hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på?

Kanske fel möte men jag hittar inget bättre.

För ett tag sen hade jag så ont i min ena fot att jag försökte mig på att cykla lite i lantliga omgivningar. Jag är inte en särskilt rask cyklist, eftersom jag inte tränar sånt och antagligen har fel muskler, ändå körde jag utan svårighet om en gubbe (gissningsvis ett par år äldre än jag) som tydligen tränade mere regelbundet på cykel , av klädseln och modellen (bockstyre t ex) att döma.

Efter en stund vänder jag mig om och upptäcker att gubbfan hänger i bakhjulet på mig. Jag hatar sånt, t ex vad händer m jag måste bromsa plötsligt? Så jag hotjar åt honom vafan ligger du så nära för? Sen släpper jag förbi honom och vilar en stund. Strax därpå har jag givetvis kört om honom. Under omkörningen säger jag "antingen kör du om eller håller du avstånd".
Någon minut senare märker jag att gubben hänger i bakhjulet på mig igen, så jag vrålar åt honom,
jag sa ju åt dig att inte hänga i bakhjulet, släpper sen förbi honom och väntar ännu längre än förra gången. Lyckligtvis tar han några minuter senare av på en annan väg.

Och jag undrar, varför gör en del på det viset -jag har varit med om det i stadstrafik också! - mot elementärt trafikvett?
 
Att hänga

vid bakhjulet är standardbeteende bland landsvägscyklister. Spar väldigt mycket energi. Inte speciellt farligt om man är van och har god uppsikt framåt.

Thure
 
När någon ligger efter mig på det viset brukar jag cykla långsammare och långsammare tills han (oftast "han") inte står ut längre utan kör om mig :)
 
Det är ett väldigt bra sätt att cykla. Men jag brukar inte göra det bakom okända människor (möjligtvis om de ser ut som landsvägscyklister). Det är som du säger osäkert, men också väldigt kraftbesparande och ett roligt sätt att samarbeta.
 
...sen är det naturligtvis lite dålig stil att "hänga på" någon utan att fråga och rent ouppfostrat att hänga på någon som explicit ber dig låta bli.
 
För den som är ute och tränar är det förstås kontraproduktivt att lägga sig på rulle bakom en okänd.
När jag undantagsvis löptränar tar jag ju t ex inte bussen om jag kan.

Man kan ju möjligen tänka sig att det är ett sätt att träna på att just ligga på rulle, men det är ju dumt att göra detta med okända.
Som exempel så behövs det ju inte en kraftig inbromsning för att det ska ske en liten incident, det räcker med att den framförvarande oförhappandes reser sig upp i pedalerna i en uppförsbacke - om man nu ligger så nära som man gör i "tävlingssammanhang".

Jag kan dock inte låta bli att se bilden av den ganska komiska situationen i den östgötska lantliga idyllen!
 
Att spara energi när man tävlar är säkert bra, men varför spara energi när man tränar..?? Det är ju bara bra om det är lite tungt.
 
Det är ett beteende man alltför ofta känner igen från vägtrafiken med bilar. Antagligen har även cyklister börjat anamma ett liknande beteende. Det är mycket enerverande att ha någon hängandes i bakhasorna och det enda som man kan gör är att slå av på takten och låta den bakomvarande passera.
 
Se det som en komplimang

att din fart och det lä du åstadkommer är uppskattat. Ni kan växeldra och däremed cykla i symbios. Faktum är faktiskt att även den som ligger främst får lite lättare resa genom att turbulensen bakom minskar.

Samarbete mellan cyklister är bra.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.