Haglöfs slutar med tält

Ang outlet försäljning

:)
Det är lite lustigt (eller larvigt om man så vill) med fabriksförsäljning på andra sidan jorden från fabrikerna.
Å andra sidan har jag sällan vägarna förbi Vietnam på väg upp till sommarstugan, och butiken i Avesta ligger i alla fall i samma kommun som lagret. Det får man kanske nöja sig med.

Shoppade lite i Saigons backpacker kvarter när jag var ute på en fem månader lång rundcykling för några år sedan. Butikerna hade alla märken som tillverkas i Vietnam bla Norröna, Bergans samt en solblekt Haglöfs Thor skridskoryggsäck med de extra sidofickorna för kastlina och griller! Var inte riktigt vad jag sökte just då... ;)
 
Ang Haglöfs tält

I jämförelse med vårt Staika så tycker jag Genious är lite bökigare att hantera så Staikat är det som oftast åker med men Geniousmodellen har helt klart ett antal fördelar och att dissa det på grunder som i det citerade inlägget tyder enbart på okunskap. Synd som sagt att det inte utvecklas vidare.
/Rickard

Do I contradict myself?
Very well then I contradict myself,
(I am large, I contain multitudes.)

-- Walt Whitman's from Song of Myself
;)

Minns att jag var ganska ensam när jag sågade Haglöfs här i forumet många år sedan. Inget dåligt tält men just pgr av antalet lösa delar, vikt och kompliserad uppsättning ansåg jag att "Genius" inte tillförde marknaden något som inte redan fanns. Diskusionen var efter att tältet lanserats och konstruktören själv skrev ett reportage (bortaget?) om den fantastiskt nydanande designen!
Kanske hade det gått ett annat öde tillmötes om de satsat på lite större modeller och kalla det "Svensson" istället...? :D
 
Det fanns inga i Avesta för ca två veckor sedan i alla fall :-(
Jag har redan ett grått 23 men vill ha ett orange 12, för det är ju så snyggt!
 
Blir lite lack på dissandet av haglöfstälten. Jag har använt geniustält sedan det kom och är mycket nöjd med modellen.

Det verkar snarare som din kompis inte visste vad han höll på med. Att sätta upp ett geniustält går grymt fort. Han hade nog aldrig testat att slå upp tältet innan er tur. Sen att ge sig ut utan att täta sömmarna först är ju inte så smart och det gäller alla tält.

Nej utan att vilja promota Haglöfs så är genius-serien visserligen lite gammal med grundkonstruktionen är grymt bra och håller än. Synd att inte Haglöfs fortsätter utveckla grundtanken. Jag skulle vilja ha en lättviktsvariant av genius 12.

+ Det separata golvet är genialt. Att man först spänner ut golvet innan yttertält o innertält, gör att det man mycket lättare ser ojämnheter och lutning på tältplatsen. Så man kan lätt prova att vrida "tältet" även om det blåser. Har man aldrig slagit upp ett tält med denna konstruktion inser man nog inte hur praktiskt det är. Skulle golvet bli blöt av att det regnar håller innertältsgolvet ute all fukt ändå. Är golvet extrem blött kan man ruska tältet efter att man slagit upp yttertältet, men det har jag aldrig behövt göra. Att golvet blir geggigt får väl ses som possitivt, ytter- och innertältet kommer aldrig i kontakt med geggan ens när tältet är nedpackat eftersom golvet vrängs in i en egen packpåse. geggiga golv skölj slätt av i en jokk, men ställa sig o tvätta ytter eller innertältet vill man ju undvika

+ Tältet är väldigt mångsidigt. eftersom du kan använda inner och yttertält separat kan du slå upp det som ett väderskydd vid rast eller ha det som myggnät när det är varmt. Jag använder endast yttertält när jag fotar. Tältet blir ett perfekt gömsle. Om du använder både ytter och innertält och vill tex laga mat under tak plockar du snabbt ned hela eller delar av innertältet och vips har du fått en jätteabsid få bara 15 sekunder. Genius är ju inga expiditionstält men i övrigt är de mycket kompetenta för alla uteaktiviteter.

+Väder och vindtåligt. Haglöfs säger att det klarar 35-45 m/s beroende på storlek. Jag uppskattar yttertältets rejäla väderskydd längs marken, vilket är något som helt saknas på många tält. helt värdelöst i min mening. Jag fotar mycket och har tältet som basläger. efter en dagstur vill man vara säker på att tältet står kvar och sakerna i är torra trotts väderomslag. Att behöva rotera tältet beroende vind, regn eller snö är otänkbart.

+Stryktåligt. Mitt tält är 7 år och är flitigt använt och plågat, som foto gömsle, på skog- fjäll- och kajakturer. alla dukar är fortfarande felfria. Det enda som hänt är att några bågsektioner böjdes första gången jag slog upp tältet själv i hård vind. annars är det bara kosmetiska defekter pga naturligt slitage.

+bra ventilation. Effektiva ventilations kanaler som man kan reglera luftflödet i.

+golv i halva absiden, dvs tältplatsen kan vara riktigt blöt och du kan fortfarande lägga din packning där. Jag har hört resonemang om att detta är onödigt och kostar vikt. jo den extra duken väger säkert 50g. gillar du den inte kan en skräddare sy om golvet för en femtiolapp.

+rymligt. modellerna med en absid är väldigt generösa med utrymmet.

Självklart har det några minussidor.

- de små modellerna är relativt tunga. 12 väge 2.6kg skulle helst se att vägde under två kilo. 23väger 3.5 kg. Men som med allt annat, ska du ha stabila och tåliga saker så väger det.

- När man sträcker ut tältet hårt så är det krångligt att stänga yttertältetsdörren ända ner i marken


Nu har jag tröttnat på att släpa runt på 3.5 kilo tält på mina fototurer, så jag letar efter ett tält för en person. det skall väga max 2 kg och tåla väder och vind från alla håll utan att behöva roteras.det skall ha en rymlig absid alt, möjlighetet att plocka ned delar av innertälttet. Några förslag?


Hade glömt bort denna tråden därav den sena reaktionen. Jag kanske tog i lite för hårt, tältet är kanske ett ok tält. Antagligen är det i jämförelsen med staikat som det hamnar i så dålig dager. Det kändes liksom så krångligt att behöva plocka ihop och isär golv, innetält och yttertält varje morgon och kväll.
 
Det var ju bussigt? Hade det inte varit bättre om ni hade hjälpt er "kompis" sâ h*n sluppit fâ ett blött och trasigt tält?
Är Hillebergianer helt enkelt lite elakare?

Han fick måttligt med hjälp, inte för mycket... då hade han aldrig insett vikten av att välja rätt utrustning. ;)

Jag hann att laga middagen tills han bökat färdigt. Samma visa på frukosten så han slapp allt sånt... men tältet hade väl fortfarande läckt in även om vi hjälpt honom?

Men din fråga är befogad, gör hb dig till en elakare människa? Ja, kanske lite grann.
 
Har ett Staika och ett Genious 23 i familjen och båda åker med när vi är ute alla 4. Och måste hålla med om man inte riktigt har förstått det smarta i konstruktionen när man påpekar att golvet måste läggas ut innan resten kan sättas upp. Golvet är ju ett EXTRA golv som sen innertältet vilar mot. Och när jag sätter upp mitt Staika hamnar ju innertältet mot en blöt mark i stället för mot ett blött extra golv som i Haglöfstältet.

Det är ju snarare en av de stora fördelarna. Det extra golvet som går lätt att torka torrt med en trasa, som skyddar innertältets golv mot slitage. Och på tal om sömtätning, även mitt Staika behövde en rejäl omgång sömtätning innan jag gav mig ut på första turen så det är väl inget unikt för Haglöfstältet.

Sist vi var ute och paddlade; jag, frun och en son så hade vi ytterst blandat väder. Haglöfstältet var super att ha med då vi enkelt kunde koppla ner innertältet, torka torrt på extragolvet och sitta där alla 3 och äta, läsat umgås etc. torrt och bekvämt.

I jämförelse med vårt Staika så tycker jag Genious är lite bökigare att hantera så Staikat är det som oftast åker med men Geniousmodellen har helt klart ett antal fördelar och att dissa det på grunder som i det citerade inlägget tyder enbart på okunskap. Synd som sagt att det inte utvecklas vidare.

/Rickard


Ja golvet är klart en fördel. Till staikat har vi köpt till extragolvet och har använt konstant sen dess. Även om det innebär att släpa på lite extra vikt så är det skönt att ha det extra skyddet samt att slippa smuts.

När det gäller tätheten så har tältet alltid hållt tätt. Trodde inte att man skulle behöva täta ett hb. Hur visste du att staikat läckte innan första turen? Provade du innan? Är det allmänt kännt att alla tält måste tätas?
 
Ja golvet är klart en fördel. Till staikat har vi köpt till extragolvet och har använt konstant sen dess. Även om det innebär att släpa på lite extra vikt så är det skönt att ha det extra skyddet samt att slippa smuts.

När det gäller tätheten så har tältet alltid hållt tätt. Trodde inte att man skulle behöva täta ett hb. Hur visste du att staikat läckte innan första turen? Provade du innan? Är det allmänt kännt att alla tält måste tätas?

Alla tält jag har haft eller har med silikonbelagd duk (som t.ex. Staika, Genious) har jag sömtätat, sömmarna går ju inte att tejpa på sådan duk.. Det är ju inte så att det rinner in vatten, däremot är min erfarenhet att sömmen i sig suger åt sig vatten, blir fuktig och leder fukten vidare om den kommer i kontakt med något eller blir till ett litet droppande. Löses dock lätt med seam sealer.
 
Men din fråga är befogad, gör hb dig till en elakare människa? Ja, kanske lite grann.

Men gör det dig till en smartare människa? ;)
Jag ser följande scenario framför mig:
Man kommer fram så där härligt trött och börjar pilla med sitt tält. Sällskapet smäller snabbt upp sitt tält och sitter sedan och väntar på mig. Efter ett tag blir de rastlösa av att titta på hur jag pillar, kliar mig i huvudet, efterspänner osv. så de börjar laga den gemensamma middagen. När maten är klar är jag nästan färdig men gör ett avbrott för att inte maten ska bli kall. Efter nödvändigt näringsintag och trevligt samkväm fortsätter jag att plocka med mitt tält, medan resterande tar itu med disken och samlar ved.
När allt detta är klart kan även jag konstatera att mitt tält står, och kan direkt ägna mig åt avkoppling och njuta av solnedgången.
Vem hade nu smartast tält? :cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.