Hästägare=presumtiva mördare?

Jag kan inte riktigt hålla med där. En riktigt stor skillnad mot MC är att cyklister kanske bara ligger i 20-45 km/h på 70 eller 90-väg beroende på mot- eller medlut. Otroligt frustrerande när man tar nästan en hel körbana i anspråk genom att vara 2-3 pers i bredd. Det är lite deathwish-varning på beteendet att helt blunda för eller strunta i övrig trafik.

Tredje metoden är ju vad "tajtscyklisterna" på landsvägen gör. De garanterar sin egen säkerhet genom att ta plats. Precis som när motorcyklister kör i konvoj för övrigt. Bilister blir sura, men av ett helt annat skäl.
 
Jag kan inte riktigt hålla med där. En riktigt stor skillnad mot MC är att cyklister kanske bara ligger i 20-45 km/h på 70 eller 90-väg beroende på mot- eller medlut. Otroligt frustrerande när man tar nästan en hel körbana i anspråk genom att vara 2-3 pers i bredd. Det är lite deathwish-varning på beteendet att helt blunda för eller strunta i övrig trafik.

Frustrerande för en stressad bilist, definitivt. På samma sätt som ett hästsläp, husvagn eller (hemska tanke) en traktor får pulsen att gå i höjden.

Men utanför motorväg/motortrafikled är det faktiskt fullt tillåtet att framföra långsamma fordon. Någon skyldighet att släppa fram annat än utryckningsfordon finns knappast.

Att sätta sin egen säkerhet före andras framkomlighet tycker jag är rätt sunt...
 
Du får väl jämföra om PRO har rollator-tävling på den 70-vägen. Det blir ju i princip tvärstopp för cyklisterna i det fallet. Ett hästsläp, släpvagn eller annat i 70-80 är en helt annan sak än en klunga cyklister i 30 tycker jag i alla fall. Jag känner helt igen dina tongångar från MC-forum där vissa alltid kör med helljus m.m. och känner sig förföljda av bilar. Vad är det för fel att köra in mot sidan och på led när bilar kommer? Min gissning är att det stör träningen och är jobbigt.


Frustrerande för en stressad bilist, definitivt. På samma sätt som ett hästsläp, husvagn eller (hemska tanke) en traktor får pulsen att gå i höjden.

Men utanför motorväg/motortrafikled är det faktiskt fullt tillåtet att framföra långsamma fordon. Någon skyldighet att släppa fram annat än utryckningsfordon finns knappast.

Att sätta sin egen säkerhet före andras framkomlighet tycker jag är rätt sunt...
 
Du får väl jämföra om PRO har rollator-tävling på den 70-vägen. Det blir ju i princip tvärstopp för cyklisterna i det fallet. Ett hästsläp, släpvagn eller annat i 70-80 är en helt annan sak än en klunga cyklister i 30 tycker jag i alla fall.

Jomenvisst. Och faktum är att PRO har full rätt att dra ut sina rullatorer på vägen, även om cyklisterna blir sura. Den som är snabbare får helt enkelt köra om när tillfälle gives. Svårare än så är det inte. Att man sedan i praktiken kan vara smidig och släppa förbi är en annan sak, men det är som den där dekalen på lastbilarna "Vägrenskörning avgör jag, inte du"

Den som stör sig på cyklister på vägen kan ju åtminstone trösta sig med att cyklister är snabbare och tar mindre plats än traktorer och skördetröskor.
 
Jo, men min undran är varför måste de/ni ta så mycket plats så att man inte alls kan köra om? Jag kan cykla med hunden på mindre vägar och ändå klarar två bilar av att mötas. Det går oftast inte alls när det är cyklister i trikåer ute. Då får man snällt vänta. Ska det vara så? (läs: Sverker i PLUS). Skördetröskorna är no fun men jag som kört massor i en radie av 7-10 mil från Stockholm city har inte hamnat bakom någonskördetröska än. På lördagar och söndagar är det dock en hel del cyklister ute på 70-vägarna.

Jomenvisst. Och faktum är att PRO har full rätt att dra ut sina rullatorer på vägen, även om cyklisterna blir sura. Den som är snabbare får helt enkelt köra om när tillfälle gives. Svårare än så är det inte. Att man sedan i praktiken kan vara smidig och släppa förbi är en annan sak, men det är som den där dekalen på lastbilarna "Vägrenskörning avgör jag, inte du"

Den som stör sig på cyklister på vägen kan ju åtminstone trösta sig med att cyklister är snabbare och tar mindre plats än traktorer och skördetröskor.
 
Krama varandra i trafiken

Man kan också tänka sig att man istället för att omoget bevaka sina rättigheter i trafiken, uppfylla sina skyldigheter. Som ett slags revolutionerande tanke (eller som ett grundläggande krav för att få körkort om man så vill).

Egoism -> Regelanpassning –> Omtanke
eller hur nu mognadens steg beskrivs i körkortsboken. Låt oss i alla fall själva undvika första steget.
 
Dels

så skall naturligtvis alla trafikanter vara medvetna om att de tar plats oavsett om de kört fort långsamt eller står stilla på vägbanor. Att underlätta för andra trafikanter är artigt klokt säkrare etc.

Samtidigt så har alla trafikanter rätt att gå och åka på vägen. Det är på intet sätt så att bilister har rätt att tränga undan andra trafikanter.

En cykelgrupp får troligen cykla i bredd men om det är klokt i skymd sikt kan ifrågasättas på goda grunder.
Är det skymd sikt och man kommer med hög eller lägre hastighet är man å andra sidan skyldig att kunna stanna innan ett eventuellt plötsligt uppdykande hinder.

Alla möter vi knepigt beteende från alla trafikanter.
Inte mycket man kan göra för att förbättra detta annat än föregå med gott exempel?

Thure
 
En cykelgrupp får troligen cykla i bredd men om det är klokt i skymd sikt kan ifrågasättas på goda grunder.
Speciellt om de "cyklar 10 i bredd". Ett racerstyre är sidådär 44 cm => 4,4 m. Åsså behöver de väl ett par cm mellan varje cyklist... Den cykelgrupp som beter sig så är ju verklig korkad... De kör ju då på båda vägbanorna!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.