Haglöfs slutar med tält

Vår vän som var med på på semestern senast hade ett nytt genius 20

* Det tog lång tid att sätta upp
* Golvet måste läggas ut innan resten kan sättas upp vilket innebär ett blött golv om det regnar (och ja, det regnade)
* Det läckte i sömmarna, han fick täta med den medföljande silikontuben (bara en sån sak)
* en av bågarna sprack


Lyckligtvis kunde jag och min tjej observera detta ifrån vårt Staika under tiden som kompisen höll på att sätta upp sitt "tält".

alltså gör det inget att tillverkningen upphör

Har ett Staika och ett Genious 23 i familjen och båda åker med när vi är ute alla 4. Och måste hålla med om man inte riktigt har förstått det smarta i konstruktionen när man påpekar att golvet måste läggas ut innan resten kan sättas upp. Golvet är ju ett EXTRA golv som sen innertältet vilar mot. Och när jag sätter upp mitt Staika hamnar ju innertältet mot en blöt mark i stället för mot ett blött extra golv som i Haglöfstältet.

Det är ju snarare en av de stora fördelarna. Det extra golvet som går lätt att torka torrt med en trasa, som skyddar innertältets golv mot slitage. Och på tal om sömtätning, även mitt Staika behövde en rejäl omgång sömtätning innan jag gav mig ut på första turen så det är väl inget unikt för Haglöfstältet.

Sist vi var ute och paddlade; jag, frun och en son så hade vi ytterst blandat väder. Haglöfstältet var super att ha med då vi enkelt kunde koppla ner innertältet, torka torrt på extragolvet och sitta där alla 3 och äta, läsat umgås etc. torrt och bekvämt.

I jämförelse med vårt Staika så tycker jag Genious är lite bökigare att hantera så Staikat är det som oftast åker med men Geniousmodellen har helt klart ett antal fördelar och att dissa det på grunder som i det citerade inlägget tyder enbart på okunskap. Synd som sagt att det inte utvecklas vidare.

/Rickard
 
Hilleberg har ju dessutom apat efter Genius när det gäller det lösa golvet.
Med extra golv tror jag att mitt Nallo väger ungefär som ett genius12 och då är det ju inte självstadgande.
Även jag var tvungen att täta sömmar i mitt Hilleberg.
Förövrigt är det väll inget unikt för Genius att man kan resa ytter och innertält separat.
 
Jag visste inte ens att Haglöfs hade fabrik i Haparanda.

"På kontoret i Kallhäll utanför Stockholm finns bemanningen för marknadsföring, försäljning, produktutveckling och produktion. Från Avesta sköts företagets ekonomi och administration. Här är också centrallagret beläget från vilket huvuddelen av alla leveranser sker.
Produktionen av Haglöfs produkter är till största delen förlagd till Estland, Polen, Rumänien, Kina och Vietnam." citat från haglöf.com

Ingen fara Martin du är inte ensam, dom vet det inte ens själv. Vi berättar det inte för nån för då kommer alla hit för att handla och vi vill vara för oss själva.
 
Ingen fara Martin du är inte ensam, dom vet det inte ens själv.

:)
Det är lite lustigt (eller larvigt om man så vill) med fabriksförsäljning på andra sidan jorden från fabrikerna.
Å andra sidan har jag sällan vägarna förbi Vietnam på väg upp till sommarstugan, och butiken i Avesta ligger i alla fall i samma kommun som lagret. Det får man kanske nöja sig med.
 
öringen;383329 sa:
Martin, du får inte glömma smileys...

Skojar ni med mig, jag trodde faktiskt att dom hade en hemlig fabrik nånstans i Prix-gallerian. En JÄTTELITEN! :):):)

Det som blir väldigt larvigt är att på andra sidan E4 finns återförsäljare som säljer haglöfsgrejer till ordinarie pris, medans haglöfs själv "fabriksrear" sina produkter till lägre priser.
 
Senast ändrad:
Det som blir väldigt larvigt är att på andra sidan E4 finns återförsäljare som säljer haglöfsgrejer till ordinarie pris, medans haglöfs själv "fabriksrear" sina produkter till lägre priser.

Ja, traditionellt förlägger man ju utförsäljningen till ställen en bit ifrån de ordinarie återförsäljarna just för att undvika upprörda butiksägare.
Problemet är ju att det här handlar om norra Norrland, där "en bit ifrån" betyder något annat än det gör i till exempel Stockholm (eller Avesta för den delen). Så då skulle man tvingas ha utförsäljningen i Ritsem eller nåt sånt.

öringen;383329 sa:
Martin, du får inte glömma smileys...

Som jag brukar säga ibland: om man måste berätta för folk att man skämtar så är man nog inte så rolig.
 
Ja, traditionellt förlägger man ju utförsäljningen till ställen en bit ifrån de ordinarie återförsäljarna just för att undvika upprörda butiksägare.
Problemet är ju att det här handlar om norra Norrland, där "en bit ifrån" betyder något annat än det gör i till exempel Stockholm (eller Avesta för den delen). Så då skulle man tvingas ha utförsäljningen i Ritsem eller nåt sånt.



Som jag brukar säga ibland: om man måste berätta för folk att man skämtar så är man nog inte så rolig.

Då är det ju särskilt viktigt att använda sig av smileys
 
Genius är ju inga expiditionstält men i övrigt är de mycket kompetenta för alla uteaktiviteter.

+Väder och vindtåligt. Haglöfs säger att det klarar 35-45 m/s beroende på storlek.
Jag använder mitt Genius 23 som expeditionstält. Största nackdelarna är vikt och att den kräver relativt stor markyta (dåligt om man måste hacka ut sin tältplats från en sluttning).
Det går dock att klämma in 3 personer i tältet och då blir vikt/person mer överkomligt.

Rätt uppslaget tål den rejält med vind, det är bra att komma ihåg kardborrarna på insidan av yttertältet (risk för att tältduken "vandrar" annars).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.