hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på?

Camoscio, reagerade gubben på dina tillsägelser? Han kan ju rentutav vara döv eller hörselskadad.

Det är ju ganska enkelt att ställa sig upp även andra gången han låg i dina hasor om du nu blev så störd av det. Själv brukar jag dock inte lägga mig bakom utan att först fråga om det är någon okänd som man hinner upp.
 
Som landsvägscyklist skulle jag förmodligen också bli en aning irriterad om jag fick en för mig okänd person på rulle under en träningsrunda om inte personen hälsar och gör sig tillkänna först. Det finns ju faktiskt lite regler ('koden för landsvägscykling') som alla vana cyklister känner till och att lägga sig på rullen på ngn utan förvarning och tillåtelse skulle jag definitivt säga bryter mot 'koden'. För övrigt innehåller koden delar som framförallt stilpolisen intresserar sig för exempelvis:

- Cyklar du med rampump och sadelvätska är du en tönt
- Du bör ha n+1 antal cyklar
- Endast vita cykelstrumpor och svarta shorts (vissa påstår att det skall vara det omvända)
- Inga MTB kläder när du cyklar landsväg
- Utrustning och kläder för kallt väder är till för kallt väder
- Cyklar du i regn och blåst är du grym
- Solglasögonen skall sitta utanpå hjälmspännet
- Clipsa aldrig ur innan du stannat cykeln helt
- Solning skall alltid ske med cykeltröjan på
- Hjälmen skall omedelbart av så fort du stannat cykeln och hängas i styrstammen
 
Jag skulle tvärbromsa och cykla på, om vart annat på ett oörutsägbart sätt så att gubben förr eller senare cyklar in i mig bak ifrån. Sedan sulle jag sarkastiskt sjung sången "Olyckan" som Ted Åström sjöng i Trazan och Banarne!
 
Inte många i denna tråd som gillar racer och landsvägscykling. En stor tjusning med landsvägscykling är klungkörnig. Det ger mycket omväxling och man måste vara på hugget för att inte tappa suget från gruppen. Att ligga på rulle används av de flesta som kör landsväg. Genom växeldragning går det att höja en grupps fart upp mot 30% jämfört mot de som kör solo. Alltså går det att spara mycket energi genom att ligga i klunga och man måste ligga nära varandra för att få bra sug.
Givetvis bör man som jagande göra klart för sin intention att lägga sig på rulle. Den som plogar vill givetvis inte bli påkörd bakifrån och därför denne utföra sina svängar mer kontrollerat och varna de bakomvarande om hinder.
TS verkar inte vara intresserad av sällskap och givetvis måste man som landsvägscyklist acceptera att inte alla cyklister vill ha sällskap på vägen och inte vill ta rollen som plog.
 
Landsvägscykling för mig är ett par tre mil om dagen till och från jobbet året runt. Till största delen genom tättbebyggt område. Mån om min kondition håller jag ett förhållandevis högt tempo och hänger gärna på om någon cyklar om mig. Jag ser dock till att hålla ett ordentligt säkerhetsavstånd.
För mig känns det inte vettigt att spara energi genom att cykla i klunga. Det är ju som någon tidigare påpekat ansträngningen som ger resultat.
Man kan ju fundera på hur cykling i klunga i hög fart på allmän plats kan vara acceptabelt när motsvarande beteende bland bilister klassas som vårdslöshet i trafik? Visst, bilar är tyngre och håller högre fart men cyklister är sämre skyddade. Dessutom är cykelbanor och vägrenar allmänt sämre ur säkerhetssynpunkt än bilvägarna.
 
Som landsvägscyklist skulle jag förmodligen också bli en aning irriterad om jag fick en för mig okänd person på rulle under en träningsrunda om inte personen hälsar och gör sig tillkänna först. Det finns ju faktiskt lite regler ('koden för landsvägscykling') som alla vana cyklister känner till och att lägga sig på rullen på ngn utan förvarning och tillåtelse skulle jag definitivt säga bryter mot 'koden'. För övrigt innehåller koden delar som framförallt stilpolisen intresserar sig för exempelvis:

- Cyklar du med rampump och sadelvätska är du en tönt
- Du bör ha n+1 antal cyklar
- Endast vita cykelstrumpor och svarta shorts (vissa påstår att det skall vara det omvända)
- Inga MTB kläder när du cyklar landsväg
- Utrustning och kläder för kallt väder är till för kallt väder
- Cyklar du i regn och blåst är du grym
- Solglasögonen skall sitta utanpå hjälmspännet
- Clipsa aldrig ur innan du stannat cykeln helt
- Solning skall alltid ske med cykeltröjan på
- Hjälmen skall omedelbart av så fort du stannat cykeln och hängas i styrstammen

http://www.velominati.com/the-rules/
 
Ett annat argument för att ligga så pass nära som jag tror har missats är att det gör det säkrare för bilister att passera om det är kort mellan främre framhjul och bakersta bakhjul då de inte behöver gå ut i mitten lika länge som annars.

Annars förstår jag om man kan bli irriterad när någon fortsätter trots tillsägelse. Personligen, och enligt ganska många verkar det som, så ser man det som positivt att cykla tillsammans. Men bäst är ju om man kan heja till eller iaf göra sig känd så att framförvarande inte råkar börjar öva panikbroms.

Backspegel är förövrigt jävligt bra, särskilt för oss som pendlar/cyklar i trafiktätt område. Sen är det kanske inte det snyggaste, men det är det inte heller med cykelbyxor. Dock mycket praktiskt, och skönt.

Cykla och var glad :)
 
som nybörjare på ett 80km motionslopp förvånade det mig hur en del i proffsutstyrsel kröp (15-20km) de första milen. Det var framför allt gamla gubbar. Jag försökte köra lika mjukt och långsamt men riktigt så långsamt hade jag inte tälamod för. Kanske kör en del så även när de tränar?
Hejja de långsamma gubbarna. Jag cyklar för jag tycker det är roligt....vad andra tycker om min fart klädsel eller utrystning (en gång tog en kort på min pakethållare på min racer)......hm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.