Hammock

Nä, du kan inte komma med ett inlägg där du skriver sånt och sedan be folk att släppa det :) Det går inte...

1. Nu jämför du lite konstigt, tycker jag. Det finns flera begrepp här.
Hammock (eng) = Hängmatta (sv)
Camping hammock (eng) = Campinghängmatta (sv)
(???) Swing sofa (eng) = Hammock (sv) (den där trädgårdsgrejen med gungande soffa)
Så det går ju inte att säga att hammock (eng) inte är samma sak som hängmatta bara för att camping hammock inte är det.

2. Jag ser inga problem med att man lånar in ord från andra språk när det saknas motsvarigheter i svenskan. Det gjordes ex med printer innan vi tog ordet skrivare. Men det blir lite problematiskt när låneordet redan finns med en helt annan betydelse. Tänk er ett gäng glada gubbar som springer omkring med en hammock (sv) i skogen för att ha en trevlig helg tillsammans. Humor :)

3. Det har redan getts en del förslag på översättningar, och så svårt var det inte att översätta resten. Om man nu vill göra det...
__
Fredrik

Jodå, det kan jag, speciellt med tanke på hur OT det är. Du utgår ifrån att ord alltid har en exakt betydelse och motsvarighet vilket definitivt inte är fallet. Tvärtom är dessutom svenska språket helt fullt av bedrövligt misslyckade översättningar från engelskan där våra nordiska grannar har varit betydligt mer förnuftiga. Men starta gärna en ny tråd om ordbildning istället så slipper den här tråden spåra ur mer än den redan har gjort.
 
Senast ändrad:
Jodå, det kan jag, speciellt med tanke på hur OT det är. Du utgår ifrån att ord alltid har en exakt betydelse och motsvarighet vilket definitivt inte är fallet. Tvärtom är dessutom svenska språket helt fullt av bedrövligt misslyckade översättningar från engelskan där våra nordiska grannar har varit betydligt mer förnuftiga. Men starta gärna en ny tråd om ordbildning istället så slipper den här tråden spåra ur mer än den redan har gjort.

Ett forum är ett forum, trådar viker ofta av, vilket jag kan tycka tråkigt men "Trådpoliser" är tråkigare.
Det var väl egentligen väntat att "Hammock"-folkets språkbruk skulle komma att diskuteras i någon tråd. Det har känts sekteristisk kring ämnet hitintills.
 
Ett forum är ett forum, trådar viker ofta av, vilket jag kan tycka tråkigt men "Trådpoliser" är tråkigare.
Det var väl egentligen väntat att "Hammock"-folkets språkbruk skulle komma att diskuteras i någon tråd. Det har känts sekteristisk kring ämnet hitintills.

Men om du tittar så ser du att frågan redan har varit uppe, om en tråd blir OT är det lika vanligt att någon försöker få tråden på banan igen. Det var för övrigt första gången jag stötte på ordet "hammockfolket".
 
Hej!

Så ni som är intresserade av detta, vad har ni för grejer? Skriv gärna ner enligt rubrikerna nedan:

Tarp
Underquilt
Överquilt
Hammock
Upphängning

TS fråga var enligt ovan. Att debattera terminologi och ordbildning är visserligen roligt för mig som är utbildad i sådant, men det är ju lite tråkigt att en innan så bra tråd blir ointressant för flertalet som läser den. Jag beklagar verkligen om jag trampade någon på tårna, min avsikt var bara att få tråden att fortlöpa utifrån den grundläggande frågeställningen.
 
Men om du tittar så ser du att frågan redan har varit uppe, om en tråd blir OT är det lika vanligt att någon försöker få tråden på banan igen. Det var för övrigt första gången jag stötte på ordet "hammockfolket".

När något nytt kommer (el. något litet växer) så används ofta ett "fikonspråk":). Men när det sedan blir mer allmänt förändras ofta språket och det är detta vi ser i tråden nu. Jag tycker tråden tagit en intressant vändning. Ett krav på lite mer svenska. Ber om ursäkt om tråden blivit sämre men det var nog ett naturligt steg.
 
Senast ändrad:
Jodå, det kan jag, speciellt med tanke på hur OT det är. Du utgår ifrån att ord alltid har en exakt betydelse och motsvarighet vilket definitivt inte är fallet. Tvärtom är dessutom svenska språket helt fullt av bedrövligt misslyckade översättningar från engelskan där våra nordiska grannar har varit betydligt mer förnuftiga. Men starta gärna en ny tråd om ordbildning istället så slipper den här tråden spåra ur mer än den redan har gjort.

Ta det lugnt, Lasse. Det var inte menat som något personligt påhopp från min sida, och om det tolkades så ber jag så hemst mycket om ursäkt.
Jag tyckte dock, precis som glenn, att det blev intressant och ville gärna se en vidare diskussion om det hela. Och varför skulle det inte kunna ske? Se bara den stora knivtråden :) Där är hela tråden egentligen massor av OT-trådar...

Nåja. God eftermiddag, önskar jag iaf alla läsare :)
__
Fredrik
 
Jag har 39 graders feber (minst!) och ligger i sängen och tjurar. Då får man faktiskt låta som en andravärldskrigsgeneral i forumtrådar.

:D
 
Hammockfolket.... Dit vill jag höra, låter ju som en samling oerhört sympatiska individer.

Tycker som flera att det inte några som helst problem att använda utomrikiska ord för att beskriva vad vi/man menar i detta fall.
Dels för att det redan finns etablerade ord för t ex Ryggåslina ( som jag för övrigt inte hade förstått ) men även för att det här med "Hammockfolk" är relativt nytt i Svedala och när vi nu börjar implementera en företeelse som är väldigt stor på andra språk så blir det enklare att
 
...att föra över de orden till "Svenskan" rakt av.
Allt för enkelhetens skull....

Ber om ursäkt för delande av mitt inlägg, skyller utan att skämmas på min 2, 5 åring som var här och undrade vad jag gjorde...
 
En liten filmsnutt från helgens pyssel i busken.
Jag förenklade min justering utav linorna som sträcker min presenning (tarp) med att, på ett enkelt sätt fästa ett par linlås (lineloc) som jag satt fast i dyneema öglor.
Det kan i filmen förekomma några utländska termer även om jag i stort sett försöker att förtydliga mej på svenska.

/Dennis
http://youtu.be/PAIv-T0Z0yA
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.