Håller slingan på TCU:n?

Har övertagit ett par TCU:er, som är mycket sparsamt använda. De är dock några år, något över 5 år kanske, och då borde ju slingan bytas. Dock kan jag tänka mig att slingan i praktiken är starkare än TCU:n ännu så länge. Det är en Metolious 1 och en 3, dvs blå och röd.

Jag har inte kollat vad de tål enligt Metolious, men en gissning är ju att de ligger under 10 kN eftersom de är små, särkilt 1:an. Om då slingan som är sytt nylontubband ligger omkring 20 kN från början (antagligen kan den ligga lite högre t o m) så har ju denna försämrats med åren. Den är dock inte nött och inte blekt.

I slutänden kommer jag att byta den eller komplettera med ett parallellt repsnöre; men egentligen och kanske lite hypotetiskt undrar jag om detta är nödvändigt?

Synpunkter?
 
Byta?

Bandslingan till dina TCU är i regel kevlar eller spektra och behöver inte bytas (har aldrig hört talas om att någon gjort det), men vill du ändå det kan du ju köpa nytt band (spektra eller kevlar) och binda samman med vattenknop. Tänk bara på att det kommer att bli bökigt. Tänk också på att kolla knopen ofta, den kan glida upp. jag har som sagt aldrig hört att någon gjort det. Du säger att "då ska man". Detta gäller framför allt slingor och dynamiska rep som kan ha tagit många förstamansfall, blivit exponerade för sol osv och då bör man räkna med en livslängd.
MVH Jakob
 
När jag skrev "då ska man" så menade jag att det på många håll hänvisas till att rep och all "sydd" utrustning har en maximal livslängd på 5 år. I det här fallet är det nog nylon och inte kevlarslingor.

På mina andra kamsäkringar är det Dyneemaslingor. Dyneema har enligt tester utförda m h a bl a Black Diamond sämre åldringsegenskaper än nylon. Kevlar har det också, åtminstone om man tar hänsyn till den abrasion som tydligen kan ske inuti materialet.

Har läst nån tråd om byte av Camalotslingor här på forumet tidigare. Då gällde det mest hur man på ett praktiskt sätt gör ett snyggt byte.

Min fråga är snarare om nån har lite mer specifika (kvantitativa) uppgifter om hur nylon, dvs PA, åldras.
 
Satte upp ett 5 år gammalt 9mm repsnöre, knutet i slinga med dubbel fiskarknop, i dragprovutrustning (2x10mm axel för att likna karbiner) och drog till 20kN (max för utrustningen). Det knakade en hel del men slingan höll. Säkert är att detta repsnöre ej var påverkat av ålder.

Alternativt kan man ju klippa direkt i wire-öglan på TCU'n.
 
Metolius TCU har nylon i slingorna. Mina är snart tio år och ej utbytta. Tror inte att du behöver oroa dig för en knappt använd fem år gammal slinga. Och enligt många tester så blir inte nylån svagare av åldrande, bara mindre elstiskt. Och någon direkt elasticitet i slinorna är väl knappast av intresse?
 
AdamB:

Klart intressant med dragprovutrustning!

Att säga att repsnöret var opåverkat kan ju vara lite förhastat om man inte dragit av det först för fem år sedan och nu igen. Dock verkar det ju som om det höll för så mycket man kan räkna med även för ett nytt snöre.

Jag har lite slingor som är gamla och som följt med annan utrustning som jag köpt beg. Några slingor är av Dyneema eller Spectra. Om du förfogar över dragprovutrustning och är intresserad kan jag skicka lite provmaterial som du kan dra sönder?
 
Mezzner;

Jag drog nämnda repslinga för ett antal år sedan. Måste tyvärr meddela att jag bytt tjänstgöringsort sedan dess.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
eclipsetomte karbinhake (kn) hur mycket håller den för? Klättring allmänt 14
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
christofferv håller mitt rep fortfarande? Klättring allmänt 1
jocke_f Håller med. Klättring allmänt 0
Vinter123 Håller med.. Klättring allmänt 0
bjesse Hur länge håller Raileh Beach som klätterställe? Klättring allmänt 3
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.