Hållbarhet på gas??

Har i dagarna köpt en gasbrännare till mitt trangia + markill´s adapter för punkteringsbehållare. Har provat den under en helg och är mycket nöjd. Eftersom man nu kan använda biltemas billiga gas (9,90 kr) blir man lite sugen på att köpa upp ett litet lager, så att man slipper tänka på att köpa gas när man skall ut. Kan även tänka mig att det är stor åtgång på dessa behållare då sommaren närmar sig. Nu undrar jag hur länge gasol kan förvaras, blir den dålig efter några år??

Tål lagring

Jag brukar köpa 10 burkar per år till mitt kök på Biltema. Biltemaburkar har jag haft i lager som längst i 3 år och där märker jag ingen skillnad mot nya. Tömde även i år en flaska med ventil som legat i kanske 10 år utan att märka någon skillnad på den heller.

Det kan tidvis vara utplockat på Biltemas gashylla som jag besöker en gång per år. Men flaskorna utan ventil finns ju på fler ställen även om de då är dubbelt så dyra. Då har du ändå halverat kostnaden mot de med ventil.

/Tommy

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svaret Tommy, det var precis vad jag ville veta. Såg på biltemas flaskor att dom har ett datum på sig (tillverkningsdatum) så det var därför jag undrade om dom blir sämre med åren. Kan tänka mig att punkteringsbehållarna är dom bästa att förvara länge då dom ej har ventiler med packningar och dyl. som kan torka ut med åren.

Förvaring

Jag tror också du kan bunkra gasol för flera år framåt, om du bor långt från en Biltema butik.

Kanske finns det något om hållbarheten att läsa på http://www.gasol.nu
Att tänka på är att det finns regler för förvaring av gasol. T.ex
”I källares förrådsutrymme och på vind får ingen brandfarlig gas förvaras”.

Per Brune
http://home.swipnet.se/brune/kok.html

Läckande ventiler

Jag har haft problem med en läckanda flaska som förvarats under vintern. Fast inte med den som varit ansluten till adaptern utan med en vanlig med ventil. Den var halvförbrukad och ventilen läckte svagt. Adaptern har jag haft ansluten till flaskor i flera år oavbrutet utan några som helst problem. Jag brukar förvara påbörjade ventilflaskor och adapteranslutna burkar i en relativt tät plastlåda och känner direkt på lukten om det är någon flaska som läcker. Jag kanske bör tillägga att det inte är av säkerhetsskäl (i dessa tider då man absolut inte får göra något som medför risker) utan för att snabbt få fram prylarna när jag ska ut.

/Tommy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips