Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har en kompis som skrev en överlevnadshandbok som blev riktigt bra. Den finns att beställa för 135 kronor. Är ni intresserade så ring mig på 073-6547229.
Mvh. Johannes
Vad är detta för en kompis?
Det skulle vara kul att veta lite mer om din väns erfarenheter.
Jag har läst och använt Överleva på naturens vilkor av Svenska Överlevnads Sällskapet.
Där står ju det mesta man behöver veta.
Han skrev boken som ett skolprojekt under ett år som sedan trycktes som en bok. (Jag vet inte hur många poäng det var på) Och jag skulle beskriva boken som mycket utförlig då den tar upp ett brett register. Det jag har att jämföra med är Handbok Överlevnad, Överleva på naturens villkor sommar/vintertid, Överlevnadshandboken samt en hel del arbeten och kompendier. Det som var bra när han skrev boken var att han testade det mesta som han skrev om för att se hur det fungerade.
-Varför man har överlevnadsutbildning
-När det händer - första åtgärder
-Gruppsammarbete
-Kort om utrustning för friluftsbruk
-Vad man ska tänka på vintertid
-Nödasken
-Allemansrätten
-Hur man ska upptäckas
-När man har barn med i naturen - vad de bör veta
-Människans förutsättningar för överlevnad
-Vatten
-Eld
-Orientering
-Olika förflyttningssätt och vägval
-Föda, kroppens reaktioner och behov, växter, djur
-Jakt och fiske
-Tillagning av mat
-Bivack och skydd
-Hur man kan ersätta utrustning
-Hygien
-Läke och nyttoväxter
-LABC
Om det låter intressant så slå till på en bok. Den är som sagt var att rekomendera.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...