Hållbarhet, sommartid

Har någon en sammanställning på hur olika färskvaror klarar sig på sommarturen?
Naturligtvis beror allt på väder etc, men någon slags rangordning vore bra.
 
Tja nyfångad Harr bör ju ätas inom ca 30 min, annars är det det ju bara så att man inte släpar med sig färskvaror.
 
Hahaha...

Men mer seriöst: Naturligtvis släpar man inte med sig mjölkpaket, färska jordgubbar eller flintastekar på turen.
Däremot är det ju en klar kvalitetshöjare att ha med sig en smörklick och en rökt korv. (Enligt principen Ät det tyngsta först och spara det lättaste till reservdagar.)

På höstfjället kommer man ju sällan många grader över kylskåpet, så då räcker det med sunt förnuft, men med de temperaturer som varit i år kanske man skall tänka till lite extra. Hur länge klarar sig ett paket bacon (som varit fryst tills det hamnar i ryggsäcken)? Vad klarar sig bäst: Smör eller margarin?

Samma problem får de mindre viktkänsliga paddlarna. När ytvattnet passerar tjugo grader är inte kajaken ett flytande kylskåp längre. Läge att tänka till?
 
Ett litet tips bara... Om du ska ha med bacon, eller vad vad som helst annat, så ta inte med det som legat i frysen först. Frysningen förstör cellmembranen och gör det ännu lättare för bakterier att trivas och växa till, dvs hållbarheten förkortas ytterligare.
Smör tror jag är rätt hållbart, härsknar kanske lite fortare men det finns inte så mycket som växer i smör. Kan ju bli lite kladdigt dock... Rökt är hållbarare än färskt förstås, vacumpackat hållbarare än mat i plastpåse, men många bakterier kan växa i vacum så var försiktig.
MVH Ingrid
 
Det finns så mycket gott...

Nä, inte går jag runt med lättmjölk och fläskkotletter i ryggsäcken, varken vinter eller sommar. Men om man är ute på paddlingstur t.ex., och inte behöver bära och har gott om plats, så kan man ju lyxa till det lite.

Jag håller med om att det är svårt att dra gränser för hållbarhet. Färskt kött och fisk är jag försiktig med. Och mögliga saker äter jag för det mesta inte. Annars är det ju bara att testa. Frukt, grönt, ost och mjölkprodukter blir såvitt jag vet inte farliga - bara läbbiga. (Om någon annan vet mer kan ni ju protestera). Sur mjölk kan bli goda pannkakor!

Vi brukar ha med en liten mjuk kylväska. Om man proppar den full med kalla saker och håller den stängd så mycket som möjligt - ja då kan man få sig en tallrik fil med leverpastejmacka efter några dagar till havs. Vi har haft vispgrädde ett par dagar utan problem. Men då var det inte 30 grader ute.

Rökt kött som kassler och bacon håller sig åtminstone några dagar. Rökning är ju en konserveringsmetod. Är köttet dessutom torkat, som i salami och ölkorvar, så håller det sig ännu bättre. Salami har vi haft i mer än en vecka utan problem. Men det kanske är dumt att tänja gränserna för mycket. Har dock aldrig blivit sjuk av mat hittills.

Karin
 
Det är inga problem att ta med sig färskvaror när man vandrar! Slå in i vattentät förpackning bara och sänk ner i vatten under natten. Har aldrig fått något förstört vid veckolånga turer. Däremot så tar man ju inte gärna med sig särskilt mycket pga vikten. För den som bara tänkt gå 1-2 dagar och sedan slå upp ett "basläger" att göra dagsturer ifrån kan ett paket smör/margarin eller en bit ost vara mödan värd. Personliga favoriten är den rökta korven (som klarar sig utmärkt ändå pga rökningen), men som inte blir lika mjuk och "sladdrig" om man gör på ovanstående sätt.

/mats
 
Mjölk

Mjölk som inte är pasteuriserad blir "bara" sur men pasteuriseringen dödar de flesta bakterier. De få som överlever (tex sporbildare) kan efteråt börja växa och dessa gör inte mjölken sur utan bara "dålig". Bacillus cereus i mjölk är nog en av de vanligaste orsakerna till matförgiftning, det är därför mjölk bör förvaras vid HÖGST +4 grader.
 
Mjölk är kanske inte det mest akutella att släpa med sej annat än i pulverform, men ändå en kommentar till Per.

Mjölk är sällan smittokällan vid matförgiftningar just pga att den alltid pasteuriseras (undantaget vissa färskostar och försäljning direkt från producenten)!
B. Cereus härstammar från jordmånen (om jag minns rätt) och det kan potentiellt finnas värmetåliga sporer även i mjölk. MEN: mjölken tillåts sällan fara illa, just pga att avvikelser i lukt, smak o konsistens är mycket kännspaka. Med andra ord ges det fina vinkar om när det inte mera är smart att bälga i sej mjölken... Torrmjölk som blandas till och används direkt ska inte vara ett problem.

Betydligt värre är det med speciellt rökt fisk, där den kraftiga röksmaken o -lukten kan dölja tecken på att fisken farit illa. Som tur är, brukar ju fisken man får tag på ute i skärgården vara direkt från fiskaren = färsk. Ät den samma dag och kasta bort resterna.

Även salami är ett knepigt kapitel - svårt att veta hur länge den är ätbar. I jämförelse med rökta fisken, så innehåller ju korv mycket salt och nitriter --> håller betydligt bättre. Börjar den bli gråaktig, så skär åtminstone bort den gamla snittytan!

Vanliga matförgiftningsorsakare är stafylokocker, som härstammar från våra händer då maten inte kan hanterats helt rent och dessutom förvaras alltför varmt. Ett sätt att undvika detta är att ta med sej mindre förpackningar som öppnas en i taget (=3 mindre ostbitar framom en stor). Fabriksförpackningar håller ofta längre än självsnittade produkter. Lagrad ost håller bra, torkad parmesan ännu bättre.

Vi brukar sällan ta med färskvaror för annat än de första dagarna. Efter det är det torrkäk med diverse kryddor, vitlök och parmesan som gäller. Milkshakepulver eller baby näringstillskott i morgongröten är en angenäm variation mot slutet.

hälsn / My
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...