Hammock

Margara: Antar att det funkade fin fint rent värme mässigt för dig?



Komforten blir givetvis sämre men fortfarande många resor bättre än att ligga på marken.



Syftet med hela den här frågeställningen är att jag aldrig riktigt varit en vinter campare men sen jag började sova i luften så har intresset ökat enormt.



Då detta är i ett "pröva på" stadie vill jag gärna slippa pumpa in mer pengar för vinter UQ men fortfarande kunna testa på utan att ha det kasst i skogen.

Jo värme mässigt funkade det fin fint!-)
 
Jag vill tillägga att jag inte upplevde några problem med kondensen/fukten. Dv.s.v. om det ledde bort värme var det inte i sån utsträckning att jag började frysa. Uppenbart tips, men testa lite olika varianter med möjlighet att växla eller hitta värme/ta dig hem om det skiter sig. Jag har t.ex. förtroende för min UQ, men sovsäcken jag har som TQ är ratad till -6. Skall lattja lite med en till sovsäck som puppa eller nåt sånt.

På vintern, speciellt om det är blåsigt, så använder jag ett goretexöverdrag till min Carinthia Defence 4 i hammocken. Jag vet egentligen inte om det spelar så stor roll med den, fast det känns ändå rätt tryggt på något vis att veta att det finns extra skydd när det är -15 eller lägre.
 
Min mor köpte en Caravan Combi Deluxe för mååånga år sedan. en löstagbar dubbelsäck med dun i båda. Jag övertog den nu i vintras. Tänkte se om den yttre säcken är nog stor för att använda som pod, d.v.s. stänga den runt hammock och mig med TQ/UQ med whoopien ut längst ner i dragkedjan i fotändan. Ett alternativ man kan göra med de säckarna är att fästa dem så att de bildar en stor säck. Det är till för att sova två pers i så jag misstänker att det blir en för stor volym, men testa bör annars dör man. :)
 
Nytt år nya prylar :)

Som jag skrev i rubriken, nytt år nya prylar... Nu ska det testas hammock, och har en del funderingar. Kollar just nu på Snukpak Jungle Hammock men är det något att ha? Den ska enligt Snugpak själva palla med 175 kg vilket är bra då jag är en stor man... Hur säker kan man vara på att dessa prylar verkligen håller för stora män? Har även kollat på DD Hammocks men dessa har en lägre maxvikt (150 kg) vilket jag inte riktigt når upp till.... Ligger kanske på en ca vikt på 140 kg. Hur pass bra går det att sova på sidan i dessa hammockar? Gillar inte att sova på rygg så det skulle vara en fördel om man kan sova någelunda bra på sidan i dem...
Tack på förhand..
 
Vet inte hur lång du är men denna variant används flitigt av större herrar i staterna, har själv provat en och de är mycket bekväma att sova i på sidanhttp://www.ukhammocks.co.uk/shop/article_66/Warbonnet-Ridgerunner-DL.html?sessid=tiQIdo53IHClgsH1f9bcm9C1MsEpqjo1U2ythRyCUpVQLZ4SZXhSZmBOmbNsLhWg&shop_param=cid%3D9%26aid%3D66%26
 
Om du håller den matchvikten så tror jag att DD kan bli snäppet för liten för dig. Den är rätt så trång, och det är många som har sagt att de har fått lite klämda axlar av den. Jag skulle nog satsa på någonting bredare. Missförstå mig rätt, jag har själv en DD och är rätt så nöjd med den. Men inte så pass nöjd att jag inte tittar på andra ;)

Kika in på https://hammockforums.net/ för att se om de har skrivit någonting om det där. Det borde finnas en och annan som har haft samma tankar som du som har skrivit ned både erfarenheter och tips...

Och en sista sak... Välkommen upp i luften :)
__
Fredrik
 
Tack för svaren. Lutar åt att jag köper Snugpak hammocken, dels för maxvikten men även priset (495 kr)... Fastnar jag i träden :) så byter jag upp mig.
Men hur pass mycket kan man lite på viktangivelserna? För mig känns det inte som robusta och hållbara prylar. Håller de verkligen i sömmar och linor osv?

Länka gärna till svenska återförsäljare av olika hammockmärken. Har koll på Huskygård och de vanligaste friluftsbutikerna som addnature osv.

Mvh Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.