Hammock

Det här med hängmatta har satt sig rejält och upptar oroväckande mycket av tankeverksamheten.

Har idag klurat och testat litegrann och kommit fram till en lösning som låter mig ligga på diagonalen och i stort sett spikrakt.

Min slutsats, än så länge i alla fall, är att behövde nästa en meter till i längd samt att få till en passande höjd på mattans sidor i relation till botten på mattan, alltså mittlinjen.

Två gånger Whoopieslings med en karbin i varje samt en Whoopiesling att reglera ligg vinkeln.

Skulle ta ett par bilder med det blåste ganska friskt och en spinnaker har väl alla redan sett;)

Kommer att labba vidare i morgon och ska väl kunna få till lite bilder då.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sådär, var ut och fotade mattan hängandes!

Blev ingen bild med mig liggandes i den, tänkte inte så långt helt enkelt.

Vill varna känsliga tittare för Villa bakgrunder, barngungor samt osydda kanter på mattan...
Kom väl ihåg att detta är ett pilotprojekt, kommer att snygga till mattan på sikt.

https://www.dropbox.com/sh/h24mae11ecyvgbf/ZYxssH0NRg?m

Funkar klockrent att ligga på diagonalen samt att sitta i mattan som en stol....

Nu ska vi kika på det där med isolering samt myggnät :)

Hej,

Har följt discussion ett tag här.

Har själv en Warbonnet 1.7 med whoopies, tree straps med Dutch hårdvara, alltså inga knyt i min.
- 187 lång, 90kg ungefär.

Förstår jag fel att du Farmer Joe försöker att komma och ligga spikrakt som i sängen?
- jag har nog på mig att "ligga rakt" i hängmattan betyder att ryggen är rak, benen är rak och att det finns en vinkel i höftenas höjd.

Reglering av djupet av "sack" gör man med den linan som går från mattans ända till den andra, men detta behövs justeras bara en gång, Sen sker all justering med de linor som är kopplat till trädena. I min matta de har tänkt detta färdigt i fabriken så jag har inte haft behov till justering där.

Repen från mattan till trädet sku vara ungefär i 30graders vinkel, fot ändan lite högre en huvud.

Jag sover så skönt i min... väntar bara att isen lossnar så man kommer ut med kajaken och kan sova i skärgården igen.

Mvh Simo

Absolut, köper man en färdig så är ju det mesta redan klart, men hur kul är det ;)

Gillar att pröva mig fram och på så sätt lösa saker, även om det inte blir bättre än köpta saker så blir det oftast minst lika bra...

Dessutom så brukar det bli lite billigare, men inget kan slå känslan av att ha ordnat det själv.
Tycker jag i alla fall :)

Nu har jag en fråga gällande isolering av Hammocken.

Har laborerat lite med ett vanligt Cellplast liggunderlag och först och det värmer ju riktigt bra.
Problemet är ju så som en del påpekat att kunna ligga "rätt".

Såg i en annan tråd att Fotografiskt hade införskaffat en Thermofilt från Huskygård.

Undrar helt enkelt, eftersom den är så pass bred, om det är en bättre/likvärdig lösning jämfört med ett liggunderlag i cellplast?

Alltså, jag tänker att eftersom den är 140cm bred som borde det inte bli lika svårt att ha hela undersidan av kroppen skyddad?

Några erfarenheter?

Hej,

Du borde få axlar skyddat också, så systemet som används måste vara bred i övre kroppens del. Nere i fotändan räcker mindre.

Hängmattan trycker sig mot sidor av kroppen, därför behövs isolering där också.

Mvh Simo

Nu har jag en fråga gällande isolering av Hammocken.

Har laborerat lite med ett vanligt Cellplast liggunderlag och först och det värmer ju riktigt bra.
Problemet är ju så som en del påpekat att kunna ligga "rätt".

Såg i en annan tråd att Fotografiskt hade införskaffat en Thermofilt från Huskygård.

Undrar helt enkelt, eftersom den är så pass bred, om det är en bättre/likvärdig lösning jämfört med ett liggunderlag i cellplast?

Alltså, jag tänker att eftersom den är 140cm bred som borde det inte bli lika svårt att ha hela undersidan av kroppen skyddad?

Några erfarenheter?

Nej, thermofilt räcker inte under +5 ungefär, men är ett bra komplement längst sidorna. Beror ju lite på hur frusen man är. Jag har testat med cellplast+thermofilt i -10 och det räckte inte...

Underquilt är oslagbart bäst, speciellt när man snackar liggkomfort. Går ju att fixa med en gammal sovsäck om man är lite händig. Finns massvis med lösningar på You Tube.

Som jag misstänkte då alltså....

Ja, jag har redan börjat med en UQ av en slaktad gammal syntetsäck, måste dock gräva rätt på en symaskin för att färdigställa den.

Tack för svaret Fotografiskt, nu blev jag ännu mer övertygad om att en Underquilt är rätt lösning!

Hej,

Har följt discussion ett tag här.

Har själv en Warbonnet 1.7 med whoopies, tree straps med Dutch hårdvara, alltså inga knyt i min.
- 187 lång, 90kg ungefär.

Förstår jag fel att du Farmer Joe försöker att komma och ligga spikrakt som i sängen?
- jag har nog på mig att "ligga rakt" i hängmattan betyder att ryggen är rak, benen är rak och att det finns en vinkel i höftenas höjd.

Reglering av djupet av "sack" gör man med den linan som går från mattans ända till den andra, men detta behövs justeras bara en gång, Sen sker all justering med de linor som är kopplat till trädena. I min matta de har tänkt detta färdigt i fabriken så jag har inte haft behov till justering där.

Repen från mattan till trädet sku vara ungefär i 30graders vinkel, fot ändan lite högre en huvud.

Jag sover så skönt i min... väntar bara att isen lossnar så man kommer ut med kajaken och kan sova i skärgården igen.

Mvh Simo

I en Hennessy eller en DD ska det inte vara 30 graders vinkel dock... Hennessy och DD är bäst (tycker jag ska tilläggas) när man sträcker linorna jättehårt.

Instämmer för övrigt vad det gäller Warbonnet, fantastiskt skön att både sitta och sova i. :D

Nej att ligga som på en planka är väl inte målet, gör man ju inte ens i sängen.

Dock så hade jag problem att få till det i en DD, den var för kort helt enkelt.

Mitt hemmabygge fungerar mycket bättre då jag ligger på diagonalen och på så sätt får plats utan problem.

Det uppstår ju andra "problem" med isoleringen om man inte använder en Underquilt eftersom t ex ett liggunderlag kan glida runt mer, eller rättare sagt så TROR jag det.

Men men, problem ju till för att klia sig i huvudet över och komma fram till en bra lösning:)

Ta ett vanligt liggunderlag och tejpa sedan på ett kortare liggunderlag på "tvären" så det liksom blir som ett kors. En väldigt vanlig lösning när det gäller sidokyla. Tejpa på två wettexdukar på undersidan så slipper du glidet.

Vanlig silvertejp fungerar som vanligt ypperligt bra. :)

(Hängde du med på hur jag menade?)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips