Hammock

Efter att ha tagit sig igenom de här tråden så har jag onekligen blivit lite sugen på att ge hammock-hänget en chans, verkar enkelt och bekvämt.
Preliminärt är det väl kortare turer (helgtur el motsv) under sommarhalvåret som är planen och runt där så funderar jag på hur man kan lösa sovattiraljerna. Precis som någon tidigare i tråden så undviker jag nog gärna en UQ och hoppas köra på en vanlig sovsäck (komforttemp runt nollan eller strax däröver). Min fundering är om nån har en uppfattning om det kan vara en vits att köra med exempelvis en bivvy bag och/eller en sådan här
https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LIFESYSTEMTHERMALBLANKET_S08
eller nåt åt det hållet? Borde väl göra en del för att dämpa vindkylan på undersidan?

Dessutom en andra fråga, både hos Warbonnet och UKhammocks så finns det, förutom Blackbird resp Woodsman X en lite enklare variant (Traveler resp Woodsman) utan myggnät och s.k foot sag. Men det verkar också vara i princip de enda skillnaderna vad jag kan se, förutom att de kostar 60-70% mindre. Har jag missat nåt? Annars kan ju t.ex ett vanligt huvud-myggnät avhjälpa det mesta där? Och de går ju att hitta en bit under tusenlappen...
 
Har ingen erfarenhet av de hammockarna du nämner ovan.

Dock så vill jag lyfta fram vikten av isolering på undersidan av kroppen.
En sovsäcks isolering på undersidan komprimeras lika mycket i en hammock som på marken därför krävs antingen en UQ eller ett liggunderlag.

Någon särskild anledning till att du vill undvika använda en UQ?

From da Phone
 
Har väl inget emot UQ i sig, det är mest att jag tänker att man borde undersöka möjligheterna att använda sådant man redan har eller tänkt skaffa i annat sammanhang.
Konsumerar gör man tillräckligt ändå.

Ett liggunderlag (i en dubbelbottnad hammock) är nog det som ligger närmast till hands i dagsläget, det missade jag nog att upplysa om i förra posten.
 
Så länge du har ett liggunderlag som isolerar väl, och skyddar mot coldspots i sidoväggar, är det ett bra alternativ. Lägg till lite reflekterande också, så är du hemma.
 
Det duger gott med ett liggunderlag i botten för att testa och se om du gillar det. När du väl fastnat så är en UQ att föredra eftersom den täcker sidorna samt att man ligger skönare jämfört med liggunderlag. Men börja med hängmatta (med myggnät), liggunderlag, sovsäck och tarp så är du hemma. Om det är myggfritt där du ska sova så kan du lätt fixa en hängmatta själv. 3x1,5m ripstop och lite rep så har du snabbt en hängmatta. Du behöver inte ens sy för att fixa en första hängmatta.

Lätt DIY-hängmatta:
http://www.youtube.com/watch?v=y5M0S6cfY9g
 
Hängmatte funderingar!

Idag har jag en Ticket To The Moon singel hängmatta, den mäter 290cm (tyg mellen repen) och 150cm bred. Har nu funderat på att skaffa en ny hängmatta med myggnät, har tittat på Hennessy Hammock - Explorer Deluxe Classic, har någon koll på hur lång den är mellan repen?

Fridens //tobias
 
Tack för svaret!

Är det någon som har provat Ticket to the moon och kan komma med en komfort jämförelse mot en hennesy?

//tobias
 
Ska köpa mig ett liggunderlagg, frös nästan ihjäl i höstas, hade iofs feber men ändå.
Har en diy UQ men tänkte komplettera med ett liggunderlag emellanåt. Liggunderlaget skall såklart användas till tälturerna också men jag funderar på värmeledningen...

Behöver jag ett högre R-värde på marken än i hammocken? Själv tror jag inte det men efterfrågar såklart andras erfarenheter. Köpte ett idag med ett R-värde på 6,3 i lagom storlek uppblåst men det är ungefär lika stort när det inte är uppblåst.. Kanske kan släppa lite på det och byta till ett med bättre packvolym och lite sämre R-värde och överleva lite kallare nätter? Kort sagt märker jag nån skillnad om jag går ner till ett värde på t.ex 4?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.