Haglöfs, vilken ryggsäck?

Scout: två ytterfickor, inga snölås, ca 50 liter
Skarja: tre ytterfickor, snölås, ca 60 liter
Men minnet kan svika mig och Haglöfs kan ha ändrat både det ena och det andra genom åren dessa säckar tillverkades
 
Här. :unsure:

Det är en sen Haglöfs Scout. De såldes 'internt' inom Scoutrörelsen (via Frilufts-
magasinet tror jag) och hade ursprungligen stålramen men fick med tiden den
där svetsade rundrörs-aluminiumramen istället.

Skillnaden mot t.ex. Skarja var en mängd förbilligande förenklingar som snölås-
brist, färre fickor, inget avbärarbälte (såna kunde köpas till ur det vanliga Haglöfs-
sortimentet) mm, mm.

Reparationssvetsningen är jag inte förvånad över, det är svårt att svetsa aluminium
snyggt - och det var INTE enklare förr! Nuförtiden finns mycket bättre TIG-svetsar
än vad som fanns för 30+ år sedan. Och svetsade aluminiumramar, med okända
legeringsinnehåll i godset, gör det INTE lättare!

Det fanns en anledning till varför Haglöfs nitade sin Grönlandsram, det var helt
enkelt tåligare och i längden starkare. Men det krävde fyrkantiga aluminiumrör
för att nitningen, med en nit i varje fog, skulle bli bra. Och det vet vi ju nu, långt
mer än 50 år senare, var det RÄTTA beslutet. Ännu vet ingen hur gammal en sån
Grönlandsram, som inte överlastas rent absurt, kan bli. Håller man sig under sådär
40-45 kg så klarar sig nitningarna bra... Flexningarna i nitskarvarna är, hållfasthets-
mässigt, mindre påtagliga än motsvarande rörelser i svetsade skarvar. [Det är
nog även skälet till att Haglöfs INTE fäste sina axelremmar med borrade hål och
låsbara nitar som andra gjorde: det hade helt enkelt varit att be om sprickor etc.
i de då försvagade ramskenorna...]

När argonsvetsade rundrörsramar flexar under TUNG överlast - bildas med tiden
utmattningssprickor i rörets aluminiumgods alldeles intill det vid svetsningen upp-
hettade området - och med tiden blir sprickorna för stora så ramen brister där.
Det hände med min CampTrailsrygga (ursprungligen köpt till tågluffen 1971) men
har aldrig hänt med någon av alla de olika Grönlandsramar som passerat förbi mig
under åren...
/Odd
 
Senast ändrad:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Här. :unsure:

Det är en sen Haglöfs Scout. De såldes 'internt' inom Scoutrörelsen (via Frilufts-
magasinet tror jag) och hade ursprungligen stålramen men fick med tiden den
där svetsade rundrörs-aluminiumramen istället.

Skillnaden mot t.ex. Skarja var en mängd förbilligande förenklingar som snölås-
brist, färre fickor, inget avbärarbälte (såna kunde köpas till ur det vanliga Haglöfs-
sortimentet) mm, mm.

Reparationssvetsningen är jag inte förvånad över, det är svårt att svetsa aluminium
snyggt - och det var INTE enklare förr! Nuförtiden finns mycket bättre TIG-svetsar
än vad som fanns för 30+ år sedan. Och svetsade aluminiumramar, med okända
legeringsinnehåll i godset, gör det INTE lättare!

Det fanns en anledning till varför Haglöfs nitade sin Grönlandsram, det var helt
enkelt tåligare och i längden starkare. Men det krävde fyrkantiga aluminiumrör
för att nitningen, med en nit i varje fog, skulle bli bra. Och det vet vi ju nu, långt
mer än 50 år senare, var det RÄTTA beslutet. Ännu vet ingen hur gammal en sån
Grönlandsram, som inte överlastas rent absurt, kan bli. Håller man sig under sådär
40-45 kg så klarar sig nitningarna bra... Flexningarna i nitskarvarna är, hållfasthets-
mässigt, mindre påtagliga än motsvarande rörelser i svetsade skarvar. [Det är
nog även skälet till att Haglöfs INTE fäste sina axelremmar med borrade hål och
låsbara nitar som andra gjorde: det hade helt enkelt varit att be om sprickor etc.
i de då försvagade ramskenorna...]

