Håller slingan på TCU:n?

Har övertagit ett par TCU:er, som är mycket sparsamt använda. De är dock några år, något över 5 år kanske, och då borde ju slingan bytas. Dock kan jag tänka mig att slingan i praktiken är starkare än TCU:n ännu så länge. Det är en Metolious 1 och en 3, dvs blå och röd.

Jag har inte kollat vad de tål enligt Metolious, men en gissning är ju att de ligger under 10 kN eftersom de är små, särkilt 1:an. Om då slingan som är sytt nylontubband ligger omkring 20 kN från början (antagligen kan den ligga lite högre t o m) så har ju denna försämrats med åren. Den är dock inte nött och inte blekt.

I slutänden kommer jag att byta den eller komplettera med ett parallellt repsnöre; men egentligen och kanske lite hypotetiskt undrar jag om detta är nödvändigt?

Synpunkter?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Byta?

Bandslingan till dina TCU är i regel kevlar eller spektra och behöver inte bytas (har aldrig hört talas om att någon gjort det), men vill du ändå det kan du ju köpa nytt band (spektra eller kevlar) och binda samman med vattenknop. Tänk bara på att det kommer att bli bökigt. Tänk också på att kolla knopen ofta, den kan glida upp. jag har som sagt aldrig hört att någon gjort det. Du säger att "då ska man". Detta gäller framför allt slingor och dynamiska rep som kan ha tagit många förstamansfall, blivit exponerade för sol osv och då bör man räkna med en livslängd.
MVH Jakob

När jag skrev "då ska man" så menade jag att det på många håll hänvisas till att rep och all "sydd" utrustning har en maximal livslängd på 5 år. I det här fallet är det nog nylon och inte kevlarslingor.

På mina andra kamsäkringar är det Dyneemaslingor. Dyneema har enligt tester utförda m h a bl a Black Diamond sämre åldringsegenskaper än nylon. Kevlar har det också, åtminstone om man tar hänsyn till den abrasion som tydligen kan ske inuti materialet.

Har läst nån tråd om byte av Camalotslingor här på forumet tidigare. Då gällde det mest hur man på ett praktiskt sätt gör ett snyggt byte.

Min fråga är snarare om nån har lite mer specifika (kvantitativa) uppgifter om hur nylon, dvs PA, åldras.

Satte upp ett 5 år gammalt 9mm repsnöre, knutet i slinga med dubbel fiskarknop, i dragprovutrustning (2x10mm axel för att likna karbiner) och drog till 20kN (max för utrustningen). Det knakade en hel del men slingan höll. Säkert är att detta repsnöre ej var påverkat av ålder.

Alternativt kan man ju klippa direkt i wire-öglan på TCU'n.

Metolius TCU har nylon i slingorna. Mina är snart tio år och ej utbytta. Tror inte att du behöver oroa dig för en knappt använd fem år gammal slinga. Och enligt många tester så blir inte nylån svagare av åldrande, bara mindre elstiskt. Och någon direkt elasticitet i slinorna är väl knappast av intresse?

AdamB:

Klart intressant med dragprovutrustning!

Att säga att repsnöret var opåverkat kan ju vara lite förhastat om man inte dragit av det först för fem år sedan och nu igen. Dock verkar det ju som om det höll för så mycket man kan räkna med även för ett nytt snöre.

Jag har lite slingor som är gamla och som följt med annan utrustning som jag köpt beg. Några slingor är av Dyneema eller Spectra. Om du förfogar över dragprovutrustning och är intresserad kan jag skicka lite provmaterial som du kan dra sönder?

Mezzner;

Jag drog nämnda repslinga för ett antal år sedan. Måste tyvärr meddela att jag bytt tjänstgöringsort sedan dess.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips