Haglöfs lim-sovsäck??

Hallå gott folk!

Någon som använder Haglöfs lim 5 sovsäck här?? Komforttemp 12+ till -3 grader. Skulle vilja ha tag i en 3-säsongs sovsäck som man kan trycka ner i en 40liters ryggsäck, stod o klämde på denna säcken o den var i klenaste laget men otroligt lätt o liten! Expediten sade att det var inga problem att använda den från tidig vår till sen höst (Skåne) säcken är 190 cm lång,o jag är 191 så det kan nog bli lite knivigt! Men som sagt nån som har erfarenhet av den???

Mvh Nicklas

En kompis använde en lim 100 på en fjällvandring i sommras. Vi hade inte direkt kallt nån natt (jag gissar på runt 10+ för det mesta) och han klagade inte, sov i underställ.

T lim är komforttemp för en man, på lim 50 är det +14 och på lim 100 +8.
Extremtemp är inte där det börjar bli obekvämt, det är där det anses "hälsoskadligt" för en kvinna att sova. Dvs bra jävla obekvämt.

Så köp du och du kommer säker bli nöjd, men tänk på att det inte är nån varm säck direkt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hallå gott folk!

Någon som använder Haglöfs lim 5 sovsäck här?? Komforttemp 12+ till -3 grader. Skulle vilja ha tag i en 3-säsongs sovsäck som man kan trycka ner i en 40liters ryggsäck, stod o klämde på denna säcken o den var i klenaste laget men otroligt lätt o liten! Expediten sade att det var inga problem att använda den från tidig vår till sen höst (Skåne) säcken är 190 cm lång,o jag är 191 så det kan nog bli lite knivigt! Men som sagt nån som har erfarenhet av den???

Mvh Nicklas

Jag har en LIM 5 och är i stort nöjd. EN sak jag inte gillar är att det inte är fullängdsdragkedja (jag vill gärna svalka fötterna)

Yttertyget är ganska halkigt, såpass att det kan bli för halt på vissa självuppblåsande liggunderlag.

-3 i en LIM 5 är inte så komfortabelt.. solig vår fram till första höstdagen är mera rimligt om vi pratar om södra sverige. Men om du inte är så frusen och kan förstärka med underställ + mössa & sockor så kanske?

Längden blir nog ditt största problem men rulla ut den i butik och testa!"

Kolla även på Western mountaineerings & Marmots lättviktare, dyrare men verkar fasligt bra! Sikta på en säck som har en riktig komforttemp på noll eller någon plusgrad.

har en lim 12, en äldre säck som jag köpte på rea. Någon som vet vad extrem temperaturen är för den?

Hallå gott folk!

Mvh Nicklas

Sorry för min otydlighet... men det var ovanstående ursprungsfråga jag avsåg att hjälpa till med...

//T

Hallå gott folk!

Mvh Nicklas

Längden som Haglöfs anger är rekommenderad ligglängd, så du kan vara upp tom 190cm och ligga bekvämt i den, så det borde inte vara ett problem.
/Martin

Har efter övervägande av vikt, komfort-temp, volym och vikt köpt en LIM 100. Det jag reagerar över är att packpåsen är ungefär dubbelt så stor som behövs! Någon som vet backgrunden till detta?

Jag packade ner den i min kompressionssäck för min +13 sovsäck och det gick precis och sedan kunde jag komprimera den lite till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips