Hammock

Nä jag håller med. Det är grymt smidigt med ringar och karbinhake också men det är ju så tråkigt att behöva byta tillbaks till det. Känns som ett nederlag liksom. Hehe

Men men, det är bara att fortsätta testa sig fram. Har ju iaf kommit på att det är underquilt som är grejjen. Körde förra sommaren och vintern med liggunderlag å grejjer och denna sommaren med UQ. Helt klart bättre!. Iaf under sommaren. Ska bli kul att testa till vintern.

Det är speciellt att sitta i en hammock mitt i vintern med en filt över sig och känna att det är varmt och skönt trots att man faktiskt befinner sig i luften mellan två träd. :)
 
Nä jag tror som du. Att det är något med linorna och inte hängmattan.

Men jag har aldrig läst om att whoopieslingen kan töja på sig eller glida. Men som sagt, det går inte att spänna lika hårt som med orginalrepen. Innan spände jag tills korven va som en gitarrsträng men det går inte med whoopies. Det kanske är den där sista centimetern som gör det. Får väl anta att det är det som spökar.

Ska prova att byta treehuggers först och funkar inte det får man väl byta till orginarepen igen(suck). Whoopies som är så jävla smidgt och lätt och framför allt fränt :)

Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att det skulle vara dina whoopies som töjer sig, inte om de är gjorda i Dyneema iaf. Dyneema töjer sig inte, det kan du vara säker på :)
Dina orangea spännband från jula, är det de som är på 2000 kg? Då borde de hålla oxå... :)
Någonting jag har märkt ibland är att spännbanden glider på trädet och att de spänner åt sig hårdare där, så jag brukar göra som Lasse, sätta upp, ligga en stund och sedan efterspänna.

Nästa gång jag skaffar en Hennessy tänker jag köra med ringar och karbin. Hur kan det bli smidigare än så?

IMG]http://www.momojord.se/wp-content/uploads/2012/02/snabbupphangning.jpg[/IMG

Jepp, mycket smidigt, men jag har till och med rationaliserat bort karbinhaken :) Upphängningen blir lite osmidigare, men jag tar bort en del i det hela. Vet inte om det blir kvar så eller om jag går över till karbinhakar sen, men då funderar jag på vilket rep som är bäst att använda... Några tankar där?
__
Fredrik
 
Hej,

Har själv Warbonnet BB och den skall inte spännas "så hårt det går" utom så att linor till träden är ungefär i 30 graders vinkel, fotändan aningen högre. På det här sättet blir det rätta säck i den och ridgeline blir rätt spännt.

Om du har hemmalaga whoopies din "bury" kan vara för kort och orsaka glidasen, har nu "mjölkat" dom spännt när du hänger upp den?

Vet inte hur HH funkkar men tror inte att man skall spänne den för mycket heller.

Kolla tråden https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php?t=11700 där finns en bra bild hur hängmattan skulle sättas upp!
- vi här i norden är flera år bakom amerikanare i det här och det är ingen vits att slösa tid att hitta hjulen på nytt

Mvh Simo

PS Administratörer. hammock intresse tycks öka här i Utsidan, skulle man kunna skapa en egen huvudgren till detta med sub-grenar lik med i Hammockforum?
 
Hennessys hammockar en helt annan konstruktion än t ex. Warbonnet Blackbird. De är gjorda för en rak linje medan Warbonnets är skapade för en 25-30-graders vinkel. Det varierar väldigt mellan hur olika hammockar ska sättas upp. Hänger du en Hennessy i 30 graders vinkel mellan linor och hammock får du en väldigt, väldigt konstig liggyta.

"Vi här i norden" är för övrigt definitivt inte "år bakom amerikanarna". Tvärtom är det här mycket av kompetensen finns, speciellt när det gäller vintercamping i hammock. Dessutom verkar Hammockforums ha rätt mycket strul med ekonomi och administration just nu.
 
Ringar utan karbinhake? Hur gör du då?

Jag har ringarna på hängmattesidan och sätter spännband runt trädet genom öglan och drar sedan det genom ringarna :)
Gick det där att förstå? Annars kanske den här bilden hjälper...
ca6f7b5a8d6ded54edc937dadc9fda3f.jpg

Jag har inte kvar själva kroken längre utan drar nu spännbandet igenom den öglan istället.
__
Fredrik
 
Nä jag tror som du. Att det är något med linorna och inte hängmattan.

Men jag har aldrig läst om att whoopieslingen kan töja på sig eller glida. Men som sagt, det går inte att spänna lika hårt som med orginalrepen. Innan spände jag tills korven va som en gitarrsträng men det går inte med whoopies. Det kanske är den där sista centimetern som gör det. Får väl anta att det är det som spökar.

Ska prova att byta treehuggers först och funkar inte det får man väl byta till orginarepen igen(suck). Whoopies som är så jävla smidgt och lätt och framför allt fränt :)

! whoopie slings skall ej användas till att stäckas hårt, tänkt att användas i 30 garders lutning för att få rätt sag,
Skulle tro att dina treehugger är gjorda av nylon och nylon stretchar och speciellt om de blir fuktiga, prova att byta till polyester straps ist.
Appropå bananig! du har inte provat att ligga mer på diagonalen ?är ju lixom det som är tanken med en gathered end hammock
 
Jag har som sagt aldrig använt whoopieslings men om (det finns säkert delade meningar om det) en Hennessy Hammock ska sträckas, så skulle jag nog ta bort dem och använda linor istället. Det främsta argumentet för att faktiskt sträcka den tänker jag är att den faktiskt är sydd assymetriskt från början. Detta innebär ju att ju rakare du sträcker den, desto mer platt liggyta får du på diagonalen. Om den inte är sträckt kan du visserligen ligga diagonalt, men liggytan blir sannolikt mer "bananig" då. Som enligt nedan kanske lite taffligt kan beskriva. En Warbonnet har en footbox och en väl tilltagen mängd tyg, så när du ligger i den så hjälper den 30-gradiga vinkeln kroppen att breda ut sig över tyget och sedan stoppa in fötterna i footboxen.

Men som sagt, det här är min egen personliga erfarenhet, någon som har en annan uppfattning?

Hennessys assymetiska yta i sträckt läge:
 

Bilagor

  • HHbild.png
    HHbild.png
    7.2 KB · Visningar: 599
Senast ändrad:
Jag har ringarna på hängmattesidan och sätter spännband runt trädet genom öglan och drar sedan det genom ringarna :)
Gick det där att förstå? Annars kanske den här bilden hjälper...
ca6f7b5a8d6ded54edc937dadc9fda3f.jpg

Jag har inte kvar själva kroken längre utan drar nu spännbandet igenom den öglan istället.
__
Fredrik

Är inte tanken med ringar att man drar linan från Hammocken igenom dom och spänner genom att dra i änden på linan?

Fredrik
 
Nu vill jag inte göra en massa reklam här, men tänkte bara att det kan vara intressant för att veta att utomhusbutiken.se har börjat ta in hammockprylar från det amerikanska företaget wilderness logics. De har massvis med hammockutrustning, ofta kreativa lösningar.

Den här tråden har funnits sen slutet av 2011 och då fanns det inte en enda leverantör av Hammockar i hela Sverige. Det fanns knappt i europa faktiskt. Nu kan man beställa från en mängd olika leverantörer, och hammockar går numera att köpa på både XXL och t ex. Femmans sport i Göteborg.

Flera jag har talat med är också intresserade av att starta egen tillverkning av hammockutrustning.
 
Nu vill jag inte göra en massa reklam här, men tänkte bara att det kan vara intressant för att veta att utomhusbutiken.se har börjat ta in hammockprylar från det amerikanska företaget wilderness logics. De har massvis med hammockutrustning, ofta kreativa lösningar.

Den här tråden har funnits sen slutet av 2011 och då fanns det inte en enda leverantör av Hammockar i hela Sverige. Det fanns knappt i europa faktiskt. Nu kan man beställa från en mängd olika leverantörer, och hammockar går numera att köpa på både XXL och t ex. Femmans sport i Göteborg.

Flera jag har talat med är också intresserade av att starta egen tillverkning av hammockutrustning.

Naturkompaniet har också i butik, mest enklare modeller.
 
Wilderness logics är ju ett vedertaget märke "over seas" så det kanske man ska kolla in, man kan ju aldrig få för många hammockar:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.