nackdelar är att den är lite svårare att torka sig med om man har bråttom då man måste "dra" den över huden samt att den känns lite "skör" då den är extremt tunn, definitivt inget man skulle vilja ligga på oavsett storlek.

Tek Towel:
Är skönast att torka sig med och torkar faktiskt lite bättre än de flesta vanlgia frottehanddukar. MEN den tar lika mycket plats som en vanlig frottehandduk och torkar heller inte snabbare så enda fördelen är att den är hyfsat skön att använda även om den är våt (dvs efter en plurrning) jämfört med vanlig bolullsfrotte. Billigast av de fyra alternativen men nästan inga fördelar jämfört med en vanlig hannduk, desutom går den ju inte att tvätta i 60 grader som vanlig bomull.

Packtowl:
Tar mindre plats än Tek Towel och torkar något snabbare (men mycket långsammare än Pocket Towel). Hyfsat tålig. Placerar sig mitt emellan de båda ovan även i hur lätt den är att torka sig med.

Packtowl Personal:
Tar mindre plats än Packtowl (endast pocket towel som tar mindre plats än denna). Torktid som packtowl, dvs långsammare än Pocket Towel men någon snabbare än TekTowel eller en vanlig handduk. Känns betydligt stryktåligare än pocket towel.
Känslan att torka sig med den är ungefär densamma som packtowl.

//****
Om man bortser från priset är alltså min slutsats att
Packtowl Personal är bättre än Packtowl i alla lägen (mindre skrymmande, känns stadigare, torkar jämnsnabbt eller något snabbare.

TekTowel är skönast att använda men med tanke på plats den tar så kan man nästan lika gärna ha med sig en vanlgi hannduk (om man inte tror sig hamna i situationeer där man MÅSTE torka sig på en våt handduk)

Pocket Towel är överlägsen i att ta liten plats och i att torka snabbt så skall man exempelvis minimera packningen för en resa där man vill att grejerna skall hinna torka över natten och spara på packutrymme är den det själklara valet. För paddling och fjällvandring skulle jag nog ändå föredra Packtowl Personal då den inte är lika elastisk och känns stryktåligare samt att den nog är betydligt skönare att ligga på om man har en större variant.

************************

Har nu även sedan länge använt mig av Packtowl Ultralite och den är överlägsen men av någon anlening lite svårare att få tag på. När man känner på den första gången tror man att det skall gå sönder bara man tittar på den. Har nu haft några i flera år och de är hållbara. De torkar snabbare än de andra handdukarna jag recenserat (pocket towl undantagen).
OCH den ger inte den våta hinnan på huden som annars samtliga utom den Bulkiga Tek Towel gör.
Dvs den är både lättare, torkas snabbare och ger inte sämsskinkänslan som Packtowl Personal gör. TROTS det är det väldigt få affärer som har den
 
Jag tycker att Tek Towel är bra och inte så stor. Har en i Mediumstorlek. Den räcker dock precis runt röven så den används bara där det inte är folksamling = inget större problem i fjällen och på jakt.

EU.jpg


Längd: 100 cm
Bredd: 50 cm
Packstorlek: 6,5 x 11,5 x 16,5 cm
Vikt: 200 g
 
Weetex som ego har köpt är gjord av cellulosafibrer, prima barrskog m a o.

Inlägget är några mån. gammalt, men jag såg det först nu. Jag har själv under mina senaste vandringar kört med Wettextrasa som handduk. Minimalistiskt så det skriker om det, men det funkar. OK, det är inte samma komfort som med badlakanet hemma - men det är mycket på mina vandringar som inte är lika komfortabelt som hemma. Det är dock mer komfortabelt med en lätt packning än en tung och Wettextrasan väger mycket lite och tar mycket lite plats. Om det är torrt väder och plusgrader sätter jag den utanpå ( vid förflyttning ) så den kan torka. Om handduken även skall användas vid bad bland andra människor och därför bl.a. skall ha den till att skyla ädlare delar vid ombyte osv. duger naturligtvis inte en Wettextrasa.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xyz32 Personal Locator Beacon (PLB) i Sverige? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.