Haglöfs-sovsäckar?

Någon här som har erfarenhet av nyare sortens Haglöfs-sovsäckar?
Tänker förmodligen köpa en Hypna 5* (dun) eller en Zest 5* (syntet). Båda har komforttemperaturgräns på 0 grader.
Tacksam för svar!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad vill du veta?
Jag har själv en goga 5x. Är mkt nöjd med den! Perfekt sommar säck som tar extremt liten plats. Har köpt till ett sovsäcka lacka till den så det blir lättare att tvätta.
Kan varmt rekomendera Gogan om du vill ha en bra ...Vår, Sommar, Höst - säck!

Zest är en extrem säck! Har du pengar över till en Zest (som bara finns i dun) så kan du inte jämföra med Hypna (som ochså bara finns i dun).
Det är två olika divisioner.

Jag tror du menar Znozz 5x. Den är syntetisk.
Håller man sig bara torr så är ju dun att föredra både vikt och volym mässigt. Men räknar man med att det blir blött så torkar syntetsäcken fortare.

Svårt val om man inte är rik och kan köpa båda!

Hoppas mitt "flummiga" svar kan vara till någon hjälp ;o)

~Joachim

Tack!

Jo, det var Znooz jag menade. Znooz eller Hypna... Beror på hur mycket jag är beredd att betala.
De har båda samma komforttemperaturgräns men hypnan väger 910 gram medan Znooz väger 1140 gram. Hypnan kostar 2000 kr medan Znooz kostar 1400... Frågan är om jag är beredd att betala 600 för de där 250 gram lättare man får i Hypna. Har dun några andra bra egenskaper gentemot syntet förutom vikt/värme-relationen?

Tack så mycket för svaret Jocka! Måste fråga en grej om din Goga: Har yttertyget visat prov på bra vattenresistans? Haglöfs påstår ju att deras yttertyg Pertex skulle vara bra på sånt...

haglöfs

Lite från ämnet men , du lär nog märka de 250g i skillnad när du skall komprimera säckarna dunet går att kompimera mycket mer, o ta komfort temp med en nypa salt, om Inte de nya haglöfssäckarna stämmer bättre med angivelserna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips