Hålla drycker kalla på tältplatsen

Satt och kollade lite bilder på picasa, där hittade jag en gammal plåthink med lock som man hällt vatten i för att kyla drycker, på bilden fanns det både några juice-förpackningar men även vätska på flaska.

En liten idé som kan vara till stor nytta!
 
I avsaknad

av kall t vatten kan avdunstning ge bra kylning.

En klassiker är att ha en blöt handduk runt smörförpackningen när man cyklar och fartvinden ger avdunstning och kylning.

Thure
 
Ja avdunstning är betydligt bättre. Vatten i en hink värms ju efter hand och då är man alltså beroende av att ha tillgång till kallt vatten för påfyllning.

Med avdunstning gör det inget att vattnet inte är iskallt eftersom det blir kallt av avdunstningen så att säga.
 
Med snabbavdunstande vätska t ex bensin (rök inte!) i en frotehandduk som lindas kring flaskan kan man snabbt få isande kall champange. Har prövat och det fungerar väl.
 
Det där med avdunstning brukade min mormor (född 1904) berätta om att de använde när hon var liten. Skulle de på utfärd stoppade de mjölk- eller saftflaskan i en blöt raggsocka.

Hade en kul kruka (som jag tyvärr slagit sönder), terrakotta, oglaserad på utsidan och glaserad på insidan. Vad jag hört använde man såna för att hålla t.ex. smör svalt. Man vätte alltså den oglaserade utsidan - och såg till att hålla den fuktig.
 
Avdunstning fungerar fint för att kyla kroppen också. Det använder jag framgångsrikt.
Fast nu blev det OT...sorry!
 
Vinkylare av terrakotta är ju relativt vanliga och funkar fint.
En blöt trasa kring flaskor eller burkar kyler oväntat bra om det är en del vind i solskenet.
 
Det där med avdunstning brukade min mormor (född 1904) berätta om att de använde när hon var liten. Skulle de på utfärd stoppade de mjölk- eller saftflaskan i en blöt raggsocka.

Hade en kul kruka (som jag tyvärr slagit sönder), terrakotta, oglaserad på utsidan och glaserad på insidan. Vad jag hört använde man såna för att hålla t.ex. smör svalt. Man vätte alltså den oglaserade utsidan - och såg till att hålla den fuktig.
Lerkrukemetoden har man traditionellt kylt hela hus med i heta länder. Det enklaste sättet är/var att mura in sina gamla spruckna lerkrukor i väggar som vetter mot förhärskande vindriktning:
1715850061386.png


1715849442453.png


...men mycket mer avancerade system har funnit sen årtusenden, t ex Mashrabiya (kylande burspråk) och Malqaf (vindfångartorn).
 
Senast ändrad:
Eller som brukligt är i Australien, att lägga drycken i en genomblöt tygpåse och hänga på bilens front. Så ha man kall öl/dryck när man kommer fram och ska tända BBQ.
En blöt T-shirt ger bra svalka på samma sätt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.