Hålla maten kyld

Det finns kylpåsar som håller-6grader och håller 0 gradigt i rumstemp i 30min
Om man kramar och skakar påsen
Dom andvänds för att kyla idrottskador
Funderar på om det är någon som provat en varm sommardag i boxen?
 
Det är väl inte särskilt svårt att räkna ut hur mycket energi de absorberar och se hur pass det kan hjälpa i kylboxen.

Tittar man på en vanlig kylklamp så verkar de ligga på 2-3 dl i volym, d.v.s. 0,2-0,3 kg is (jag räknar enkelt med att det bara är vatten i dem nu). Specifika smältvärmen för is är 334 kJ/kg, d.v.s. en kylklamp kan absorbera ungefär 67-100 kJ värme (lite mer eftersom isen även är nerkyld till minusgrader, men det är smältvärmen som ger den stora effekten).

Såna där kylpåsar verkar använda ammoniumnitrat och vatten. Jag har försökt googla men hittar ingen direkt siffra på hur mycket energi som absorberas, den här frågan hos Pluggakuten kommer närmast.

Men jag vet inte hur mycket ammoniumnitrat det är i kylpåsar.

Och nu ser jag att det tydligen är gräns för hur mycket det får finnas i påsarna, eftersom ammoniumnitrat kan användas för att tillverka sprängmedel. Så moderna påsar kanske har nåt annat i sig?
 
Nej, har inte provat. För en dag så fungerar vanlig is bra. Har man det i PET-flaskor har man även med sig dricksvatten, när isen smält.
 
Petflaskor och isklampar i all ära men som jag var ute i 18 dgr i ett streck och smöret börjar smälta så kanske det vore bra att stoppa i en kylpåse i boxen
 
Nej, har inte provat. För en dag så fungerar vanlig is bra. Har man det i PET-flaskor har man även med sig dricksvatten, när isen smält.
Petflaskor och kylklampar i all ära ,men som jag var ute i 18dgr och smöret smälter så kanske det vore bra att stoppa i en kylpåse i boxen, en tanke.
 
Rent vatten (is) har högst smältvärde. 334kj/kg.

Saltblandningar har lägre (åtminstone om man pratar om vanligt bordssalt). Däremot smälter sådana vid lägre temperatur. De håller alltså kylboxen svalare än saltfri is, men under kortare tid.
Om det duger med den kyla som ren is ger, är det alltså den bästa lösningen.

Testa själv.
Blanda några olika PET-flaskor med 5-25 viktprocent bordssalt. Det ger smälttemperaturer på - 5 till - 25 grader (mycket grov tumregel).

Passa dig dock för att frysa i glasflaskor om du blandat i mycket salt. Räkna också med att det tar några dagar att frysa den starkaste blandningen helt.
 
Petflaskor och kylklampar i all ära ,men som jag var ute i 18dgr och smöret smälter så kanske det vore bra att stoppa i en kylpåse i boxen, en tanke.

Missade ditt senaste inlägg.

18 dagar är nog knepigt om du inte har möjlighet att byta isen.

Men hur som helst så är det ingen magisk skillnad på en idrottskylklamp och en PET-flaska med saltlake. De fungerar på exakt samma sätt. Den stora skillnaden är priset. Vill du inte ha flaskor så finns det rejäla plastpåsar.

Med en högkvalitativ passiv kylbox (eller likvärdig isolering) kan man hålla kylskåpstemperatur. Räkna dock med att avsätta ungefär halva volymen till is, och resten till mat. Att fylla med mat och lägga i ett par kylklampar funkar inte.
 
Den magiska skillnaden här är ju att en sån där påse kan lagras oaktiverad än längre tid. Den kan ligga i rumstemperatur i flera månader, sen när man aktiverar den så kyler den. Det går inte att göra med en kylklamp.

Men som sagt var, jag tror inte en sån där påse ger så mycket kyla, det skulle säkert gå ett ett dussin påsar per dygn, är man ute 18 dagar blir det då över 200 påsar man behöver. Det blir nog rätt dyrt i längden. Dessutom lär man väl behöva släpa på dem både på utvägen och hemvägen (vet inte hur bra det är för miljön att tömma dem utomhus).

Det finns tyvärr väldigt få lätta och billiga sätt att få kyla länge. Solpaneler, batteri och en kompressorbox är väl det optimala, men det väger, tar väldigt stor plats och är inte billigt.
 
Skall jag förvara mat eller fisk kallt på en fjällturer så förvaras det i vattentäta påsar och läggs i eller grävs ner mossa eller läggs i rinnande vatten när jag slår läger. Fuktig mossa är ju ett perfekt kylskåp.
Bilden nedan är fisken förvarad i påsen som står på kall mossa i skuggan bakom en sten.


20190720_151440.jpg
 
Ja, kyla via avdunstning är nog det enda som håller lite längre tid utan en massa medhavd energi eller extra vikt. I Australien så verkar det ju fungera bra med en blötlagd tygpåse med vatten/öl som hängs framme på fronten av bilen för att kyla drickat när man kör i värmen i öknen. Men den fartvinden kommer sällan vid vandring (om det inte är en stormig dag), då får man hitta praktiska alternativ som ovan som klarar behovet.

Ett är att anpassa sig till värmen, ta flytande margarin eller liknande (god olivolja, majonäs och ost på tub) istället för smör om det blir så varmt att det smälter.
Om man har färskvaror så antingen tillaga dem (om de håller bättre då) eller äta direkt. Eller ta sådana som inte ändrar smak/funktion av att de blir varma (redan möglig ost -grön/blå ädelost- håller ett par dagar i sommarvärme på fjället om man sedan t ex ska ha det i sås till pasta, och vacpackat rökt kött -bacon- lika länge till den rätten) men arton dagar blir ju för mycket.
Nyfångad fisk kan ju ätas direkt eller kanske sparas en natt med den kemiska kylpåsen som diskuteras ovan, men knappast att påsar kan rädda smöret (och hela kylväskans innehåll) dag 5 och framåt i värmebölja enligt min erfarenhet.

Om man startar med frusen mat så håller den ju någon dag eller två extra i början, men då ska den tas direkt ur frysen samma dag man startar och hållas i bra kylväska och gärna med fruset vatten i petflaska som extra kyla (sedan blir det dricksvatten). Men inte heller det håller i 18 dagar.

Fysiken kan som sagt hjälpa med avdunstning och värmeväxling, det omvända problemet att få något torrt i ständig fukt och regn löste vi i Belizedjungeln med att torka det viktigaste bakom "vandrarhemmens" kylskåp i det gemensamma köket där kompressorn gick varm för att kyla insidans innehåll i värmen. Även där fick man köpa all känslig mat fryst för att det skulle hålla sig innan det fullständigt tinade och man kom fram till ett kylskåp (om det fanns).
 
Ja, matfett på tub är en bra lösning. Förvaras det lufttätt och ljusskyddat, är det inga problem att hålla det fräscht i 18 dagar, i varje fall inte med smör. Skirat smör håller ännu längre än "normalt". Smör får oftast en lagom utklämnings-konsistens i sommarvärme, utan lika hög risk för läckage som för helt flytande fett (som inte heller håller lika länge).
Jag brukade hälla/packa fingervarmt smör i en påfyllnadstub, men i nordiska fjäll nöjer jag mig med en lätt PET-burk med tätt skruvlock - smöret blir oftast för hårt i en tub. Fast det räckte ändå oftast att bara handvärma det lite kring tubmynningen före användning.

Man kan som Troll 3 skriver ändå lägga den känsligaste maten i någon bäck intill lägret över natten, men man ska inte heller förakta "vinkylareffekten" - det är förvånansvärt effektivt att hålla t ex färsk frukt fräsch i sydländsk sommarvärme genom att bara vira in den i en blöt handduk (och komma ihåg att fortsätta hålla den blöt :)).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.