Hålla kameran torr

I sommar fick jag imma på linsen på insida ett flertal gånger. Har en kamera med fast optik med lång zon och den tar in luft zomen går ut om jag fattar det hela rätt.

Stoppa den under jackan när det regnar gör det hela bara värre.
 
Borde det inte funka med en sån där påse (torrboll, fast påse) som följer med vissa prylar som man köper? Typ att lägga kameran i en ziplock tillsammans med den, då borde ju fukten dras ut.
 
Undvik temperaturväxlingar så bör det ordna sig. In och ut mellan jacka och den kalla utsidan är ingen höjdare.
Det bästa är nog en liten vattenskyddad kameraväska som du bär på avbärarbältet eller på bröstet. I väskan kan du med fördel stoppa i flera påsar silica gel.
 
Jag har en Nikon D90 som jag använder ihop med 3 olika objektiv. Tamron 17-50, Tamron 9o macro samt Nikkor 70-300.

Jag brukar använda "hyffsat vattentäta" Sea to Summit påsar...dom klarar mer väta än vad man tror, dessutom väger de ingenting...

OK...dom lär inte klara ett bad...men spöregn med kameran om halsen fungerar fint. OK, man ser kanske lite nördig ut när man går med en packpåse runt halsen...men eftersom det lirar, så...

// Pzon ..
 
Köp en tät och övertrycksfylld optik. Säkert sätt att slippa problemet.

:) Jo, fast nu hade han ju fast optik med lång zoom. Vattentät påse kan vara både bra och dåligt. Så länge kameran är torr är ju lösningen optimal, men om kameran redan är fuktig blir problemet sannolikt maximalt med tanke på att du då bygger in fukten.

En gammal klassiker är ju att ha kameran i en plastpåse och göra hål i botten, men det kanske inte funkar i ditt fall, vad vet jag; men det kan vara ett sätt att undvika fukten.
 
skogsbaronen har rätt, den är temperaturskillnaderna som är främsta orsaken till imma inne i optiken. Försök att vattenskydda kameran i en vattentät väska, som andra redan föreslagit, som du förvarar utanpå kläderna eller om det regnar mycket i ryggsäcken. På så sätt har kameran alltid ungefär samma temperatur vilket motverkar imbildning (=kondensering på linselementen).
 
Vattentät påse kan vara både bra och dåligt. Så länge kameran är torr är ju lösningen optimal, men om kameran redan är fuktig blir problemet sannolikt maximalt med tanke på att du då bygger in fukten.



...jo, så är det ju...finns funkten redan där så hjälper inte en vattentät påse mycket...


// P ..
 
Lägga i från sig kameran

Vattentät påse kan vara både bra och dåligt. Så länge kameran är torr är ju lösningen optimal, men om kameran redan är fuktig blir problemet sannolikt maximalt med tanke på att du då bygger in fukten.



...jo, så är det ju...finns funkten redan där så hjälper inte en vattentät påse mycket...


// P ..

Jo så är det. Det räckte att lägga kameran på marken så kom dimman i objektivet.
 
Jo så är det. Det räckte att lägga kameran på marken så kom dimman i objektivet.

Får inte det problemet med något av mina objektiv...har fler än vad jag noterat ovan. Sitter fukten i objektivet eller mellan filter och frontlins ? inuti objektivet känns ju mer som att bajonetten inte skulle sluta 100% tätt, detta brukar iofs ge "ljusskadade" bilder...

tror att din glugg skulle må bra av att kollas...

// P ..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.