Hammock

Att silvertejp ärligt det mest universella verktyget man kan äga? Japp, det var jag med på;)

Skämt åsido, ja jag tror till och med att jag såg en bild på en sådan lösning när jag utövade min Google Fu för ett par dagar sedan....

Ska pröva det i morgon så får vi se, men en UQ måste ju bli bäst känns det som.

Nåväl, ska prova och se hur det blir.
Tack för all feedback Fotografiskt!
 
Xtrem: Har kollat på din film ett par gånger, hittade den på Youtube och vsr faktiskt en av de filmer som fick mig intresserad av hängande...

Den och allas vår Shug Emery:rolleyes:

Ska ge mig på att göra en Underquilt här i dagarna av mig gamla syntetsäck som bara ligger, om inte annat så lär man sig nog ett och annat.

Men kvällens projekt blir att se på det som Fotografiskt nämnde, så jag kan testa det i morgon...
 
Glad i hågen slaktade jag min gamla syntetsäck och klippte till den till en rektangel, finemang tänker jag när allt ligger på golvet, var är nu symaskinen?
Mähä, min käresta hade bara lånat den ( i två år ) men nu är den tillbakalämnad.

Silvertejp fram och fick det att hålla hjälpligt, ut till träden och testa.

Det första som slog mig, innan den föll isär, var hur pass varmt och gött det ändå var med en så pass hög komforttemp på säcken ( +8º ) och hur bra det trots allt fungerade...
Sen släppte alla linor och hela UQ ramla i backen.

Testade även med cellplast liggunderlag enligt tidigare råd, det jag gjorde var att skära ett liggunderlag i två delar och lägga dessa på tvärsan där överkroppen är, lite överlappandes varandra.
Sedan tog jag ett fullängds och la lite på diagonalen, även detta fungerade ypperligt men inte lika "ombonat" som mitt försök till Underquilt.

Så jag ska bara gräva fram en symaskin och så ska jag på't igen:)

Härligt med nya experiment som tar av ens redan begränsade hjärnkapacitet :rolleyes:
 
Hur gör ni hammockare med kläder och kängor som ni inte sover i? Har ni med dom in i "paketet" för att undvika att de blir iskalla och/eller blöta eller ligger de under tarpen?
 
Snälla - hängmatta, hängmatta, hängmatta. Inte hammock! På svenska är det något helt annat än det som diskuteras här!
 
Hur gör ni hammockare med kläder och kängor som ni inte sover i? Har ni med dom in i "paketet" för att undvika att de blir iskalla och/eller blöta eller ligger de under tarpen?

Jag brukar stoppa ned kläderna i ryggsäcken igen, kängorna hängs antingen i linan eller sätts upp på stolpar på marken.

Snälla - hängmatta, hängmatta, hängmatta. Inte hammock! På svenska är det något helt annat än det som diskuteras här!

Haha, jag vet :) men det är sjukt kul att se alla släpa med sig en hammock ut i skogen :-D
__
Fredrik
 
Oftast får ryggsäcken ligga på backen under hängmattan men under en tur till Omberg så var det sjukt mycket fästingar så jag ville inte ha några saker liggandes på marken. Ett rep mellan träden längs med hängmattan så var det bara att kroka upp alla prylar, fungerar perfekt...
Jag önskade att jag hade haft en hängmatta till min hund också, för så mycket fästingar har jag aldrig sett någon gång, någon stans. När vi kom hem så plockade både jag och ungarna bort över ett sjuttiotal små otäckingar som bitit sig fast på jycken och då har jag inte räknat med de hundratal som jag under turen tog bort, som bara kröp i pälsen på stackarn.
 

Bilagor

  • 2012-08-10 19.19.38.jpg
    2012-08-10 19.19.38.jpg
    74.7 KB · Visningar: 680
Haha, anglofieringen har ett fast grepp om språket. Tarp(aulin) är ju inget jag använde för 5-6 år sedan men för oss friluftsnördar förstår de flesta direkt vad som menas. Egentligen är det ju presenning som man borde använda men det känns mer som något tungt som man skyddar virke med.

Snälla - hängmatta, hängmatta, hängmatta. Inte hammock! På svenska är det något helt annat än det som diskuteras här!
 
Förbaskat, jag har blivit lite sugen på hängmatta med tanke på fästingarna här i Stockholmsområdet. Hade det inte varit för dem hade jag suttit nöjd med mina två tält. Är det i den här tråden jag läser om tips för att hitta en lätt och liten hängmatta?

Oftast får ryggsäcken ligga på backen under hängmattan men under en tur till Omberg så var det sjukt mycket fästingar så jag ville inte ha några saker liggandes på marken. Ett rep mellan träden längs med hängmattan så var det bara att kroka upp alla prylar, fungerar perfekt...
Jag önskade att jag hade haft en hängmatta till min hund också, för så mycket fästingar har jag aldrig sett någon gång, någon stans. När vi kom hem så plockade både jag och ungarna bort över ett sjuttiotal små otäckingar som bitit sig fast på jycken och då har jag inte räknat med de hundratal som jag under turen tog bort, som bara kröp i pälsen på stackarn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.