Hammock

Man ska inte klaga som man brukar säga:D

UQ hade skogspremiär och levde verkligen upp till förväntningarna, en av de bättre investeringarna jag gjort i mitt friluftsliv!

Lägger lite mer bilder när jag kommer hem, ska bege mig mot civilisationen nu :mad:

Sent from da Phone!
 
Fyller på med lite bilder.....uploadfromtaptalk1377339207192.jpg

Sent from da Phone!
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1377339136196.jpg
    uploadfromtaptalk1377339136196.jpg
    49.4 KB · Visningar: 592
  • uploadfromtaptalk1377339162758.jpg
    uploadfromtaptalk1377339162758.jpg
    43.4 KB · Visningar: 589
  • uploadfromtaptalk1377339183171.jpg
    uploadfromtaptalk1377339183171.jpg
    48 KB · Visningar: 606
  • uploadfromtaptalk1377339228676.jpg
    uploadfromtaptalk1377339228676.jpg
    43.5 KB · Visningar: 588
Min tredje uppsättning och andra natt i DD Travel Hammock och Alpkit Rig7 (Premiären i inlägg 500, ett hörn av tarpen syns även på nedersta bilden i inlägg 501). Vid andra turen var min syster och hennes barn med, så syrran snodde min hammock och jag fick sova i mitt Jack Wolfskin Gossamer...
Jag känner att det går smidigare för varje gång, men en del förbättringar är redan gjorda och fler finns i planeringen. Första gången trädde jag nocklinan genom alla öglor, de två senare gångerna har jag spänt upp linan först och sedan hängt tarpen med karbinhakar. Myggnätslinorna har jag bytt mot kortare resårer med en paracordögla mot hammocken och persiennlina med många öglor och en karbinhake mot tarpens ryggåslina eller annan lämplig fästpunkt. Myggnätet spänns upp av två tvådelade pinnar, skarvröret ska limmas på den kortare. Tarpens öglor funderar jag på att färgkoda så att jag lättare ser skillnad på de olika raderna.

Den högra bakre linan går ner till markpinne, båda vänstra går till varsitt träd och den närmaste till höger går runt ett träd, tillbaka och spänner sedan tarpen mot trädet. Något som gör hammock och tarp roligare än tält är att man måste vara kreativ och anpassa sig efter naturen. Med tält är det "bara" att hitta en plan yta och sedan slå upp det likadant varje gång. Och sopa sniglar från undersidan av golvet när man rullar ihop det dagen efter :)
 

Bilagor

  • UTSIDAN.jpg
    UTSIDAN.jpg
    146.4 KB · Visningar: 572
  • Utsidan 2.jpg
    Utsidan 2.jpg
    72.6 KB · Visningar: 566
Min gjorde inte det..... Men precis som du säger går det ju att ordna.
I annat fall kan man ju dra linan på undersidan av tarpen.

Sent from da Phone!
 
Testade det i samband med att jag packade ihop mina prylar men kommer köra den varianten framöver, i alla fall till jag hittar nån anna skoj variant.

Jag använder Lash-It, alltså dyneema lina så det töjer inget, vet inte hur det funkar med Paracord, min tanke är att det kanske blir svårt att få tillräckligt tight?

Ett tillägg: Prövade att använda Prussik knopar på mina linor på sidan av tarpen, alltså knöt en Prussik på linan och fäste öglan på knopen i tarpen för att enkelt kunna reglera spänningen vid själva tarpen.
Detta fungerade också mycket väl.
Fick gå den vägen eftersom Lash-it har en tendens att liksom platta till sig när jag använder mina linsträckare och då lossnar linorna.
Alltså linsträckaren förlorar sitt syfte.

Sent from da Phone!
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jag använder Lash-It, alltså dyneema lina så det töjer inget, vet inte hur det funkar med Paracord, min tanke är att det kanske blir svårt att få tillräckligt tight?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sent from da Phone!

Jag provar med paracorden. Fungerar det inte får jag byta lina, återgå till gamla knoparna eller byta till en tredje metod :)
 
Håller tarpar måttet?

Den eviga frågan som det tycks. Så jag tänkte försöka reda ut lite av hur det faktiskt fungerar.
En tarp i min trädgård har hängd där i ösregn i över två veckor (förra året). Det var en Hex Tarp och jag gick ut och tittade, klämde och observerade varje dag under denna period. Regnet, som var i varierad form och kvantitet kom från alla håll och kanter, och under perioder blåste verkligen regnet i sidled.

Blev hammocken blöt? En gång, så kände jag att några droppar hade smugit sig in på hammocken, men det var ytterst marginellt och inget man skulle besvärats av om man låg och sov.

Men sidordörrar då? Är inte det bra?

Jo, självklart. Helt uppenbart är snöoväder något helt annat, och om snö börjar yra in i hammocken skulle säkert resultatet bli något annorlunda. Men det finns en helt annan fördel med sidodörrar. En del avstår från att köpa hammock med motiveringen att det är dragigt. Och visst, det finns en poäng i det. Men med sidodörrar minimerar man detta, och dessutom kan man reglera detta (med risk för kondens) genom att spänna tarpen längst med marken och på så sätt faktiskt få en helt innesluten miljlö.
Under vinterhalvåret, när temperaturen är under noll, så ökar dessutom temperaturen inne i tarpen, och det blir dessutom en helt snöfri yta att röra sig på inne i hammockområdet.

Tja, just sayin´.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.