Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hammock
- Trådstartare fotografiskt
- Start datum
Wettexduk fungerar fint. Klipp och limma fast några stycken remsor räcker, så sitter den som du vill. Vad det gäller Snugpaks underblanket är detta genialiskt bra. Den är bred, och dessutom väldigt varm. Fungerar i de flesta temperaturer utan att bli för varm, och funkar till minst -16 (testade själv). En annan fördel är att den går att dra åt i mitten på varje långsida. På det viset kan du själv styra hur högt den ska sitta i förhållande till hammocken vilket är trevligt.
På nersidan gäller att den är lite bökig att sätta fast innan man har lärt sig. Den har fyra linor på varje kortsida vilket gör att det inte är superenkelt, men så snart man har lärt sig tricket sitter den jättefint. Den är ganska bulkig kanske ska nämnas, ungefär som en vanlig sovsäck i storlek.
Här är min jag hade innan:
Och så här fäste jag upp kortsidorna vilket blev väldigt lyckat:
Det allra mest ideala sättet att sätta upp en Snugpak underblanket är dock så här:
På nersidan gäller att den är lite bökig att sätta fast innan man har lärt sig. Den har fyra linor på varje kortsida vilket gör att det inte är superenkelt, men så snart man har lärt sig tricket sitter den jättefint. Den är ganska bulkig kanske ska nämnas, ungefär som en vanlig sovsäck i storlek.
Här är min jag hade innan:

Och så här fäste jag upp kortsidorna vilket blev väldigt lyckat:

Det allra mest ideala sättet att sätta upp en Snugpak underblanket är dock så här:

Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
OK, tack för svaren. Ska prova med wettexdukar. Jag använde ett thermarest, kanske man ska försöka med ett något följsammare, typ gammalt budgetliggunderlag. Dock blir ju inte det lika tjockt...
Vad avser snugpaks underblanket så var jag just rädd för att den skulle bli för stor. Det är väl just så med syntetfyllning. Risken är att hela paketet med hammock, sovsäck mm tar för stor plats i packningen och väger för mycket.
Har iofs sett en del DIY UQ som man kan fixa. Eller betala en ny...
Härligt!
Vad avser snugpaks underblanket så var jag just rädd för att den skulle bli för stor. Det är väl just så med syntetfyllning. Risken är att hela paketet med hammock, sovsäck mm tar för stor plats i packningen och väger för mycket.
Härligt!
OK, tack för svaren. Ska prova med wettexdukar. Jag använde ett thermarest, kanske man ska försöka med ett något följsammare, typ gammalt budgetliggunderlag. Dock blir ju inte det lika tjockt...
Härligt!
Är du rädd för bulk är kanske Snugpaks lösning inte den bästa. Men det handlar om hur varm UQ du vill ha. En dun-UQ för vinterbruk är inte heller så där jätteliten kan ju påpekas.
Det har du rätt i. Har man en UQ kan man ju också hoppa över liggunderlaget har jag förstått. Så där spar man volym. Det är inte vikten jag är rädd för i första hand, utan jag gillar "små" packningar.
Tusan, man blir sugen på att ge sig ut och testa nu!
Tusan, man blir sugen på att ge sig ut och testa nu!
Beroende på längd av UQ kan man behöva isolering under vaderna och nedåt. Jag kör med en sk 3/4dels UQ och jag lägger en bit cellplastliggunderlag som täcker från knäväcken och nedåt.
Vill minnas att min UQ är 140 cm lång...
Men en UQ löser problemet med glidande liggunderlag, men det uppstår andra "problem" i form av att man behöver lära sig hur den skall sitta/hänga för att isolera ordentligt.
Givetvisr det enklare att få till det med en fullängdare till UQ då den generellt täcker hela undersidan av kroppen....
From da Phone
Vill minnas att min UQ är 140 cm lång...
Men en UQ löser problemet med glidande liggunderlag, men det uppstår andra "problem" i form av att man behöver lära sig hur den skall sitta/hänga för att isolera ordentligt.
Givetvisr det enklare att få till det med en fullängdare till UQ då den generellt täcker hela undersidan av kroppen....
From da Phone
Hammockhängande var det bästa som hänt mig på,,,,,,,,,ja jag vet inte när. Innan sov jag i vattensäng för min kassa rygg, funkade sådär. En vanlig säng funkar inte i längden, liggunderlag av vilken sort som helst funkade inte heller då jag ständigt vaknade med bortdomnade kroppsdelar, nåt jag aldrig känt i hammocken.
Det har nu gått så långt att jag övergett alla andra system, sover tom. i hammocken inomhus och i början på maj har jag sovit nästan varje natt i den.
Länge leve hammocken!!!!!!!!!!
Det har nu gått så långt att jag övergett alla andra system, sover tom. i hammocken inomhus och i början på maj har jag sovit nästan varje natt i den.
Länge leve hammocken!!!!!!!!!!
Bra beskrivning vad det gäller isolering i hammock:
http://www.momojord.se/undertacken-och-overtacken-till-hennessy-hammock-och-andra-hangmattor/
http://www.momojord.se/undertacken-och-overtacken-till-hennessy-hammock-och-andra-hangmattor/
En annan sak som är lite svårt att beskriva med just Snugpak Underblanket är att den är väldigt stor. det här gör att man får ett helt annat skydd mot vind. Detta är verkligen något som gör hela skillnaden, och man förstår varför det heter just "täcke". Bilden här nedan visar detta tydligt.
På lördag ska jag testa snugpaks buschcraft quilt. Jag har faktiskt ingen aning om vad den går för. När jag frågade snugpaks kundtjänst så svarade de rätt och slätt att de inte visste heller.
På lördag ska jag testa snugpaks buschcraft quilt. Jag har faktiskt ingen aning om vad den går för. När jag frågade snugpaks kundtjänst så svarade de rätt och slätt att de inte visste heller.

Bilagor
En annan sak som är lite svårt att beskriva med just Snugpak Underblanket är att den är väldigt stor. det här gör att man får ett helt annat skydd mot vind. Detta är verkligen något som gör hela skillnaden, och man förstår varför det heter just "täcke". Bilden här nedan visar detta tydligt.
![]()
Nu är jag nyfiken, på vad du tyckte. Jag frös en del under natten (troligen självförvållat, eftersom jag inte följde instruktionerna), så något slags UQ, är jag sugen på.
Skickas från min iPad via Tapatalk
Jag hann tyvärr inte hämta ut min TQ så det blev inget test just den gången. Vad det gäller UQ var det ju synd att du inte kikade lite på min UK-hammocks UQ, fast det kan vi göra nästa gång.
Jag hann tyvärr inte hämta ut min TQ så det blev inget test just den gången. Vad det gäller UQ var det ju synd att du inte kikade lite på min UK-hammocks UQ, fast det kan vi göra nästa gång.
Då har jag nåt mer att se fram emot
Skickas från min iPad via Tapatalk
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 M
Få Utsidans nyhetsbrev