När argonsvetsade rundrörsramar flexar under TUNG överlast - bildas med tiden
utmattningssprickor i rörets aluminiumgods alldeles intill det vid svetsningen upp-
hettade området - och med tiden blir sprickorna för stora så ramen brister där.
Det hände med min CampTrailsrygga (ursprungligen köpt till tågluffen 1971) men
har aldrig hänt med någon av alla de olika Grönlandsramar som passerat förbi mig
under åren...
/Odd
Jamensedär! Då har jag alltså inte bara Alaska, Grönland och Skarja, utan även en Scout :)
 
Här. :unsure:

Det är en sen Haglöfs Scout. De såldes 'internt' inom Scoutrörelsen (via Frilufts-
magasinet tror jag) och hade ursprungligen stålramen men fick med tiden den
där svetsade rundrörs-aluminiumramen istället.

Skillnaden mot t.ex. Skarja var en mängd förbilligande förenklingar som snölås-
brist, färre fickor, inget avbärarbälte (såna kunde köpas till ur det vanliga Haglöfs-
sortimentet) mm, mm.

Reparationssvetsningen är jag inte förvånad över, det är svårt att svetsa aluminium
snyggt - och det var INTE enklare förr! Nuförtiden finns mycket bättre TIG-svetsar
än vad som fanns för 30+ år sedan. Och svetsade aluminiumramar, med okända
legeringsinnehåll i godset, gör det INTE lättare!

Det fanns en anledning till varför Haglöfs nitade sin Grönlandsram, det var helt
enkelt tåligare och i längden starkare. Men det krävde fyrkantiga aluminiumrör
för att nitningen, med en nit i varje fog, skulle bli bra. Och det vet vi ju nu, långt
mer än 50 år senare, var det RÄTTA beslutet. Ännu vet ingen hur gammal en sån
Grönlandsram, som inte överlastas rent absurt, kan bli. Håller man sig under sådär
40-45 kg så klarar sig nitningarna bra... Flexningarna i nitskarvarna är, hållfasthets-
mässigt, mindre påtagliga än motsvarande rörelser i svetsade skarvar. [Det är
nog även skälet till att Haglöfs INTE fäste sina axelremmar med borrade hål och
låsbara nitar som andra gjorde: det hade helt enkelt varit att be om sprickor etc.
i de då försvagade ramskenorna...]

När argonsvetsade rundrörsramar flexar under TUNG överlast - bildas med tiden
utmattningssprickor i rörets aluminiumgods alldeles intill det vid svetsningen upp-
hettade området - och med tiden blir sprickorna för stora så ramen brister där.
Det hände med min CampTrailsrygga (ursprungligen köpt till tågluffen 1971) men
har aldrig hänt med någon av alla de olika Grönlandsramar som passerat förbi mig
under åren...
/Odd
Helt odödliga är inte fyrkantsrörramarna (rekord i icke-särskrivning - 4 ord utan mellanrum), Ett stort skandinaviskt flygbolag har knäckt min ram under en resa, lyckligtvis en hemresa och hanterade det dessutom föredömligt med att betala för en ny, så min alaska är en hybrid, började som grön säck, oranga snölås och alufärgad ram men numera är ramen mörkgrå/svart (eloxerad?).

Håller nog många år till, särskilt som den numera ersatts av mindre säckar.

/Patrik
 
ramen mörkgrå/svart (eloxerad?)
Jag gick ut i grottan [The Man Cave - f.d. villagaraget] och grävde fram min mörk-
ramade sena Alaska (från december 2000 enligt lappen i sömmen) med grön säck
och 'runt' blixtlås.

Min bedömning är att de mörka ramarna är pulverlackerade med någon sorts
sidenmatt skrynkellack efter slutmontaget av ramen. Nitskallarna är färgade men
aluminium'stängerna' är inte mörka inne i tvärrören. Se bild.
Skulle de varit eloxerade så hade nog eloxeringen gjorts före slutmontaget av de
olika delarna och då hade stängerna varit mörka inne i tvärrören och nitarna hade
möjligen varit nakna...
/Odd
2025-09-20 12;39;00_BILD0525_DxO+Odd_small.jpg
 
Senast ändrad:
Här. :unsure:

Det är en sen Haglöfs Scout. De såldes 'internt' inom Scoutrörelsen (via Frilufts-
magasinet tror jag) och hade ursprungligen stålramen men fick med tiden den
där svetsade rundrörs-aluminiumramen istället.

