Haglöfs slutar med tält

Omsättningen är alldeles för liten för de dyrare tältmodellerna, av samma skäl var ju inte ramryggsäckarna någon höjdare ekonomiskt. Haglöfs blir ju alltmera ett asfaltsmärke med friluftsinspiration.
 

avslutad210712

Gäst
Då kan Ni säkert köpa de sista exemplaren i den factory outlet butik som Haglöfs öppnar i Haparanda i sommar :)
 
Har själv ett genius 20. Måste säga att det är ett av de smartaste konstruktioner jag sett.

möjlighet att ha antingen ytter eller innertält rest är otroligt smart.

Fast smaken är väl som baken...

/erik
 
Rea på kvarvarande Haglöfs tält

Det är rea på Naturkompaniet i Västerås på kvarvarande Haglöfs tält.

Per Brune
 
Genius 20 är provoserande dåligt

Vår vän som var med på på semestern senast hade ett nytt genius 20

* Det tog lång tid att sätta upp
* Golvet måste läggas ut innan resten kan sättas upp vilket innebär ett blött golv om det regnar (och ja, det regnade)
* Det läckte i sömmarna, han fick täta med den medföljande silikontuben (bara en sån sak)
* en av bågarna sprack


Lyckligtvis kunde jag och min tjej observera detta ifrån vårt Staika under tiden som kompisen höll på att sätta upp sitt "tält".

alltså gör det inget att tillverkningen upphör
 
Ett av de bättre...

Har ett genius 23.

Ett grymt tält i sol, regn, slask, och snö. Haft mitt sen den kom. Använt den minst ett par veckor varje år. Brukar som regel köra en vecko paddling per år. Och det funkar mycket bra.
Även när det regnar veckor i streck. Golvet blir ju rätt grisigt som sagt. Men vi använder det ofta som regn skydd, endast golv och yttertält. Nu börjar ju tältet bli lite slitet, så jag sneglar på hillebergs. Det borde vara det bästa självstagande tältet på marknaden.
 
Vår vän som var med på på semestern senast hade ett nytt genius 20

* Det tog lång tid att sätta upp
* Golvet måste läggas ut innan resten kan sättas upp vilket innebär ett blött golv om det regnar (och ja, det regnade)
* Det läckte i sömmarna, han fick täta med den medföljande silikontuben (bara en sån sak)
* en av bågarna sprack


Lyckligtvis kunde jag och min tjej observera detta ifrån vårt Staika under tiden som kompisen höll på att sätta upp sitt "tält".

alltså gör det inget att tillverkningen upphör

Blir lite lack på dissandet av haglöfstälten. Jag har använt geniustält sedan det kom och är mycket nöjd med modellen.

Det verkar snarare som din kompis inte visste vad han höll på med. Att sätta upp ett geniustält går grymt fort. Han hade nog aldrig testat att slå upp tältet innan er tur. Sen att ge sig ut utan att täta sömmarna först är ju inte så smart och det gäller alla tält.

Nej utan att vilja promota Haglöfs så är genius-serien visserligen lite gammal med grundkonstruktionen är grymt bra och håller än. Synd att inte Haglöfs fortsätter utveckla grundtanken. Jag skulle vilja ha en lättviktsvariant av genius 12.

+ Det separata golvet är genialt. Att man först spänner ut golvet innan yttertält o innertält, gör att det man mycket lättare ser ojämnheter och lutning på tältplatsen. Så man kan lätt prova att vrida "tältet" även om det blåser. Har man aldrig slagit upp ett tält med denna konstruktion inser man nog inte hur praktiskt det är. Skulle golvet bli blöt av att det regnar håller innertältsgolvet ute all fukt ändå. Är golvet extrem blött kan man ruska tältet efter att man slagit upp yttertältet, men det har jag aldrig behövt göra. Att golvet blir geggigt får väl ses som possitivt, ytter- och innertältet kommer aldrig i kontakt med geggan ens när tältet är nedpackat eftersom golvet vrängs in i en egen packpåse. geggiga golv skölj slätt av i en jokk, men ställa sig o tvätta ytter eller innertältet vill man ju undvika

+ Tältet är väldigt mångsidigt. eftersom du kan använda inner och yttertält separat kan du slå upp det som ett väderskydd vid rast eller ha det som myggnät när det är varmt. Jag använder endast yttertält när jag fotar. Tältet blir ett perfekt gömsle. Om du använder både ytter och innertält och vill tex laga mat under tak plockar du snabbt ned hela eller delar av innertältet och vips har du fått en jätteabsid få bara 15 sekunder. Genius är ju inga expiditionstält men i övrigt är de mycket kompetenta för alla uteaktiviteter.

+Väder och vindtåligt. Haglöfs säger att det klarar 35-45 m/s beroende på storlek. Jag uppskattar yttertältets rejäla väderskydd längs marken, vilket är något som helt saknas på många tält. helt värdelöst i min mening. Jag fotar mycket och har tältet som basläger. efter en dagstur vill man vara säker på att tältet står kvar och sakerna i är torra trotts väderomslag. Att behöva rotera tältet beroende vind, regn eller snö är otänkbart.

+Stryktåligt. Mitt tält är 7 år och är flitigt använt och plågat, som foto gömsle, på skog- fjäll- och kajakturer. alla dukar är fortfarande felfria. Det enda som hänt är att några bågsektioner böjdes första gången jag slog upp tältet själv i hård vind. annars är det bara kosmetiska defekter pga naturligt slitage.

+bra ventilation. Effektiva ventilations kanaler som man kan reglera luftflödet i.

+golv i halva absiden, dvs tältplatsen kan vara riktigt blöt och du kan fortfarande lägga din packning där. Jag har hört resonemang om att detta är onödigt och kostar vikt. jo den extra duken väger säkert 50g. gillar du den inte kan en skräddare sy om golvet för en femtiolapp.

+rymligt. modellerna med en absid är väldigt generösa med utrymmet.

Självklart har det några minussidor.

- de små modellerna är relativt tunga. 12 väge 2.6kg skulle helst se att vägde under två kilo. 23väger 3.5 kg. Men som med allt annat, ska du ha stabila och tåliga saker så väger det.

- När man sträcker ut tältet hårt så är det krångligt att stänga yttertältetsdörren ända ner i marken


Nu har jag tröttnat på att släpa runt på 3.5 kilo tält på mina fototurer, så jag letar efter ett tält för en person. det skall väga max 2 kg och tåla väder och vind från alla håll utan att behöva roteras.det skall ha en rymlig absid alt, möjlighetet att plocka ned delar av innertälttet. Några förslag?
 
Lyckligtvis kunde jag och min tjej observera detta ifrån vårt Staika under tiden som kompisen höll på att sätta upp sitt "tält".

Det var ju bussigt? Hade det inte varit bättre om ni hade hjälpt er "kompis" sâ h*n sluppit fâ ett blött och trasigt tält?
Är Hillebergianer helt enkelt lite elakare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...