Hängmatta

Nästa utrustningsfråga är Hängmatta, om ni har några rekommendationer handlar bara om vila dagtid, annars blir det tält som det ser ut nu. Någon som testat urberg och har någon åsikt? Alla erfarenheter är av intresse liksom vad som ingår/bör köpas till
 
Tanken är att både bära vid vandring och även ha med i kajaken ut. Komfort är relativt viktigt men även vikten skulle jag tro
 
Om du bara skall vila i den på dagtid så behöver du väl inte finesser som flaskhållare, ficka för mobiltelefon osv. Litet beroende på när på året du tänkt använda den så behöver du kanske inte någon isolering underifrån ( liggunderlag eller "underquilt"). Då blir ju komforten i stort sett likvärdig i nästan alla hängmattor och det som bestämmer valet är väl pris och vikt.
Någon expert på hängmattor är jag definitivt inte så om någon annan har erfarenheter som säger något annat så var snäll och rätta mig!
 
Nja, barnen ska också vila och det jag läst om modellen är att den är obekväm o ömtålig. Hur stor skillnad det är mellan den här och en annan vet jag inte därför jag frågar.

Vi pratar mestadels sommar/sen vår/tidig höst och lite slappande
 
Ticket to the moon är en billig, rätt bekväm hängmatta. För övernattning skulle jag hellre använda andra, men att slappa lite i funkar den utmärkt för.
 
För kajak tar jag ibland med både och. Kul att variera. Då skippar jag ofta innertältet till mitt Hillerberg Unna och använder hängmattan som innertält och nåt skydd under. De få gångerna jag provat har funkat bra. Man får ligga diagonalt på marken så man kan utnyttja fästpunkterna i taket för myggnätet.
 
Har kikat lite på sea to summit pro, verkar spännande. ENO verkar bli dyr och tung och dessutom inte ripstop.

Har sneglat på biljetten till månen också.

Funderar på om en dubbel är bättre med tanke på barnen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.