Skillnaden mot t.ex. Skarja var en mängd förbilligande förenklingar som snölås-
brist, färre fickor, inget avbärarbälte (såna kunde köpas till ur det vanliga Haglöfs-
sortimentet) mm, mm.

Reparationssvetsningen är jag inte förvånad över, det är svårt att svetsa aluminium
snyggt - och det var INTE enklare förr! Nuförtiden finns mycket bättre TIG-svetsar
än vad som fanns för 30+ år sedan. Och svetsade aluminiumramar, med okända
legeringsinnehåll i godset, gör det INTE lättare!

Det fanns en anledning till varför Haglöfs nitade sin Grönlandsram, det var helt
enkelt tåligare och i längden starkare. Men det krävde fyrkantiga aluminiumrör
för att nitningen, med en nit i varje fog, skulle bli bra. Och det vet vi ju nu, långt
mer än 50 år senare, var det RÄTTA beslutet. Ännu vet ingen hur gammal en sån
Grönlandsram, som inte överlastas rent absurt, kan bli. Håller man sig under sådär
40-45 kg så klarar sig nitningarna bra... Flexningarna i nitskarvarna är, hållfasthets-
mässigt, mindre påtagliga än motsvarande rörelser i svetsade skarvar. [Det är
nog även skälet till att Haglöfs INTE fäste sina axelremmar med borrade hål och
låsbara nitar som andra gjorde: det hade helt enkelt varit att be om sprickor etc.
i de då försvagade ramskenorna...]

När argonsvetsade rundrörsramar flexar under TUNG överlast - bildas med tiden
utmattningssprickor i rörets aluminiumgods alldeles intill det vid svetsningen upp-
hettade området - och med tiden blir sprickorna för stora så ramen brister där.
Det hände med min CampTrailsrygga (ursprungligen köpt till tågluffen 1971) men
har aldrig hänt med någon av alla de olika Grönlandsramar som passerat förbi mig
under åren...
/Odd
Jag är så importerad av engagemanget jag fått här! Ni är så kunniga många av er o h kanske allra helt du då Odd! Jag tackar för all info och känner att min egen efterforskning verkade stämma, att den inte gick att hitta fullt ut, då det tillkommit höftbältet bl.a. Oavsett är jag nöjd med mitt loppisfynd!
 
Haglöfs Hajk är mitt förslag.

Jag har en snarlik, som jag minns heter Hajk. Blå, och med en äldre variant av bärremmar än på bilden. Men i övrigt lika bilderna, aluminiumram med runda rör, samma säck och samma typ av remmar.

Har den tyvärr inte tillgänglig här, kan kolla bättre och ta bilder när jag kommer till stugan i Dalarna där jag har den.

Till skillnad från Skarja, som den liknar, så saknar den fickan mitt bakpå och snölås.

Som jag minns det, så var volymen på både Skarja och denna, Hajk, 60 liter.

Troligen är den från 80-talet.

Har alltid upplevt den som en lätt och smidig ryggsäck. Trevligt att kunna ställa den på hyllan. Numera brukar jag använda den när jag ska plocka bär. Det går att stapla två tiolitershinkar i den!

/M
 
Det ser ut som jag mindes rejält fel. Definitivt en Hajk.

Jag undrar vart Scout tog vägen ... för begränsad försäljningsmarknad antar jag.

Och att Hajk blir Turist - och får stålram!?! året därpå
är nog ett tecken på att det var rörigt hos Haglöfs där och då...
/Odd
 
Kul att se utdragen ur Haglöfskatalogen Henning. Finns fler sidor tillgängliga på nätet?

Thure
Ja de finns, de fanns på en japansk websida och blev nämnd här på Utsidan. Jag sparade dom lokalt på min dator och när frågan om dom kom för några år sen lagrade jag dom i min Dropbox.
Här är länken till Hglöfs kataloger 1982, 1984 och 1989

Njut
Henning
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips