håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Dels så tycks omsorgen om grejorna bli sämre när det personliga ansvaret för skötsel och underhåll minskar

Om man delar just med ett fåtal pålitliga vänner skulle jag nog säga att det är tvärtom. Sån är i alla fall jag: om det är utrustning som någon annan äger eller som man delar, så är jag mer noggrann i vården än om det är mina egna saker.

Jag tror att samägande är en ganska bra idé för utrustning som man använder relativt sällan.
 
Såklart att friluftslivet går mot ett klassamhälle, som allt annat.
Vi som idkar friluftsliv är ju helt klart i en klass för sig.

Alla nischar sig nuförtiden, de e inne o va speciell, ha en udda profil, annars är man ju inget, ingen vill ju tillhöra den "grå massan".

Tillverkarna vet att ta ut höga priser på allt som tillhör utomhuslivet, så de som köper hightecprylar, senaste ränderna på ryggsäcken, skidorna är ju "rätt", ingen vill ju skämmas därute i skogen, skidbacken, såna där som gördetsjälvhelst el, begagnat, ses ju som lite kul att diskutera med, passar i radions P1, för att roa lyssnarna en lördagsförmiddag kl 10.

De som inte har "rätt" grejor har ju inget rätt i huvet, de är ju bara utdöende flummiga naturromantiker som inte förstår hur smidigt det är med "hightec" i skogen, kanske lite väl vänstervridna?, då deras levnads/konsumtionsbeteende inte gagnar den allmänna välfärden...
 
Tolerans

Jag tycker personligen att det är okej att vara en " flummig naturromantiker " men det är lika okej att ha stenhård koll på din utrustning. Jag är snarare av den senare varianten men jag har inga problem med att andra kommer på vandringen med ett par sneakers =)
 
Jag tycker det borde bli rejält mycket dyrare och gärna lite avgifter pâ vandring o paddling.
Dâ slipper man pöbeln i skogen och kan njuta av lugnet.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Nu gâr jag och poppar popcorn.
 
Jag tycker det borde bli rejält mycket dyrare och gärna lite avgifter pâ vandring o paddling.
Dâ slipper man pöbeln i skogen och kan njuta av lugnet.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Nu gâr jag och poppar popcorn.

Men det är bara personligt tyckande, inte vad som faktiskt är eller kommer. Eller tycker du bara att du går och poppar Popcorn?
 
eller tror gundj att han är poppig ?

O va e de för fel på sneakers ? tanten gick ledigt en mil på dem sist med 23 kgs packning inkl sina 5 kg böcker...det enda problemet var avbärarbältet som gled ur hela tiden, men med en liten järnfil så vässades tänderna på spännet så det högg fast, men de va ju inte sneakernas fel...

Men de e klart, man känner ju hela tiden vad man går på, kottar,stenar, etc, men det blir ju en närmare naturupplevelse, kanske en klass för sig?;)
 

Bilagor

  • snickers.jpg
    snickers.jpg
    159.3 KB · Visningar: 475
Ska man poppa popcorn ute i naturen sâ mâste man ju ta med sig microvâgsugnen, och ska man ha med sig den màste man anstálla en bärare, och dà kan man nog börja hâlla med om att det börjar gà mot ett klasssamhálle áven ute i skogen. http://www.youtube.com/watch?v=DBYjZTdrJlA&feature=related

Absolut, men om fattigmansvarianten är att bära själv och poppa på det gamla sättet i en kastrull är det nog nåt som de flesta kan leva med.
 
Jag tycker personligen att det är okej att vara en " flummig naturromantiker " men det är lika okej att ha stenhård koll på din utrustning. Jag är snarare av den senare varianten men jag har inga problem med att andra kommer på vandringen med ett par sneakers =)

Vissa av oss vandrar i sneakers (typ) just för att vi har stenhård koll på utrustningen. ;)
(Men vi har inga problem med att andra kommer till vandringen i kängor.)

R0012096.jpg

(Foto Roger Brown, www.nielsenbrownoutdoors.com)
 
Borttaget inlägg

Jag känner att jag tar bort mitt inlägg... Jag känner när jag tänker efter att jag tycker att det är fel att kategorisera alla i en grupp, det känns fördomsfullt. I grunden handlar det om var vi egentligen menar med friluftsliv.

* Talar vi om den tysta bredden eller om den mer teknikorienterade spjutspetsen?
* Var kategoriserar ni fiskare och jägare?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.