Hållbarhet på kebabkött

Jag hjälpte en bekant som håller på att flytta. I huset ligger en pizzeria, som har en skylt om extrapris på kebab "någonting".

Och då började jag fundera på:
Hur kan kebabkött hålla sig färskt i rumstemperatur i en vecka eller hur lång tid det nu tar innan hela kebabstycket som sitter i kebabgrillen (eller vad nu apparaten heter) är uppätet?

Så tanken är, om nu kebabkött håller sig en vecka i rumstemperatur i pizzerian, så borde kebabkött hålla sig en vecka i kajaken.
Något tankefel? Även om jag nog inte vill se en kebab mer om jag ätit det varje dag i en vecka.

Per Brune
 
Det finns lite olika synsätt, men enligt livsmedelslagstifningen får ingen människa utsättas för fara genom hälsomässiga risker. Att förvara kött i en för hög temperatur är en sådan.

1. Jag har tyvärr ingen koll på kebabkött, men jag tror aldrig att de lämnar den kvar, den förvaras i kyl efter dagen. Det är lätt att ta bort själva köttbiten samt metallbiten som går igenom.

2. Köttet värms upp hela tiden, även om det inte handlar om i närheten av 100 grader, så är det bakteriedödande.

3. Jag skulle inte rekommendera dig att ta med kött som ligger i en kajak om det inte är max 6-8 grader, vilket det tyvärr inte är ofta. Torkat kebabkött kanske kan vara något?

// Jocke, som tyvärr inte gjort ngn tillsyn på kebabställe än :)
 
Bacon, som ju är både saltat och rökt och dessutom lufttätt förpackat, håller i ett par månader i kylen.
Så om det är ett alternativ till kebabkött så håller det nog en vecka i kajaken.
 
Avskuret kebabkött är ur livsmedelssynpunkt ungefär som köttfärs. Rå dylik utan kyl, håller i timmar. Tillagar du den till köttbullar eller pannabiff håller dessa i dagar utan kylskåp. Tilllagar du köttfärsen och torkar den håller den i veckor. Kebabkött i kanoten låter som en bakteriodling....
 
Riktig kebab ska väl göras av fårkött, men oftast i Sverige görs den av nåt annat kött. Troligen görs den av nåt billigt kött med hög fetthalt, då är det inte så bra att torka, i alla fall inte om det ska förvaras länge.

Jag skulle tillaga köttet, frysa det i en klump (i plastpåse) och linda in i t.ex tidningspapper då jag packar det. Det borde hålla några dagar om det inte är alltför hett.

Men persoligen skulle jag hellre göra en kebab på renskav, svamp, lök och cremefr.

/Ulf
 
Brune; sa:
Och då började jag fundera på:
Hur kan kebabkött hålla sig färskt i rumstemperatur i en vecka eller hur lång tid det nu tar innan hela kebabstycket som sitter i kebabgrillen (eller vad nu apparaten heter) är uppätet?

De håller sig inte färsk utan åker in och ut ur frysen på mindre välbesökta hak.

Kebab är välkännt för att vara just bakteriebomber av nämda orsak. Rent renlighetsmässigt sä är det riktigt äckligt. Men gott är det.

google is your friend

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?lngArticleId=490&lngCategoryId=509
[Ändrat av Snubben 2007-05-05 kl 15:44]
 
Att mala kött och blanda i kryddor är väl ungefär det sämsta man kan göra med kött, med avseende på hållbarheten. Skall man förbättra hållbarheten så skall man sänka avttenaktivteten. D v s torka, salta, sockra eller på något annat sätt sänka vattenaktiviteten.
 
Tack för alla svaren.

Jag är redan sedan barnsben upplärd med ”in med maten i kylen ungar” och det är därför jag undrade om det är något speciellt med just kebab, för på alla ställen jag sett som säljer kebab så sitter köttstycket uppe i maskinen hela dagen. Ibland så har dom värme på värmetrådarna, men oftast hå sitter bara köttstycket där i rumstemperatur dag ut och dag in.

Jag känner nog ingen som blivit akut sjuk av kebab. Jag tycker det är nu det efter svaren är ännu skummare detta med hållbarheten hos kebab. Har jag ätit min sista kebab?

Per Brune
 
För oss som inte har den Mellanöstnerska bakterifloran kan nog både kebab och gatumat från de regionerna vara snabbt påtvingande...
När jag gjorde min Cyperntid hade vi en kille som skulle ställa om magen till lokala förhållanden, därnere mådde han som en prins men när han väl kom hem dog plötsligt hans vid det laget välutvecklade tarmflora och han höll på att torka ut... så som vanligt är lagom bäst och det där gamla kylskåpstipset håller ännu. Per du vet väl att det finns portabla fotogendrivna kylskåp....

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...