Haglöfs regnjacka, vilken modell?

Var på Astrid Lindgrens värld för ett par dagar sedan och hade 2 dagar konstant regn. Svor rätt mycket över att jag inte hade en vettig regnjacka man lätt kan bära med sig. Har googlat runt lite och har fallit för Haglöfs LIM III. Grejen är att den verkar rätt svår att hitta i Storleken L om man inte tar en svart, vilket jag inte vill. Vad finns det för alternativ?
 
Denna ligger högt på min önskelista
https://www.addnature.com/outdoor-research-helium-ii-jacket-men-vintageagate-631822.html

Tittade på L.I.M jackan men valde bord den eftersom den är svår
när det kommer till reglering av temperaturen.

Just nu använder jag Bergans Glittertind och är supernöjd.
Den går att öppna upp under armarna vilket gör att man kan
vädra medan man går och det regnar.

Jag har en OR Helium 2 jacka sedan ett par år och är helnöjd. Kan säga att jag INTE varit speciellt nöjd med många regnkläder. Gick över en timme i ösregn idag och ofta så går det igenom på axlarna med andra regnkläder, men inte denna.
Har nya Vaude Drop 2 regnbyxor och de håller inte alls tätt trots jättebra recensioner i test. De blir blöta fram vid grenen och framfickorna då det rinner ned från jackan där hela tiden.
Funderar på att köpa OR Helium byxor också eller något tyngre/kraftigare. Om jag ska vandra och vill vara garanterat torr och inte bli "klibbig" på insidan av svett direkt så tar jag min Bergans Storen jacka i Dermizax NX.

Men som sagt Outdoor Research Helium II är en kanonjacka. Nu ska jag bara hitta ett par bra byxor också....
 
Jag har en OR Helium 2 jacka sedan ett par år och är helnöjd. Kan säga att jag INTE varit speciellt nöjd med många regnkläder. Gick över en timme i ösregn idag och ofta så går det igenom på axlarna med andra regnkläder, men inte denna.
Har nya Vaude Drop 2 regnbyxor och de håller inte alls tätt trots jättebra recensioner i test. De blir blöta fram vid grenen och framfickorna då det rinner ned från jackan där hela tiden.
Funderar på att köpa OR Helium byxor också eller något tyngre/kraftigare. Om jag ska vandra och vill vara garanterat torr och inte bli "klibbig" på insidan av svett direkt så tar jag min Bergans Storen jacka i Dermizax NX.

Men som sagt Outdoor Research Helium II är en kanonjacka. Nu ska jag bara hitta ett par bra byxor också....

När det kommer till byxor så kan jag varm rekommendera Berghaus Paclite Pants.
Jag valde dessa eftersom de har en dragkedja som löper längst hela benet.
Förutom att dessa går enkelt att dra på fast man har stora eller leriga skor/kängor så går det också
att reglera värmen!
 
Jag föreslår en Haglöfs roc spirit. kompetent jacka som frugan har och som är i en trelagers gore-tex. Några hundra gram tyngre men med dragkedjor under armhålorna.

L.I.M III gore-tex paclite tar dock liten plats i packningen och klarar sig lika bra mot regn, men tunnare och antagligen något ömtåligare vad gäller långvarig nötning från ryggsäck.

Vi i familjen har även L.I.M III gore-tex paclite byxorna som är riktigt bra och lätta med sina 200 gram trots hellånga dragkedjor (full-zip). Lätta att ventilera då man under uppehåll eller lättare regn kan öppna upp dragkedjorna.
/tz
 
Tack för alla svaren! Är nog rätt inbiten på Haglöfs-jackorna just för att de är rätt snygga också (hade detta vart för friluftsbruk så hade jag totalt skitit i utseendet). Tittar också på Marmot Minimalist, som ser rätt trevlig ut.

Någon som testat Haglöfs LIM Proof? Undrar hur Proof står emot regnskurar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2
forslund Haglöfs barrier Kläder 4
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...