Hammock

Är inte tanken med ringar att man drar linan från Hammocken igenom dom och spänner genom att dra i änden på linan?

Fredrik

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar. Jag drar linan (spännbandet) genom ringarna och drar i änden för att spänna... Men då spännbandet har en viss tendens att glida i de här ringarna så gör jag en liten knop när jag är nöjd med uppsättningen för att den ska hålla sig kvar där.

Jag vände på uppsättningen av två enkla anledningar:
1. Jag hade inga karbinhakar
2. Jag hade inte lust att köpa rep och karbinhakar om det inte var "något för mig"

Nästa steg är att byta ut de tunga ringarna från Biltema till lättare i aluminium och kanske göra om hur de är fästa i hängmattan :)
__
Fredrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar. Jag drar linan (spännbandet) genom ringarna och drar i änden för att spänna... Men då spännbandet har en viss tendens att glida i de här ringarna så gör jag en liten knop när jag är nöjd med uppsättningen för att den ska hålla sig kvar där.

Jag vände på uppsättningen av två enkla anledningar:
1. Jag hade inga karbinhakar
2. Jag hade inte lust att köpa rep och karbinhakar om det inte var "något för mig"

Nästa steg är att byta ut de tunga ringarna från Biltema till lättare i aluminium och kanske göra om hur de är fästa i hängmattan :)
__
Fredrik

Jag menar såhär, kolla 1:50 in i klippet.

Fredrik

Woodsman X (enkel botten)

Lite bilder på min Woodsman X. Tyvärr har det inte blivit en enda natt än men det ska det bli ändring på. Eh, någon som vet hur man laddar upp *flera* bilder i ett inlägg från en iPad? Återkommer senare när jag kommer åt en dator.

Mycket nöjd med bygg/sykvaliteten, material och hur litet och lätt paket det blir. Har tree huggers och whoopie slings samt aluminiumtoggles för uppsättning. Otroligt mycket lättare att sätta upp än trott :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    43.7 KB · Visningar: 676
Woodsman X hoppackad. 610 gram med allt. Ca 27 cm långt och 13 cm i diameter helt okomprimerat. Gott om plats att få ner allt i bishopsbagen. Jäkligt bra lösning med det integrerade myggnätet som jag tycker är ett måste. Riktigt liten fastsydd påse man kan pula in det i när det inte används.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    37 KB · Visningar: 666
Hur knåpa ihop whoopie sling, toggle och tree hugger

Det finns kanske här någonstans men här var en bra visning av hur man totar ihop tree hugger (rem runt träd) med en whoopie sling och toggle/rörbit/gren. Förbaskat fiffigt och flexibelt. Man kan enkelt förlänga och montera upp och ner på lite tid, bara rycka ut togglen när det ska ner.

https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php?t=15516 Kolla från 3:20. Lite fånigt men bra visat. Tydligen viktigt att man drar whoopie slingen runt *knuten* och inte direkt mot togglen. Om man kör med en gren så kan den lätt gå av och man dammar i backen.

Woodsman X igen

Lite blandade bilder. Det blåste rätt ordentligt så hängmattan stod som ett segel. Det bruna tyget är en extra förvaringsficka som jag bad om. Bra för mobil, mössa och bok etc. Dålig bild dock. Första bilden visar myggnätet packat i sin ficka.

Bilagor

• IMG_1779.jpg
    IMG_1779.jpg
    54.5 KB · Visningar: 828
  • IMG_1780.jpg
    IMG_1780.jpg
    42 KB · Visningar: 791
  • IMG_1777.jpg
    IMG_1777.jpg
    37.4 KB · Visningar: 813
  • IMG_1788.jpg
    IMG_1788.jpg
    24.5 KB · Visningar: 626
  • IMG_1778.jpg
    IMG_1778.jpg
    66.8 KB · Visningar: 637
Tack :) Notering gjord att värme om ryggen lär bli något man får testa ut. 20 grader varmt och ändå blev det snabbt svalt om ryggen. Låg i T-shirt utan underlag. Planen är att jag ska köra med min Exped Downmat i den. Blir intressant att se hur det går med axlarna. Hoppas slippa investering i sån där underquilt.

Snygg Spinnaker Niklaz;)

Så såg min ut i förmiddags den med, inga fotobevis dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips