Grusväg till Anarisstugan

Besökte Anarisstugan över midsommar och på vägen dit upptäckte jag att denna tråkiga väg korsar vandringsleden och går till en fiskeanläggning i närheten av Anarisstugan.

Tycker det är en tråkig utveckling när man får bryta en sådan väg ut på fjället. Dessutom genom ett naturreservat. Hur som helst är det lätt att tex ta moppen upp till Anarisstugan. Parkera den och gå de sista 2 kilometrarna upp till stugan :(

Bilagor

• vag.jpg
    vag.jpg
    51.6 KB · Visningar: 2,251
  • vag1.jpg
    vag1.jpg
    51.5 KB · Visningar: 2,290

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är väl fordonsförbud i hela området kring Anarisstugan?
Finns denna väg på kartan?

Nej vägen finns inte med på kartan, det finns en stig utritad på kartan, men den går strax intill vägen, allafall där leden korsar. Vet inte hur det är längre bort, om stigen och vägen går ihop. Jag tror vägen är till för att skjutsa fisketurister på fyrhjuling till den fiskeanläggning som ligger i närheten. Lustigt nog står det på deras hemsida att det är 15 km från närmsta väg....

Jag antar att denna "väg" är belägen mellan Höglekaredalen och Anarisstugan? Personligen tycker jag inte att den sträckan var särskilt upphetsande, så jag kan nog acceptera det här ingreppet i naturturismens (?) namn. En annan möjlighet är förstås att vägen anlagts för att underlätta rennäringen (därmed slipper man ju helikoptrar, vilket alltid är något).

Hur som helst, Länsstyrelsen i Jämtland borde kunna svara på varför vägbygget getts tillstånd. Jag googlade runt lite men hittade inga relevanta dokument.

Jag antar att denna "väg" är belägen mellan Höglekaredalen och Anarisstugan? Personligen tycker jag inte att den sträckan var särskilt upphetsande, så jag kan nog acceptera det här ingreppet i naturturismens (?) namn. En annan möjlighet är förstås att vägen anlagts för att underlätta rennäringen (därmed slipper man ju helikoptrar, vilket alltid är något).

Hur som helst, Länsstyrelsen i Jämtland borde kunna svara på varför vägbygget getts tillstånd. Jag googlade runt lite men hittade inga relevanta dokument.
Näe den går inte till Höglekardalen. Den går åt andra hållet men korsar leden mot Höglekardalen. Inte så många som går där iof och jag gick typ 3 km innan jag sneddade över mot Håckern. Så visst det stör kanske inte så många fast vart blir det nästa gång?

Visst det är för naturturismen skull men man tänker inte på att man förstör naturturismen samtidigt när man gör en väg på det sättet? Sen är det ju konstigt att man skriver på sin hemsida att det ligger avskilt med 15km från närmsta väg. Om man inte räknar med den vägen som leder fram till stugan då?

Vägen är på det inringade stället på bifogade kartan. Stigen som syns på kartan går strax intill där leden korsar allafall.
9c4adc7567e5bf378c273d7afd0025fa.jpg

Stämmer det som står på kartan, d.v.s. att det är en "sportfiskeanläggning" där? I så fall, vem driver anläggningen?

Svarar på min egen fråga

Verkar vara Anariset AB, såhär skriver de på sin hemsida om Anasjön

"Anasjölägret Fjällfiskarnas paradis!
Lägret ligger vackert vid Anasjöns västra strand. Det är 15 km från närmsta väg men oroa dig inte, med våra sexsitsiga fyrhjulingar åker ni bekvämt ända fram till lägret."

http://anariset.se/transport/

Svarar på min egen fråga

Verkar vara Anariset AB, såhär skriver de på sin hemsida om Anasjön

"Anasjölägret Fjällfiskarnas paradis!
Lägret ligger vackert vid Anasjöns västra strand. Det är 15 km från närmsta väg men oroa dig inte, med våra sexsitsiga fyrhjulingar åker ni bekvämt ända fram till lägret."

http://anariset.se/transport/
Stämmer bra, men undra hur dom menar att det inte finns nån väg. Måste ju förta vildmarkskänslan även för dom som bor på den anläggningen

Går det frekvent fyrhjulingstrafik dit så får man nog vara glad att det sker efter en beredd väg. Minskar nog markskadorna avsevärt. Att sedan "vildmarkskänslan" för besökarna kanske minskar är en annan femma.
Läser nu att Stf marknadsför Anarisstugan och området som fritt från mänskliga spår.... Det rimmar ju ganska illa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips